Spirello Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 Har nettopp kjøpt leilighet med min kjære, og vi har lån på 1,5 mill, 50/50, men han står som hovedlånetaker.. Banken mente at gjelda vil bli først opp på han, og ingenting på meg, men vi ønsker å ha 750 000,- hver i gjeld på selvangivelsen vår for i år. Skal vi endre den da selvangivelsen kommer, eller bør vi gjøre noe nå i starten av 2009? 0 Siter
pastell Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 Jeg og mannen min står begge oppført som låntakere på vårt huslån, men det er alltid han som får all gjelden på sin selvangivelse. Det samme med gjeldsrentene. Likningsverdien på huset derimot, den deler de alltid 50/50 slik at jeg får en bra formue og ingenting i gjeld = solid restskatt :-( Vi har gitt beskjed både skriftlig og muntlig at vi vil ha lånet og gjeldsrentene fordelt 50/50 også, men det skjer ingen endring på selvangivelsen. Vi fordeler det imidlertid likt oss imellom hvert år. Det tjener vi faktisk litt på også. 0 Siter
Spirello Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Skrevet 11. februar 2009 Jeg og mannen min står begge oppført som låntakere på vårt huslån, men det er alltid han som får all gjelden på sin selvangivelse. Det samme med gjeldsrentene. Likningsverdien på huset derimot, den deler de alltid 50/50 slik at jeg får en bra formue og ingenting i gjeld = solid restskatt :-( Vi har gitt beskjed både skriftlig og muntlig at vi vil ha lånet og gjeldsrentene fordelt 50/50 også, men det skjer ingen endring på selvangivelsen. Vi fordeler det imidlertid likt oss imellom hvert år. Det tjener vi faktisk litt på også. Ja, men dere er gift ikke sant? Da vet jeg det blir sånn.. Men vi er ikke gift, blir det sånn allikevel? Er det ikke andre skatteregler for samboere? Hvis vi gifter oss, så kommer vi til å ha felles økonomi uansett - så da spiller det ingen rolle om hvem som får smell, og hvem som får igjen. men foreløpig har vi alt av felles utgifer delt på to, ellers har vi hver våre reginger og "lommepenger" - selv om mye går i hverandre når det gjelder sistnevnte. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 Vi pleide å legge ved et skriv der vi forklarte at vi eide hus sammen, og ville fordele gjelda 50/50. Det gikk greit sålenge vi var samboere (11 år) 0 Siter
Spirello Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Skrevet 11. februar 2009 Vi pleide å legge ved et skriv der vi forklarte at vi eide hus sammen, og ville fordele gjelda 50/50. Det gikk greit sålenge vi var samboere (11 år) Til selvangivelsen? Kan man bare rette opp det på nettet når man leverer den, og skrive det i merknader, eller ville du sendt inn brev nå? Til skattekontoret da? Går helt i surr for meg med alle papirer som skal ordnes når man flytter.. 0 Siter
pastell Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 Ja, men dere er gift ikke sant? Da vet jeg det blir sånn.. Men vi er ikke gift, blir det sånn allikevel? Er det ikke andre skatteregler for samboere? Hvis vi gifter oss, så kommer vi til å ha felles økonomi uansett - så da spiller det ingen rolle om hvem som får smell, og hvem som får igjen. men foreløpig har vi alt av felles utgifer delt på to, ellers har vi hver våre reginger og "lommepenger" - selv om mye går i hverandre når det gjelder sistnevnte. Det var sånn alle de årene vi var samboere også. Har faktisk ikke merket noe forandring etter at vi giftet oss. Men uansett så kan det være penger å spare ved å dele på formue og gjeld, selv om en er gift. Vi tjener på det hvert år. 0 Siter
Tralla Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 Til selvangivelsen? Kan man bare rette opp det på nettet når man leverer den, og skrive det i merknader, eller ville du sendt inn brev nå? Til skattekontoret da? Går helt i surr for meg med alle papirer som skal ordnes når man flytter.. Vi bare skrev det på selvangivelsen når den skulle leveres. Var også samboere da. 0 Siter
Gjest gudi Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 Jeg er selv samboer hvor vi eier 50/50 hver. Samboeren min står som hovedlånetaker og får all gjeld og renter på seg. Vi endrer bare selvangivelsene når den kommer. Første året la vi ved et skriv ved selvangivelsene, årene etterpå har vi bare endret det. Det går helt fint, ingen spørsmål. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.