Katt-ja Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Jeg synes dette grenser til overgrep. Har aldri tatt temp eller stukket piller i rompa på noen, å det kommer jeg aldri til å gjøre senere heller. Stikkpiller kan være helt nødvendig. Hvordan skal du ellers få gitt feber/smerte-stillende til en som er kvalm/kaster opp? 0 Siter
morsan Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Vi har hatt øretermometer - et eller annet kjent merke,- det målte forskjellig temp hver gang vi prøvde - med bare et minutt imellom. Behagelig og kjekt,- men ikke brukandes... Jeg hadde samme erfaring. 0 Siter
morsan Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Stikkpiller kan være helt nødvendig. Hvordan skal du ellers få gitt feber/smerte-stillende til en som er kvalm/kaster opp? ...man unngår jo selvsagt å få kvalme unger, da, ærlig talt! ;-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Vi har hatt øretermometer - et eller annet kjent merke,- det målte forskjellig temp hver gang vi prøvde - med bare et minutt imellom. Behagelig og kjekt,- men ikke brukandes... ''Vi har hatt øretermometer - et eller annet kjent merke,- det målte forskjellig temp hver gang vi prøvde - med bare et minutt imellom. Behagelig og kjekt,- men ikke brukandes...'' Nøyaktig samme erfaring har vi gjort. Greit å høre at andre har samme erfaring, egentlig. Vurderer å sjekke ut disse panne-termometerne som var nevnt her. Ikke at vi har problemer med rektal-termometre, altså . 0 Siter
Katt-ja Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Jeg hadde samme erfaring. Men kanskje det er på tide å prøve et igjen,- det kan jo hende de har blitt bedre. Det er nok 10 år siden vi fikk vårt, tror jeg. Akkurat da de kom på markedet. Det er klart - hadde de virket, kunne man tatt tempen på ungene uten å vekke dem,- det kan være OK. Selv om man jo av og til må vekke dem for å sjekke tilstanden uansett. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 ...man unngår jo selvsagt å få kvalme unger, da, ærlig talt! ;-) Ja,- det er jo en mulighet ;-) 0 Siter
Gjest Mildred Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Huff, har jeg aldri opplevd, jeg har til og med spurt min mor, men sånt drev ikke mine foreldre på med sa hun. Jeg visste ikke engang at folk gjorde sånt, før jeg så en venninne fikk målt tempen engang jeg var der på besøk, og det kan jeg godt kalle traumatisk, for det ble tårer og tusen spørsmål til mor om hvorfor noen gjorde sånt. Noen sa til meg engang at man skulle slutte med temp i rumpa når ungen var så stor at han kunne huske det resten av livet og har fulgt det rådet. Eneste gangene det har vært gjort er når det har vært sykdom som førte til sykehusinnleggelse, altså relativt alvorlig, tror ikke barnet registrerte det engang da. Da han var baby tok jeg under armen, ingen problem, og lar du febermåleren ligge der en stund før du trykker blir det ganske så nøyaktig. Men seriøst, ingen gjør vel dette når ungene er over 4-5 år vel? Blir litt i tvil når jeg leser nedover her, og ingen gjør vel noe sånt bare for å sjekke om ungen har feber, jeg går ut i fra at ungen har dårlig allmenntilstand og er skikkelig sjuk, ikke sånn at "kom vi sjekker tempen og ser om du har feber før vi drar i barnehage/skole"? Jeg hadde seriøst ikke klart å gjøre noe sånt mot et barn, og når Midia sier det grenser mot overgrep skjønner jeg hva hun mener, hun sier ikke at det er et overgrep, men hadde noen gjort det med min 4-5 åring hadde det sikkert kunne blitt oppfattet som det av han. Og hadde noen gjort det med meg da jeg var liten, hadde det blitt kjempetraumatisk, og jeg hadde følt meg veldig krenket, såret og vanvittig flau. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Huff, har jeg aldri opplevd, jeg har til og med spurt min mor, men sånt drev ikke mine foreldre på med sa hun. Jeg visste ikke engang at folk gjorde sånt, før jeg så en venninne fikk målt tempen engang jeg var der på besøk, og det kan jeg godt kalle traumatisk, for det ble tårer og tusen spørsmål til mor om hvorfor noen gjorde sånt. Noen sa til meg engang at man skulle slutte med temp i rumpa når ungen var så stor at han kunne huske det resten av livet og har fulgt det rådet. Eneste gangene det har vært gjort er når det har vært sykdom som førte til sykehusinnleggelse, altså relativt alvorlig, tror ikke barnet registrerte det engang da. Da han var baby tok jeg under armen, ingen problem, og lar du febermåleren ligge der en stund før du trykker blir det ganske så nøyaktig. Men seriøst, ingen gjør vel dette når ungene er over 4-5 år vel? Blir litt i tvil når jeg leser nedover her, og ingen gjør vel noe sånt bare for å sjekke om ungen har feber, jeg går ut i fra at ungen har dårlig allmenntilstand og er skikkelig sjuk, ikke sånn at "kom vi sjekker tempen og ser om du har feber før vi drar i barnehage/skole"? Jeg hadde seriøst ikke klart å gjøre noe sånt mot et barn, og når Midia sier det grenser mot overgrep skjønner jeg hva hun mener, hun sier ikke at det er et overgrep, men hadde noen gjort det med min 4-5 åring hadde det sikkert kunne blitt oppfattet som det av han. Og hadde noen gjort det med meg da jeg var liten, hadde det blitt kjempetraumatisk, og jeg hadde følt meg veldig krenket, såret og vanvittig flau. Joda,- jeg har målt på ungene mine i enden etter at de var 4-5 år. Nå - når de er tenåringer - tar de den selvsagt andre steder,- men da har man jo også mer kontroll med hvordan de har det,- de kan bedre beskrive sin tilstand... Husker ikke når de tok den sist i enden,- kanskje da de var 10 eller noe sånt? Og stikkpiller tar de fortsatt, om omstendighetene taler for det. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Huff, har jeg aldri opplevd, jeg har til og med spurt min mor, men sånt drev ikke mine foreldre på med sa hun. Jeg visste ikke engang at folk gjorde sånt, før jeg så en venninne fikk målt tempen engang jeg var der på besøk, og det kan jeg godt kalle traumatisk, for det ble tårer og tusen spørsmål til mor om hvorfor noen gjorde sånt. Noen sa til meg engang at man skulle slutte med temp i rumpa når ungen var så stor at han kunne huske det resten av livet og har fulgt det rådet. Eneste gangene det har vært gjort er når det har vært sykdom som førte til sykehusinnleggelse, altså relativt alvorlig, tror ikke barnet registrerte det engang da. Da han var baby tok jeg under armen, ingen problem, og lar du febermåleren ligge der en stund før du trykker blir det ganske så nøyaktig. Men seriøst, ingen gjør vel dette når ungene er over 4-5 år vel? Blir litt i tvil når jeg leser nedover her, og ingen gjør vel noe sånt bare for å sjekke om ungen har feber, jeg går ut i fra at ungen har dårlig allmenntilstand og er skikkelig sjuk, ikke sånn at "kom vi sjekker tempen og ser om du har feber før vi drar i barnehage/skole"? Jeg hadde seriøst ikke klart å gjøre noe sånt mot et barn, og når Midia sier det grenser mot overgrep skjønner jeg hva hun mener, hun sier ikke at det er et overgrep, men hadde noen gjort det med min 4-5 åring hadde det sikkert kunne blitt oppfattet som det av han. Og hadde noen gjort det med meg da jeg var liten, hadde det blitt kjempetraumatisk, og jeg hadde følt meg veldig krenket, såret og vanvittig flau. ''Men seriøst, ingen gjør vel dette når ungene er over 4-5 år vel?'' Joda, og mange av oss er helt uten diagnose også. Så sent som i går tok jeg tempen i stumpen på nesten 7-åringen min. Det er helt uproblematisk, hun liker det ikke, men forstår heldigvis at det er nødvendig. Akkurat som hun svelger vond medisin for å bli bra. Unger forstår om de blir forklart, det er vel gjerne foreldrene som gjør ting til store "traumer" i så måte. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 ''Men seriøst, ingen gjør vel dette når ungene er over 4-5 år vel?'' Joda, og mange av oss er helt uten diagnose også. Så sent som i går tok jeg tempen i stumpen på nesten 7-åringen min. Det er helt uproblematisk, hun liker det ikke, men forstår heldigvis at det er nødvendig. Akkurat som hun svelger vond medisin for å bli bra. Unger forstår om de blir forklart, det er vel gjerne foreldrene som gjør ting til store "traumer" i så måte. ''Joda, og mange av oss er helt uten diagnose også.'' Godt sagt ;-) 0 Siter
laban Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Huff, har jeg aldri opplevd, jeg har til og med spurt min mor, men sånt drev ikke mine foreldre på med sa hun. Jeg visste ikke engang at folk gjorde sånt, før jeg så en venninne fikk målt tempen engang jeg var der på besøk, og det kan jeg godt kalle traumatisk, for det ble tårer og tusen spørsmål til mor om hvorfor noen gjorde sånt. Noen sa til meg engang at man skulle slutte med temp i rumpa når ungen var så stor at han kunne huske det resten av livet og har fulgt det rådet. Eneste gangene det har vært gjort er når det har vært sykdom som førte til sykehusinnleggelse, altså relativt alvorlig, tror ikke barnet registrerte det engang da. Da han var baby tok jeg under armen, ingen problem, og lar du febermåleren ligge der en stund før du trykker blir det ganske så nøyaktig. Men seriøst, ingen gjør vel dette når ungene er over 4-5 år vel? Blir litt i tvil når jeg leser nedover her, og ingen gjør vel noe sånt bare for å sjekke om ungen har feber, jeg går ut i fra at ungen har dårlig allmenntilstand og er skikkelig sjuk, ikke sånn at "kom vi sjekker tempen og ser om du har feber før vi drar i barnehage/skole"? Jeg hadde seriøst ikke klart å gjøre noe sånt mot et barn, og når Midia sier det grenser mot overgrep skjønner jeg hva hun mener, hun sier ikke at det er et overgrep, men hadde noen gjort det med min 4-5 åring hadde det sikkert kunne blitt oppfattet som det av han. Og hadde noen gjort det med meg da jeg var liten, hadde det blitt kjempetraumatisk, og jeg hadde følt meg veldig krenket, såret og vanvittig flau. Hjemme hos oss var det febermåling når mamma mente vi var så syke at vi måtte være hjemme fra skolen. Altså var vi atskillig eldre enn 4-5 år. Jeg husker det som verre enn selve sykdommen. Men jeg har forstått at jeg er litt overfølsom. Endetarmen min er enveiskjørt - andre må få gjøre hva de vil, men ikke med meg. Febernedsettende fantes ikke i vårt hjem. Jeg visste ikke hva stikkpiller var før jeg ble voksen. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 ''Joda, og mange av oss er helt uten diagnose også.'' Godt sagt ;-) Man bør sikkert legge til "enn så lenge", siden dette tydeligvis kvalilfiserer for anmeldelse og dertilhørende undersøkelser. :-/ 0 Siter
Bookworm Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Man bør sikkert legge til "enn så lenge", siden dette tydeligvis kvalilfiserer for anmeldelse og dertilhørende undersøkelser. :-/ Ja, jeg også begynner å føle meg som en forferdelig mor som utsetter mine barn for slike forferdelige ting... Blir skeptisk av dette her jeg...:-) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Ja, jeg også begynner å føle meg som en forferdelig mor som utsetter mine barn for slike forferdelige ting... Blir skeptisk av dette her jeg...:-) Næh, vi klarer oss nok ganske så bra, tenker jeg! :-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Hjemme hos oss var det febermåling når mamma mente vi var så syke at vi måtte være hjemme fra skolen. Altså var vi atskillig eldre enn 4-5 år. Jeg husker det som verre enn selve sykdommen. Men jeg har forstått at jeg er litt overfølsom. Endetarmen min er enveiskjørt - andre må få gjøre hva de vil, men ikke med meg. Febernedsettende fantes ikke i vårt hjem. Jeg visste ikke hva stikkpiller var før jeg ble voksen. Det høres ut som du hadde en relativt grei barndom når det gjelder sykdom,- hvis det verste med det var febermålingen og dere ikke hadde febernedsettende i hus :-) 0 Siter
laban Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Det høres ut som du hadde en relativt grei barndom når det gjelder sykdom,- hvis det verste med det var febermålingen og dere ikke hadde febernedsettende i hus :-) Absolutt. Mine egne unger har også vært ganske så friske. Jeg har lett oppkastfobi (kan se mord på TV, men ikke sjøsykescener) og unngår å få noe opp i endetarmen, men har forøvrig et helt greit liv :-)) 0 Siter
Gjest Mildred Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 ''Men seriøst, ingen gjør vel dette når ungene er over 4-5 år vel?'' Joda, og mange av oss er helt uten diagnose også. Så sent som i går tok jeg tempen i stumpen på nesten 7-åringen min. Det er helt uproblematisk, hun liker det ikke, men forstår heldigvis at det er nødvendig. Akkurat som hun svelger vond medisin for å bli bra. Unger forstår om de blir forklart, det er vel gjerne foreldrene som gjør ting til store "traumer" i så måte. Så kjekt da å ikke ha noen diagnose, selv om en diagnose av et eller annet slag ikke har gjort mye fra eller til i denne saken. Jeg tipper de som gjør det, også ble gjort det på selv og ikke fant det så ubehagelig at de ikke kvier seg for å gjøre det samme med sine barn. Men i min familie er det langt i fra normalt, så for oss er det helt uforståelig og ungene våre får også målt feberen, liketil får de febernedsettende om de har masse feber, uten å måtte ta det inn bakveien. Sikkert like normalt begge deler, men jeg synes det er en smule rart at folk gjør det om de ikke absolutt må, jeg fikk nesten inntrykk av det at noen gjør det selv om det i gitte situasjoner er løsninger som er like bra, det er det jeg synes er sært! 0 Siter
Bookworm Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Næh, vi klarer oss nok ganske så bra, tenker jeg! :-) Ja, tror du ikke? :-) 0 Siter
Gjest Lilje30 Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Å kalle temp og stikkpiller i baken for overgrep er en hån mot de som er blitt utsatt for overgrep. Helt enig. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Jeg har også ligget på sykehus, hjelpesløs og fått stukket inn piller flere ganger daglig, Jeg følte det som overgrep og er sjokkert over at de får lov å gjøre det på denne måten. Heretter er det gitt beskjed om at stikkpiller er uaktuelt. Så lenge det finnes andre løsninger så burde stikkpiller forbys. samme med temperatur måling i tarmen. Jeg tenker at folk som har opplevd virkelige overgrep i oppveksten kan føle det å få stikkpille som et overgrep (aner ikke om du er en av dem altså). For meg er stikkpille noe man får når man er syk og jeg aldri noensinne kobla det til overgrepsproblematikk. Når man blir utsatt for overgrep, så handler det om at man blir offer for en eller annens syke lyster. Sånn er det iallefall jeg tenker på det... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.