Gå til innhold

Hvem betaler?


Gjest ViViola

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

Saken er i følgende omgivelser:

Nybygd byggefelt, med eneboliger og leiligheter inntil skogkanten, totalt ca. 20 boenheter så langt (det bygges stadig).

4 av familiene har katter, som alle naturlig nok er utendørs. 2 av familiene har hund, hvorav den ene familien har sin løs.

Saken handler om dyrenes avføring og sandkasse.

En av familiene har lite barn som skal ha sandkasse til sommeren. Denne familien er nærmeste nabo med en av familiene med katt.

De som skal ha sandkasse ber om at de med katten betaler for lokk til sandkassa. De mener at katten helt sikkert kommer til å bruke sandkassa som do.

Så - hvem skal betale for lokket til sandkassa? De som har katt eller de som har sandkassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    26

  • Colette

    22

  • mil1365380270

    12

  • Katt-ja

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola

Selvsagt de som eier sandkassa! Det er vel deres jobb å sikre egne leker?

Jeg trodde også det, men de mener at katter er smittekilder, og at eieren dermed er ansvarlig for å sikre at deres sandkasse ikke blir brukt som do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Selvfølgelig skal de som har sandkasse betale lokket selv. Eller tenker de seg kanskje at det settes opp en fordelingsformel over alle katteeierne i nabolaget, mest på de nærmeste, mindre på de fjernere etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

De som har sandkassa - uten tvil!!

Jeg trodde også det, men de mener at katter er smittekilder, og at eieren dermed er ansvarlig for å sikre at deres sandkasse ikke blir brukt som do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde også det, men de mener at katter er smittekilder, og at eieren dermed er ansvarlig for å sikre at deres sandkasse ikke blir brukt som do.

Tull og vas!

Dersom man har sandkasse, må man regne med at den kan bli brukt av katter og event. andre dyr. Skal de da observere hver enkelt katt, spore eierne opp og sende regning til hver av eierne? Eller skal bare nabofamilien få svi?

Det faller på sin egen urimelighet.

Det ville være som om du skaffer deg et basseng, men mener at naboen - som har unger - skal betale for å sikre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Selvfølgelig skal de som har sandkasse betale lokket selv. Eller tenker de seg kanskje at det settes opp en fordelingsformel over alle katteeierne i nabolaget, mest på de nærmeste, mindre på de fjernere etc.?

He-he, du skal se at det blir løsningen, ja! :-)

Nei altså, de med barnet mener at katten er en smittekilde som eieren har ansvaret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Tull og vas!

Dersom man har sandkasse, må man regne med at den kan bli brukt av katter og event. andre dyr. Skal de da observere hver enkelt katt, spore eierne opp og sende regning til hver av eierne? Eller skal bare nabofamilien få svi?

Det faller på sin egen urimelighet.

Det ville være som om du skaffer deg et basseng, men mener at naboen - som har unger - skal betale for å sikre det...

''Eller skal bare nabofamilien få svi?''

Forsto det slik at det var de nærmeste som skulle betale, ja.

''Det ville være som om du skaffer deg et basseng, men mener at naboen - som har unger - skal betale for å sikre det...''

Og trampoline. Det skal jeg faktisk nevne for dem, dette er neppe helt utdebatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også det, men de mener at katter er smittekilder, og at eieren dermed er ansvarlig for å sikre at deres sandkasse ikke blir brukt som do.

Jeg skjønner ikke at det går an å mene noe slikt. Jeg må innrømme at den eneste perioden i mitt liv at jeg har vært litt mindre begeistret for katter, var da vi hadde lite barn og kattene i nabolaget kom over på tomta vår og dreit.

Men kattene var jo ikke bare naboens, da, de kom jo alle steder fra, og som Elextra er inne på - skulle man fordelt kostnadene til lokk mellom alle eierne??

Skal katteeiere også måtte sponse kattenett som folk kan ha på barnevognene sine også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og vas!

Dersom man har sandkasse, må man regne med at den kan bli brukt av katter og event. andre dyr. Skal de da observere hver enkelt katt, spore eierne opp og sende regning til hver av eierne? Eller skal bare nabofamilien få svi?

Det faller på sin egen urimelighet.

Det ville være som om du skaffer deg et basseng, men mener at naboen - som har unger - skal betale for å sikre det...

''Det ville være som om du skaffer deg et basseng, men mener at naboen - som har unger - skal betale for å sikre det...''

*he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det går an å mene noe slikt. Jeg må innrømme at den eneste perioden i mitt liv at jeg har vært litt mindre begeistret for katter, var da vi hadde lite barn og kattene i nabolaget kom over på tomta vår og dreit.

Men kattene var jo ikke bare naboens, da, de kom jo alle steder fra, og som Elextra er inne på - skulle man fordelt kostnadene til lokk mellom alle eierne??

Skal katteeiere også måtte sponse kattenett som folk kan ha på barnevognene sine også?

''Skal katteeiere også måtte sponse kattenett som folk kan ha på barnevognene sine også?''

Ja - og nett til å dekke åpningen på vinduer og verandradører, for å hindre at de kommer inn i husene....

Kanskje katteeierne til gjengjeld kan sende regning til de katteløse, for skadedyrskontroll? "Dersom vi ikke hadde hatt katt, hadde det sannsynligvis vært flere mus i nabolaget" - pris: 500 kroner....

He he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

He-he, du skal se at det blir løsningen, ja! :-)

Nei altså, de med barnet mener at katten er en smittekilde som eieren har ansvaret for.

Helt enig i at eieren av barnet har ansvaret for evt. smitte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Jeg skjønner ikke at det går an å mene noe slikt. Jeg må innrømme at den eneste perioden i mitt liv at jeg har vært litt mindre begeistret for katter, var da vi hadde lite barn og kattene i nabolaget kom over på tomta vår og dreit.

Men kattene var jo ikke bare naboens, da, de kom jo alle steder fra, og som Elextra er inne på - skulle man fordelt kostnadene til lokk mellom alle eierne??

Skal katteeiere også måtte sponse kattenett som folk kan ha på barnevognene sine også?

De er litt - eh - spesielle, disse naboene, de forventer at andre skal gjøre endel for dem. Ordne opp, liksom. Så jeg er ikke direkte sjokkert over ønsket deres.

Kattenett på vogna, ja, det har de neppe tenkt på at andre kan betale. He-he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Helt enig i at eieren av barnet har ansvaret for evt. smitte :-)

He-he, de synes nok "noen andre" har ansvaret, ja. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har sandkassa selvfølgelig. Det er da ikke bare de 4 kattene i nabolaget som kommer til å bruke den som dritekasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At katter ikke er noe morsomt å ha i nabolaget når man har unger selv, er vel udiskutabelt. Spesielt de naboene som ikke "gidder" å kastrere hannkatten sin, ingenting i hele verden stinker så ille som monsepiss i barnevogna!

Men vil man skåne sine egne barn, så fikser man lokk på egen kasse. Katter vandrer gjerne flere km, og skal da disse naboene dine få alle katteeiere i noen km omkrets til å spleise på dette lokket??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrejemini, er det rart det er krig i verden?

Jeg har både hatt katt, hatt katt i nabolaget og hatt barn som leker i sandkasse.

Det kunne da virkelig ikke falt meg inn å forvente at noen skulle betale for lokk til egen sandkasse. Det får være grenser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skal katteeiere også måtte sponse kattenett som folk kan ha på barnevognene sine også?''

Ja - og nett til å dekke åpningen på vinduer og verandradører, for å hindre at de kommer inn i husene....

Kanskje katteeierne til gjengjeld kan sende regning til de katteløse, for skadedyrskontroll? "Dersom vi ikke hadde hatt katt, hadde det sannsynligvis vært flere mus i nabolaget" - pris: 500 kroner....

He he

''Kanskje katteeierne til gjengjeld kan sende regning til de katteløse, for skadedyrskontroll? "Dersom vi ikke hadde hatt katt, hadde det sannsynligvis vært flere mus i nabolaget" - pris: 500 kroner.... He he''

*S* Med ond skal ondt fordrives!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jøss.

Det skulle blitt litt av et puslespill hvis man skulle kartlegge alle katteeiere og sandkasse-eiere i et nabolag, for så å gjøre en sannsynlighets vurdering av hvilken katter som kom til å drite i hvilke sandkasser, og utifra dette regne ut hvor mye hver enkelt katte-eier burde betale til hver sandkasse-eier..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...