Gå til innhold

Hvem betaler?


Gjest ViViola

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

Det er vel lite tvil om at de som bygger sandkassa må betale for lokket. Men jeg innrømmer ærlig at jeg irriterer meg stort over at folk ikke har noen skrupler med at kjæledyrene deres går rundt og gjør fra seg overalt i naboenes hager. Eller graver opp blomsterbed og ødelegger syrinbusker. Den ene nabokatta hopper til og med inn i huset så snart vi lar et vindu eller verandadør stå åpen. I fhd til ville dyr er det uproblematisk, for det er bare å sette opp viftende tøyremser el. som skremmer dyra unna. Men husvarme katter lar seg ikke skremme av sånt.

Jeg vil vel få tyn for denne holdninga, men jeg syns virkelig det er en uting at folk som på død og liv velger å holde dyr i fangenskap skal dytte ulemper med dyra på uforskyldte naboer. Unger er uproblematisk, dyr er noe helt annet.

Jeg skjønner at du og jeg aldri blir enige om dette med dyr (har lest innleggene dine nedover), for jeg er enig med Colette: Det er endel ting i samfunnet som vi ikke liker, men som vi må forholde oss til fordi vi eksempelvis har valgt en bestemt form for bosetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    26

  • Colette

    22

  • mil1365380270

    12

  • Katt-ja

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest bare en støtte-melding:)

Jeg skjønner at du og jeg aldri blir enige om dette med dyr (har lest innleggene dine nedover), for jeg er enig med Colette: Det er endel ting i samfunnet som vi ikke liker, men som vi må forholde oss til fordi vi eksempelvis har valgt en bestemt form for bosetning.

støtter deg og colette,jeg og:) har vært fristet å svare min mening,men så ble det mye så lang tråd at jeg vet ikke hvor jeg skulle blandet meg!

enkelte her synes jeg viser liten medfølelse med kattene og katteeierene.jeg har selv en katt,men hun gjør fra seg på faste steder som ikke sjenerer noen(inkl en kasse inne,ved behov eller hvis det er kaldt ute)

håper ikke naboene dine påtvinger katteeierne å betale for lokk til sandkassa,høres jo helt rart ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hva om katten dør eller det kommer til nye katter?

Skal man følge etter kattene å se hvor de hører hjemme? For så å fordele kostnadene mellom katteierne?

Hehe... kan det virkelig falle noen inn å kreve at noen andre skal betale for et slikt lokk?

En annen ting er at jeg hadde krev katta avlivet/innesperret om den gikk rundt og gjorde fra seg på min eiendom støtt og stadig.

''En annen ting er at jeg hadde krev katta avlivet/innesperret om den gikk rundt og gjorde fra seg på min eiendom støtt og stadig.''

Kan man det - sånn med loven i hånda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Ville dyr og fugler er langt sjeldnere i boligstrøk, og de er enklere å holde unna pga at de har bevart skyheten. Det er et privilegium å ha hare og elg innom hagen. Selv om de spiser på busker og trær, bæsjer i sandkassa osv, så er det bare hyggelig.

Feltet ligger inntil skogen, og tomta til disse naboene grenser til skogen. Så de har både fugler og større villdyr i hagen jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaret er nei

''En annen ting er at jeg hadde krev katta avlivet/innesperret om den gikk rundt og gjorde fra seg på min eiendom støtt og stadig.''

Kan man det - sånn med loven i hånda?

nei,det er ikke lov.var en tråd her om det for et par dager siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

støtter deg og colette,jeg og:) har vært fristet å svare min mening,men så ble det mye så lang tråd at jeg vet ikke hvor jeg skulle blandet meg!

enkelte her synes jeg viser liten medfølelse med kattene og katteeierene.jeg har selv en katt,men hun gjør fra seg på faste steder som ikke sjenerer noen(inkl en kasse inne,ved behov eller hvis det er kaldt ute)

håper ikke naboene dine påtvinger katteeierne å betale for lokk til sandkassa,høres jo helt rart ut!

Ingen blir tvunget til noe, jeg ville bare høre om det var vanlig. Men som jeg trodde - nei.

Vår katt har også helt spesielle steder den gjør fra seg, og jeg har ikke hørt noen klage på at den driter hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mora2

De som har sandkassen, helt klart!

Om ikke jeg vil at mine unger skal sitte i kattedritt er det mitt ansvar å dekke det til.

En katt kan ikke styres hvor den går på do. Man kan gjøre noen tiltak for å minske det, men jeg tviler på det kun er EN katt i naolaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

De som har sandkassen, helt klart!

Om ikke jeg vil at mine unger skal sitte i kattedritt er det mitt ansvar å dekke det til.

En katt kan ikke styres hvor den går på do. Man kan gjøre noen tiltak for å minske det, men jeg tviler på det kun er EN katt i naolaget...

Nei, det er flere katter. Og hunder. Og ville dyr.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Hva om katten dør eller det kommer til nye katter?

Skal man følge etter kattene å se hvor de hører hjemme? For så å fordele kostnadene mellom katteierne?

Hehe... kan det virkelig falle noen inn å kreve at noen andre skal betale for et slikt lokk?

En annen ting er at jeg hadde krev katta avlivet/innesperret om den gikk rundt og gjorde fra seg på min eiendom støtt og stadig.

Om sommeren er mannen min dyktig irritert på kattene som renner rundt hushjørnene her og gjør fra seg i alle blomsterbed, men om høsten og vinteren er vi glade for at de samme kattene er med på å holde huset fritt for mus i veggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Nei, det er flere katter. Og hunder. Og ville dyr.

:-)

Ja, ikke sant! Du får be de sende ei regning til reven også ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Ingen blir tvunget til noe, jeg ville bare høre om det var vanlig. Men som jeg trodde - nei.

Vår katt har også helt spesielle steder den gjør fra seg, og jeg har ikke hørt noen klage på at den driter hos dem.

Kan jo være den gjør det selv om ingen har sagt det til deg.

For det første er det ikke alle som sier noe til rette vedkommende, de foretrekker alle andre. For det andre, er det ikke noe man sier på bakgrunn av å ha sett det en gang eller to kanskje. Og hvor ofte tar man pus på fersken? Inne er en ting, der må de på do selv om vi er der. Men ute?

Hatt noen sin kattedo i blomsterbedet, og det er IKKE hyggelig. Uansett - jeg så aldri katten der. Men at den var der ofte, det er sikkert ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Kan jo være den gjør det selv om ingen har sagt det til deg.

For det første er det ikke alle som sier noe til rette vedkommende, de foretrekker alle andre. For det andre, er det ikke noe man sier på bakgrunn av å ha sett det en gang eller to kanskje. Og hvor ofte tar man pus på fersken? Inne er en ting, der må de på do selv om vi er der. Men ute?

Hatt noen sin kattedo i blomsterbedet, og det er IKKE hyggelig. Uansett - jeg så aldri katten der. Men at den var der ofte, det er sikkert ;-)

''Kan jo være den gjør det selv om ingen har sagt det til deg.''

Selvfølgelig. Jeg har spurt flere, og når de da velger å si at de ikke har kattedritt rundt sitt hus, så er det jo deres valg å eventuelt lyve.

Jeg vet selvfølgelig ikke _alltid_ hvor pus gjør fra seg. Jeg vet om 3 steder, 2 på vår eiendom og 1 i skogkanten. Det kan selvfølgelig også være fler.

Som sagt, om naboene mine velger å lyve på direkte spørsmål, da kan jeg liksom ikke få gjort så mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er en av flere katteeiere i området, ja.

La oss si at dere fire katteeiere betaler dette lokket (bare tenk oss det altså) og alt er fryd og gammen. Etter en tid flytter det inn en femte familie med katt. Hva nå? Skal summen dere betalte til babyforeldrene deles i fem og den siste familien avkreves en femtedel av det lokket kostet? Og skal dere ha 1/5 hver av disse kronene? *Hehe*

Jeg hadde nok hatt fryktelig lyst til å ta den med bassenget - "Vi har tenkt å lage svømmebasseng i hagen og siden det er dere som har barn nærmest oss synes vi at dere skal betale sikringen av bassenget." *Ondskapsfull og barnslig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dyr og fugler er langt sjeldnere i boligstrøk, og de er enklere å holde unna pga at de har bevart skyheten. Det er et privilegium å ha hare og elg innom hagen. Selv om de spiser på busker og trær, bæsjer i sandkassa osv, så er det bare hyggelig.

''Det er et privilegium å ha hare og elg innom hagen. Selv om de spiser på busker og trær, bæsjer i sandkassa osv, så er det bare hyggelig''

Det synes ikke min meget hageglade venninne, som irriterer seg over rådyr som spiser opp plantene hennes. Hun har gått til innkjøp av en bok som heter "den rådyrfrie hagen" eller lign, for å velge ut plantetyper som rådyrene IKKE vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at dere fire katteeiere betaler dette lokket (bare tenk oss det altså) og alt er fryd og gammen. Etter en tid flytter det inn en femte familie med katt. Hva nå? Skal summen dere betalte til babyforeldrene deles i fem og den siste familien avkreves en femtedel av det lokket kostet? Og skal dere ha 1/5 hver av disse kronene? *Hehe*

Jeg hadde nok hatt fryktelig lyst til å ta den med bassenget - "Vi har tenkt å lage svømmebasseng i hagen og siden det er dere som har barn nærmest oss synes vi at dere skal betale sikringen av bassenget." *Ondskapsfull og barnslig*

''Skal summen dere betalte til babyforeldrene deles i fem og den siste familien avkreves en femtedel av det lokket kostet?''

Man må først foreta en avskrivning av lokkets opprinnelige pris, da den nye familien som "kjøper seg inn" i lokket jo ikke gjør det i et nytt lokk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

''Kan jo være den gjør det selv om ingen har sagt det til deg.''

Selvfølgelig. Jeg har spurt flere, og når de da velger å si at de ikke har kattedritt rundt sitt hus, så er det jo deres valg å eventuelt lyve.

Jeg vet selvfølgelig ikke _alltid_ hvor pus gjør fra seg. Jeg vet om 3 steder, 2 på vår eiendom og 1 i skogkanten. Det kan selvfølgelig også være fler.

Som sagt, om naboene mine velger å lyve på direkte spørsmål, da kan jeg liksom ikke få gjort så mye mer.

Hvis du har spurt de direkte, så svarer de sant, får man tro. Imidlertid litt rart at INGEN har kattdritt rundt huset sitt når det er flere katter i nabolaget, er det ikke? Samme det, jeg har hund og det løser problemet for min del.

Også syns jeg man må tåle litt, men grensen er passert ved de katteeierne som tar det som en selvfølge at de kan skaffe seg katt, og at andre skal syns det er helt greit at de får plagene med den. Da forsvinner gleden ved å være fleksibel fort, he-he!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

La oss si at dere fire katteeiere betaler dette lokket (bare tenk oss det altså) og alt er fryd og gammen. Etter en tid flytter det inn en femte familie med katt. Hva nå? Skal summen dere betalte til babyforeldrene deles i fem og den siste familien avkreves en femtedel av det lokket kostet? Og skal dere ha 1/5 hver av disse kronene? *Hehe*

Jeg hadde nok hatt fryktelig lyst til å ta den med bassenget - "Vi har tenkt å lage svømmebasseng i hagen og siden det er dere som har barn nærmest oss synes vi at dere skal betale sikringen av bassenget." *Ondskapsfull og barnslig*

Etter loven må du sikre ditt eget basseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skal summen dere betalte til babyforeldrene deles i fem og den siste familien avkreves en femtedel av det lokket kostet?''

Man må først foreta en avskrivning av lokkets opprinnelige pris, da den nye familien som "kjøper seg inn" i lokket jo ikke gjør det i et nytt lokk! :-)

''Man må først foreta en avskrivning av lokkets opprinnelige pris, da den nye familien som "kjøper seg inn" i lokket jo ikke gjør det i et nytt lokk! :-)''

Selvfølgelig! Ergo har vi sysselsatt en arbeidsledig revisor også! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

De som har sandkassen, helt klart!

Om ikke jeg vil at mine unger skal sitte i kattedritt er det mitt ansvar å dekke det til.

En katt kan ikke styres hvor den går på do. Man kan gjøre noen tiltak for å minske det, men jeg tviler på det kun er EN katt i naolaget...

''En katt kan ikke styres hvor den går på do.''

Selvfølgelig kan man lære en katt å gjøre sitt fornødne et fast sted. Spør de som har innekatt om dette!

Om det hjelper særlig om nærmeste katteeier lærer katten sin hvor det er ok er en annen sak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...