Gå til innhold

Hvem betaler?


Gjest ViViola

Anbefalte innlegg

Nei - jeg mener at selv de som er mer enn gjennomsnittet navlebeskuende og / eller ivrige til å la andre betale for seg, ofte gjennomgår en slags realitetsorientering etter hvert som de kommer ut av perioden som helt nybakte foreldre.

F.eks. skal man ikke se helt bort fra at barnet en dag vil havne i en sandkasse foreldrene ikke har full kontroll over. Sanda smaker sikkert like godt der som hjemme.

Legger til: Husker forresten jeg syntes det var komisk å sammenligne mitt sommerbarns første sommer med hans andre.

Første sommer: Nyfødt, kun morsmelk, sterilisering av smokker, brystskjold etc.

Andre sommer: Satt og jafset i seg sand på stranda, tygde på marehalmen osv...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    26

  • Colette

    22

  • mil1365380270

    12

  • Katt-ja

    9

Mest aktive i denne tråden

ja hannkatter kan finne på å gjøre det!! Kom selv ut på trappen hjemme, og der satt "kattfan" og pissa i vogna. Trenger vel ikke si at jeg ble rasende.....

Hvis fremmmede katter hopper opp i barnevogna di, og tisser der, så er dette ikke normal adferd. Det er også forskjell på ren markering med denne spesielle markeringsvesken, og vanlig urinering. Jeg har opplevd at mine katter kan tisse på mine ting, men det lukter ikke verre enn mennesketiss fordi alle er sterliserte/kastrerte. Innimellom har jeg hatt kattemat utenfor døra mi, og da har det hendt at fremmede katter er innom og forsyner seg, med tilhørende illeluktende markering fra ukastrerte hankatter. Dette for å markere at de gjerne vil eie det området hvor de finner mat. Naturlig nok :-) Det er bare deres naturlige instinkt - og ingenting å bli rasende for.

Grunnen til at jeg tar opp dette er at det er så mange myter om katter og kattepiss. Enkelte mennesker tror alle katter sprer kattepiss som lukter døden over alt. Og vet ikke en gang forskjell på en kastrert og en ukastrert hankatt, når det gjelder lukt. Og det gjør meg rasende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Dette er helt åpenbart: De som ønsker å ha sandkasse i hagen sin, får betale for lokket også. Noe annet er jo helt ubegripelig urimelig.

Så mange rare folk det finnes, altså! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Det er vel lite tvil om at de som bygger sandkassa må betale for lokket. Men jeg innrømmer ærlig at jeg irriterer meg stort over at folk ikke har noen skrupler med at kjæledyrene deres går rundt og gjør fra seg overalt i naboenes hager. Eller graver opp blomsterbed og ødelegger syrinbusker. Den ene nabokatta hopper til og med inn i huset så snart vi lar et vindu eller verandadør stå åpen. I fhd til ville dyr er det uproblematisk, for det er bare å sette opp viftende tøyremser el. som skremmer dyra unna. Men husvarme katter lar seg ikke skremme av sånt.

Jeg vil vel få tyn for denne holdninga, men jeg syns virkelig det er en uting at folk som på død og liv velger å holde dyr i fangenskap skal dytte ulemper med dyra på uforskyldte naboer. Unger er uproblematisk, dyr er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lite tvil om at de som bygger sandkassa må betale for lokket. Men jeg innrømmer ærlig at jeg irriterer meg stort over at folk ikke har noen skrupler med at kjæledyrene deres går rundt og gjør fra seg overalt i naboenes hager. Eller graver opp blomsterbed og ødelegger syrinbusker. Den ene nabokatta hopper til og med inn i huset så snart vi lar et vindu eller verandadør stå åpen. I fhd til ville dyr er det uproblematisk, for det er bare å sette opp viftende tøyremser el. som skremmer dyra unna. Men husvarme katter lar seg ikke skremme av sånt.

Jeg vil vel få tyn for denne holdninga, men jeg syns virkelig det er en uting at folk som på død og liv velger å holde dyr i fangenskap skal dytte ulemper med dyra på uforskyldte naboer. Unger er uproblematisk, dyr er noe helt annet.

''velger å holde dyr i fangenskap''

Katter som irriterer naboen holdes ikke i fangenskap...

''Unger er uproblematisk, dyr er noe helt annet.''

Kommer nok an på hvem du spør ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lite tvil om at de som bygger sandkassa må betale for lokket. Men jeg innrømmer ærlig at jeg irriterer meg stort over at folk ikke har noen skrupler med at kjæledyrene deres går rundt og gjør fra seg overalt i naboenes hager. Eller graver opp blomsterbed og ødelegger syrinbusker. Den ene nabokatta hopper til og med inn i huset så snart vi lar et vindu eller verandadør stå åpen. I fhd til ville dyr er det uproblematisk, for det er bare å sette opp viftende tøyremser el. som skremmer dyra unna. Men husvarme katter lar seg ikke skremme av sånt.

Jeg vil vel få tyn for denne holdninga, men jeg syns virkelig det er en uting at folk som på død og liv velger å holde dyr i fangenskap skal dytte ulemper med dyra på uforskyldte naboer. Unger er uproblematisk, dyr er noe helt annet.

Jeg kan skjønne poenget ditt.

Jeg har ofte tenkt at fordelen med at naboene har katter fremfor hunder er at de kan komme tuslende innom oss i hagen og bli klødd litt, mens hundene sitter i egen hage og gneldrer. (Unntak fra førstnevnte gjaldt da jeg hadde lite barn og ikke kunne fordra kattene i nabolaget! *S*)

Men jeg skjønner at andre kan føle det annerledes. Som min allergiske kolleg sa med et sukk: "Jeg skjønner ikke hvorfor folk sier at det er så fint å ha katt når denne katten uansett bare henger rundt hos meg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel lite tvil om at de som bygger sandkassa må betale for lokket. Men jeg innrømmer ærlig at jeg irriterer meg stort over at folk ikke har noen skrupler med at kjæledyrene deres går rundt og gjør fra seg overalt i naboenes hager. Eller graver opp blomsterbed og ødelegger syrinbusker. Den ene nabokatta hopper til og med inn i huset så snart vi lar et vindu eller verandadør stå åpen. I fhd til ville dyr er det uproblematisk, for det er bare å sette opp viftende tøyremser el. som skremmer dyra unna. Men husvarme katter lar seg ikke skremme av sånt.

Jeg vil vel få tyn for denne holdninga, men jeg syns virkelig det er en uting at folk som på død og liv velger å holde dyr i fangenskap skal dytte ulemper med dyra på uforskyldte naboer. Unger er uproblematisk, dyr er noe helt annet.

Jeg tror kanskje ikke du hadde reagert slik, hvis du likte katter? Mulig jeg tar feil.

Ellers er jeg glad for at jeg har valgt å ha kattene mine inne- selv om noen påstår at det er dyreplageri. Da slipper jeg i hvert fall å delta i all verdens hysteriske diskusjoner om alle de problemene disse stakkars dyra blir påstått å forvolde. Og kattene mine slipper å bli menneskers hatobjekt, ikke minst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''velger å holde dyr i fangenskap''

Katter som irriterer naboen holdes ikke i fangenskap...

''Unger er uproblematisk, dyr er noe helt annet.''

Kommer nok an på hvem du spør ;-)

''"Unger er uproblematisk, dyr er noe helt annet."

Kommer nok an på hvem du spør ;-)''

He he, jeg kan nok tenke meg en del tilfeller der enkelte barn i nabolaget er mye verre enn dyr, ja;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''"Unger er uproblematisk, dyr er noe helt annet."

Kommer nok an på hvem du spør ;-)''

He he, jeg kan nok tenke meg en del tilfeller der enkelte barn i nabolaget er mye verre enn dyr, ja;-)

''He he, jeg kan nok tenke meg en del tilfeller der enkelte barn i nabolaget er mye verre enn dyr, ja;-)''

Ja, du er absolutt inne på noe der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pontiac

Det er jo ikke garantert at akkurat den katten går i sandkassa da :)

Og det er ingen garantier for at tyve andre katter ikke gjør det.

Jeg synes det er veldig naturlig at de med sandkassa ordner med slikt, uansett så er det vel i foreldrenens interesse at både katter, hunder og annet holder seg ute av kassa til barnet.

Jeg synes derimot at den hunden som går løs IKKE skal få lov til det, og jeg synes de som har katter løse i boligfelt kanskje kan bidra med noen bokser "kattdegvekk" til diverse naboer til å ha rundt sine huser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er vel lite tvil om at de som bygger sandkassa må betale for lokket. Men jeg innrømmer ærlig at jeg irriterer meg stort over at folk ikke har noen skrupler med at kjæledyrene deres går rundt og gjør fra seg overalt i naboenes hager. Eller graver opp blomsterbed og ødelegger syrinbusker. Den ene nabokatta hopper til og med inn i huset så snart vi lar et vindu eller verandadør stå åpen. I fhd til ville dyr er det uproblematisk, for det er bare å sette opp viftende tøyremser el. som skremmer dyra unna. Men husvarme katter lar seg ikke skremme av sånt.

Jeg vil vel få tyn for denne holdninga, men jeg syns virkelig det er en uting at folk som på død og liv velger å holde dyr i fangenskap skal dytte ulemper med dyra på uforskyldte naboer. Unger er uproblematisk, dyr er noe helt annet.

''Unger er uproblematisk, dyr er noe helt annet.''

Haha - spørs hvem du spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lite tvil om at de som bygger sandkassa må betale for lokket. Men jeg innrømmer ærlig at jeg irriterer meg stort over at folk ikke har noen skrupler med at kjæledyrene deres går rundt og gjør fra seg overalt i naboenes hager. Eller graver opp blomsterbed og ødelegger syrinbusker. Den ene nabokatta hopper til og med inn i huset så snart vi lar et vindu eller verandadør stå åpen. I fhd til ville dyr er det uproblematisk, for det er bare å sette opp viftende tøyremser el. som skremmer dyra unna. Men husvarme katter lar seg ikke skremme av sånt.

Jeg vil vel få tyn for denne holdninga, men jeg syns virkelig det er en uting at folk som på død og liv velger å holde dyr i fangenskap skal dytte ulemper med dyra på uforskyldte naboer. Unger er uproblematisk, dyr er noe helt annet.

''Den ene nabokatta hopper til og med inn i huset så snart vi lar et vindu eller verandadør stå åpen''

Du får gjøre som nabodama mi gjorde med min katt da vi bodde i boligfelt for noen år siden. Ser du katta så mye som en cm innenfor døra di, så skriker du til og tar katten i alle 4 beina, og kaster den med all makt ut av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

''Den ene nabokatta hopper til og med inn i huset så snart vi lar et vindu eller verandadør stå åpen''

Du får gjøre som nabodama mi gjorde med min katt da vi bodde i boligfelt for noen år siden. Ser du katta så mye som en cm innenfor døra di, så skriker du til og tar katten i alle 4 beina, og kaster den med all makt ut av huset.

Jeg har god erfaring med å helle en mugge vann på uønskede katter. Men jeg venter ikke til de har kommet innenfor døra, den tas straks de peiler seg inn (et par meter unna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest egoister med husdyr

De må nok betale selv, men.

Jeg hater løse katter (og hunder - er det ikke båndtvang?). Katter pisser og driter ned hele området, inkl. alle sandkasser (masseødelagte klær parkdresser og liknende), mine blomsterbed og har søkt tilhold under div. terrasser.

En nabo har i tillegg oppdaget at husets lille veranda i 2. etg har blitt forvandlet til kattetoalett i løpet av vinteren (en nyinnflyttet nabo m/katt). Hva synes du om sånt?

Da vi flyttet hit for 8 år siden, var det en katt og to hunder i nabolaget. Nå har vi observert 12 katter og flere har anskaffet hund. Hundedritt er et stort problem. Grisete folk.

Hvordan sikrer vi egen eiendom mot uønskede firbente trespassere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må nok betale selv, men.

Jeg hater løse katter (og hunder - er det ikke båndtvang?). Katter pisser og driter ned hele området, inkl. alle sandkasser (masseødelagte klær parkdresser og liknende), mine blomsterbed og har søkt tilhold under div. terrasser.

En nabo har i tillegg oppdaget at husets lille veranda i 2. etg har blitt forvandlet til kattetoalett i løpet av vinteren (en nyinnflyttet nabo m/katt). Hva synes du om sånt?

Da vi flyttet hit for 8 år siden, var det en katt og to hunder i nabolaget. Nå har vi observert 12 katter og flere har anskaffet hund. Hundedritt er et stort problem. Grisete folk.

Hvordan sikrer vi egen eiendom mot uønskede firbente trespassere?

Ja, måtte verden få lov til å være en ufredet, ren og pen plass for deg og dine barn:-) Det måtte jo bare være toppen av lykke, og har jo absolutt ingenting med egoisme å gjøre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

De må nok betale selv, men.

Jeg hater løse katter (og hunder - er det ikke båndtvang?). Katter pisser og driter ned hele området, inkl. alle sandkasser (masseødelagte klær parkdresser og liknende), mine blomsterbed og har søkt tilhold under div. terrasser.

En nabo har i tillegg oppdaget at husets lille veranda i 2. etg har blitt forvandlet til kattetoalett i løpet av vinteren (en nyinnflyttet nabo m/katt). Hva synes du om sånt?

Da vi flyttet hit for 8 år siden, var det en katt og to hunder i nabolaget. Nå har vi observert 12 katter og flere har anskaffet hund. Hundedritt er et stort problem. Grisete folk.

Hvordan sikrer vi egen eiendom mot uønskede firbente trespassere?

''Jeg hater løse katter (og hunder - er det ikke båndtvang?). Katter pisser og driter ned hele området, inkl. alle sandkasser (masseødelagte klær parkdresser og liknende), mine blomsterbed og har søkt tilhold under div. terrasser.''

Jeg har aldri opplevd at det har vært kattedritt i sandkassene, så jeg vet faktisk ikke hvordan jeg hadde taklet det. Men jeg forstår jo at det er kjedelig!

''En nabo har i tillegg oppdaget at husets lille veranda i 2. etg har blitt forvandlet til kattetoalett i løpet av vinteren (en nyinnflyttet nabo m/katt). Hva synes du om sånt?''

Det høres jo helt merkelig ut. Jeg har aldri opplevd at en katt vil gjøre fra seg andre steder enn der den får gravd ned ting, og det får den jo ikke på en veranda. Og hvordan kommer den seg opp til verandaen i 2. etasje? Merkelig...

''Da vi flyttet hit for 8 år siden, var det en katt og to hunder i nabolaget. Nå har vi observert 12 katter og flere har anskaffet hund. Hundedritt er et stort problem. Grisete folk.''

Synes nok hundedritt er verre, de graver jo ikke ned det de gjør fra seg. Og det er en større mengde, i alle fall om hundene er av et visst kaliber. Det er ikke hyggelig.

''Hvordan sikrer vi egen eiendom mot uønskede firbente trespassere?''

Jeg vet ikke. For å hindre katter/hunder å komme under terrassen, så er det vel bare å spikre igjen, men det er ikke så enkelt å nekte dyrene å gå i hagen. Vet at noen legger ut appelsinskall i blomsterbedet, det skal skremme kattene fra å drite der. Også er det virkningsfullt å sprute vann på kattene, det liker de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

''Den ene nabokatta hopper til og med inn i huset så snart vi lar et vindu eller verandadør stå åpen''

Du får gjøre som nabodama mi gjorde med min katt da vi bodde i boligfelt for noen år siden. Ser du katta så mye som en cm innenfor døra di, så skriker du til og tar katten i alle 4 beina, og kaster den med all makt ut av huset.

Og hvorfor skal jeg i det hele tatt være nødt til å forholde meg til den situasjonen? Jeg har ikke lyst til å skrike til verken unger eller dyr, men blir dyttet på disse dyra som jeg ikke har noe behov for å forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

''Unger er uproblematisk, dyr er noe helt annet.''

Haha - spørs hvem du spør!

Selvfølgelig :) Jeg svarer bare for meg sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Jeg tror kanskje ikke du hadde reagert slik, hvis du likte katter? Mulig jeg tar feil.

Ellers er jeg glad for at jeg har valgt å ha kattene mine inne- selv om noen påstår at det er dyreplageri. Da slipper jeg i hvert fall å delta i all verdens hysteriske diskusjoner om alle de problemene disse stakkars dyra blir påstått å forvolde. Og kattene mine slipper å bli menneskers hatobjekt, ikke minst :-)

Jeg har ikke noe i mot dyr, men har mye i mot at jeg må forholde meg til dem til tidspunkt da jeg ikke ønsker det selv. Og kattene er de som i størst grad sniker omkring hos naboene, siden hundene står i bånd.

For ordens skyld understreker jeg at det er ikke husdyrene som er mitt irritasjonsobjekt, men eierne som slipper dem ut og lar dem oppsøke meg og mitt når jeg ikke har noe behov eller ønske om det. De som har katter og dyr hjemme og under kontroll må gjerne ha det for min del. Selv om det er en situasjon jeg aldri kunne ha tenkt meg å utsette dyra for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Jeg kan skjønne poenget ditt.

Jeg har ofte tenkt at fordelen med at naboene har katter fremfor hunder er at de kan komme tuslende innom oss i hagen og bli klødd litt, mens hundene sitter i egen hage og gneldrer. (Unntak fra førstnevnte gjaldt da jeg hadde lite barn og ikke kunne fordra kattene i nabolaget! *S*)

Men jeg skjønner at andre kan føle det annerledes. Som min allergiske kolleg sa med et sukk: "Jeg skjønner ikke hvorfor folk sier at det er så fint å ha katt når denne katten uansett bare henger rundt hos meg."

Ok - innrømmer at jeg er en av allergikerne i tillegg. Det gjør situasjonen ekstra ille, for guttungen vil jo selvsagt kose med dyra. Når han koser med meg etterpå, så har jeg det gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...