Gå til innhold

Hvem betaler?


Gjest ViViola

Anbefalte innlegg

Da er vi altså i bunn og grunn enige:)

Ja, det tror jeg at vi er:-) Min bekymring går på at det er så mange mennesker som ikke tolererer noen form for heft eller uregelmessighet i sin hverdag. Hvorfor skal det være et slit å ha kjæledyr, og hvorfor skal man måtte tåle så mange ufyselige tilbakemeldinger i denne sammenhengen? For noen av oss er kjæledyr minst like viktige som mennesker. Og jeg skulle like å ville se de menneskene som hadde tolerert tilsvarende tilbakemeldinger om mennesker de er glade i. Tror ikke de skjønner hvordan de sårer andre mennesker, faktisk....Eller muligens gir de blaffen i det:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    26

  • Colette

    22

  • mil1365380270

    12

  • sort som natta

    9

Kan man ikke i slike tilfeller ta avstøp av potene og innkalle Kripos og få sikret DNA-spor???

Det måtte i såfall vært Kripus...*blaut*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... som en som er mer opptatt av hunder enn katter, så må jeg tilstå at jeg er usikker på om det stemmer at det er så nyttig at kattene går løse. Er du sikker på at det ikke er en sånn katteeier-illusjon som er svært utbredt? Tror du jeg kan si at min ultrasnille labrador bør fritas fra båndtvang siden den ikke biter noe som er større enn edderkopper og veps, og som sådan gjør en god innsats i forhold til å redusere edderkoppbestanden der vi bor?

Dvergpuddelen vi hadde da jeg var barn var en utmerket musefanger! Noe den kunne finne på å beskjeftige seg med på gården til besteforeldrene mine - til min mors store forferdelse der den kom med en blodig mus i en munn omkranset av kritthvit pels....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, greit nok det. Hvis katteeierne kan vise såpass ansvar at de forhører seg med naboene om hvordan de stiller seg til løse katter og naboene synes det er helt greit fordi det nå ikke er mus igjen så er jo problemet løst.

Poenget er vel heller at svært få katteeiere gidder akkurat det, å forhøre seg med naboene om hva de synes om katten.

Har selv bodd slik til og har satte tider ikke kunnet være på terrassen min fordi det har stinket etter kattene. Jeg har vært vekket til alle døgnets tider pga kattebråk. Jeg vet veldig godt hvordan det kan være å ha naboer med katter.

Det at "katter er ville dyr og må få gå hvor de vil og gjøre det som er naturlig for dem" har jeg ikke minste sansen for altså.

Det er sånn å bo på boligfelt, at vi må finne oss i en del. Men det bør også være slik at vi tar litt hensyn og tenker litt lengre enn nesa rekker noen ganger også.

Har katt selv nå, men vi bor på landet. Så har kan katten gå ute uten å forstyrre noen. Det er en kastrert hannkatt så han går ikke særlig langt heller.

Så du er av dem som ikke liker andres katter? Eller som eventuelt bare liker dem når de har en nytteverdi for deg selv? Som musejegere f.eks.?

Bestem deg, Pontiac....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sort som natta

Ja, det tror jeg at vi er:-) Min bekymring går på at det er så mange mennesker som ikke tolererer noen form for heft eller uregelmessighet i sin hverdag. Hvorfor skal det være et slit å ha kjæledyr, og hvorfor skal man måtte tåle så mange ufyselige tilbakemeldinger i denne sammenhengen? For noen av oss er kjæledyr minst like viktige som mennesker. Og jeg skulle like å ville se de menneskene som hadde tolerert tilsvarende tilbakemeldinger om mennesker de er glade i. Tror ikke de skjønner hvordan de sårer andre mennesker, faktisk....Eller muligens gir de blaffen i det:-(

støtter din bekymring! Godt du iallefall ikke er balnt de osm ser på dyr som en "sykdom"(dumt uttrykk,jeg vet det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sort som natta

støtter din bekymring! Godt du iallefall ikke er balnt de osm ser på dyr som en "sykdom"(dumt uttrykk,jeg vet det)

sorry tastefeilene! begynner å bli trøtt...gjeeesp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

støtter din bekymring! Godt du iallefall ikke er balnt de osm ser på dyr som en "sykdom"(dumt uttrykk,jeg vet det)

Jeg skjønner hva du mener:-) Er glad for alle som deler min kjærlighet til dyr- enten det gjelder katter eller andre dyr. Men jeg må si at jeg synes synd på barn som skal vokse opp i en så steril verden at de ikke aner at verden er full av farer - i en eller annen grad. Som en eller annen så treffende sa: Dagens barn vokser opp med en sykkelhjelm på hodet - og tror at de er sikret mot alle verdens farer med den på hodet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har spurt de direkte, så svarer de sant, får man tro. Imidlertid litt rart at INGEN har kattdritt rundt huset sitt når det er flere katter i nabolaget, er det ikke? Samme det, jeg har hund og det løser problemet for min del.

Også syns jeg man må tåle litt, men grensen er passert ved de katteeierne som tar det som en selvfølge at de kan skaffe seg katt, og at andre skal syns det er helt greit at de får plagene med den. Da forsvinner gleden ved å være fleksibel fort, he-he!

Hvordan er det mulig å irritere seg over en kattebæsj? Jeg må nesten bare spørre, for den er jo bare å fjerne. Jeg har hatt besøk av voksne menn som jobber med mitt hus, og de har hatt do tilgjengelig. Allikevel.....så foretrekker de å pisse utenfor garasjeveggen min. Og da snakker jeg om voksne menn med en forholdsvis normal IQ. Det er så mye med mennesker som er til utrolig irritasjon - at jeg fatter ikke at det er mulig å dra et dyr inn i en slik sammenheng. De er bare dyr- rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sort som natta

Jeg skjønner hva du mener:-) Er glad for alle som deler min kjærlighet til dyr- enten det gjelder katter eller andre dyr. Men jeg må si at jeg synes synd på barn som skal vokse opp i en så steril verden at de ikke aner at verden er full av farer - i en eller annen grad. Som en eller annen så treffende sa: Dagens barn vokser opp med en sykkelhjelm på hodet - og tror at de er sikret mot alle verdens farer med den på hodet :-)

godt sagt,det siste der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt sagt,det siste der:)

Det var ikke mine ord :-) Men sanne allikvevel, tror jeg:-) Nå har jeg vel sagt alt som er å si rundt forholdet mellom dyr og mennesker. Jeg kommer til å stå på for dyrenes rettigheter så lenge jeg finner det nødvendig. Denne uken har jeg kun deltatt i 3 tråder på dol. og 2 av dem dreier seg om katter. Det er smertefullt å se hva slags innstilling mange mennesker har til folk og deres kjæledyr. Noen vil avlive dem så fort de ikke passer til deres forventninger - og andre vil gjøre det til et kjempenummer at katter er smittebærere av fryktelige sykdommer. Jeg har ikke mer å si i denne sammenhengen, tror jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sort som natta

Det var ikke mine ord :-) Men sanne allikvevel, tror jeg:-) Nå har jeg vel sagt alt som er å si rundt forholdet mellom dyr og mennesker. Jeg kommer til å stå på for dyrenes rettigheter så lenge jeg finner det nødvendig. Denne uken har jeg kun deltatt i 3 tråder på dol. og 2 av dem dreier seg om katter. Det er smertefullt å se hva slags innstilling mange mennesker har til folk og deres kjæledyr. Noen vil avlive dem så fort de ikke passer til deres forventninger - og andre vil gjøre det til et kjempenummer at katter er smittebærere av fryktelige sykdommer. Jeg har ikke mer å si i denne sammenhengen, tror jeg :-)

da får du ha en god natt:) takk for at jeg har hatt en å støtte meg til i kveld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da får du ha en god natt:) takk for at jeg har hatt en å støtte meg til i kveld:)

Godnatt :-) Og takk det samme til deg også :-) Sov godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pontiac

Så du er av dem som ikke liker andres katter? Eller som eventuelt bare liker dem når de har en nytteverdi for deg selv? Som musejegere f.eks.?

Bestem deg, Pontiac....

Jeg har bodd i byggefelt og likte IKKE at andres katter kom inn i mitt hus og valset rundt. Jeg likte IKKE at andres katter pisset og dret rundt så jeg ikke kunne gå ute omtrent. Jeg likte IKKE at andres katter slåss og bråkte så veldig at jeg ble vekket til alle døgnets tider.

Men jeg har katt jeg, og den forguder jeg. Den er kastrert, og bærer reflekshalsbånd med navn og tlf.nr. på. Vi bor på landet og plager ingen med katten vår. Det bråket det blir av andre katter her takler vi. De gjør ikke fra seg rundt ved huset og det er lite slossing etc. Mye større flater å bevege seg på så nær skog og mark som vi er.

Jeg liker hunder og jeg. Og har hatt hund i alle år. Men jeg liker IKKE å få en hund rett i fanget når jeg besøker noen. Jeg liker IKKE at hunder hopper opp på bilen min når jeg kjører inn på et tun. Jeg liker IKKE at en hund står og bjeffer hele dagen. Derfor oppdrar jeg min hund etter hvordan jeg mener en hund bør oppføre seg.

Jag har unger også jeg, og de får ikke gjøre som de vil de heller.

Synes du det er rart at jeg setter begrensninger på katteholdet? At jeg liker katter men mener at andre skal skånes dem? Det har noe med at jeg respekterer at andre ikke nødvendigvis føler som meg og at ikke andre synes om å ha katter langs veggene sine selv om jeg er veldig glad i min. Eller at ander liker hunder og hundehår og glammer selv om jeg forguder min.

Sånn sett så synes jeg generellt at det burde være store restriksjoner på katte og hundehold i boligfelt, gode regler.

Jeg mener det er bra å kunne være glad i dyrene sine men skjønne at ikke alle nødvendigvis synes det samme. Da er en i en posisjon at en blir flinkere til å vise hensyn til andre samtidig som en kan kose seg med sitt dyrehold selv, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dvergpuddelen vi hadde da jeg var barn var en utmerket musefanger! Noe den kunne finne på å beskjeftige seg med på gården til besteforeldrene mine - til min mors store forferdelse der den kom med en blodig mus i en munn omkranset av kritthvit pels....;-)

Det der var ikke et vakkert bilde å få på netthinna tidlig en lørdags morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fremmmede katter hopper opp i barnevogna di, og tisser der, så er dette ikke normal adferd. Det er også forskjell på ren markering med denne spesielle markeringsvesken, og vanlig urinering. Jeg har opplevd at mine katter kan tisse på mine ting, men det lukter ikke verre enn mennesketiss fordi alle er sterliserte/kastrerte. Innimellom har jeg hatt kattemat utenfor døra mi, og da har det hendt at fremmede katter er innom og forsyner seg, med tilhørende illeluktende markering fra ukastrerte hankatter. Dette for å markere at de gjerne vil eie det området hvor de finner mat. Naturlig nok :-) Det er bare deres naturlige instinkt - og ingenting å bli rasende for.

Grunnen til at jeg tar opp dette er at det er så mange myter om katter og kattepiss. Enkelte mennesker tror alle katter sprer kattepiss som lukter døden over alt. Og vet ikke en gang forskjell på en kastrert og en ukastrert hankatt, når det gjelder lukt. Og det gjør meg rasende :-)

Mulig denne katten ikke var riktig rett i toppen, det var ihvertfall naboens mons. Den endte sine dager ved å klatre i en høystpentmast og bli grillet.

De andre kattene som kommer innom gården nå og da, markerer blandt annet inni et uthus, og det er helt grusomt til lukt. Vi kan jo ikke gjøre så mye med det, da måtte vi jo sittet døgnvakt.

Derfor syns jeg, ettersom disse dyrene streifer løst, uten kontroll, at eierne kunne kastrert monsene sine. Da hadde vi (kanskje) sluppet endel av plagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah_Right!

''En annen ting er at jeg hadde krev katta avlivet/innesperret om den gikk rundt og gjorde fra seg på min eiendom støtt og stadig.''

Kan man det - sånn med loven i hånda?

Usikker på hva loven sier om dette, men hvis man er en katteier med fornuft vil man ta hensyn om man får velbegrunnede klager på kattens do-vaner.

Vi plages heldigvis ikke av naboens katt, og vi har investert i lokk på sandkassa - selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah_Right!

Om sommeren er mannen min dyktig irritert på kattene som renner rundt hushjørnene her og gjør fra seg i alle blomsterbed, men om høsten og vinteren er vi glade for at de samme kattene er med på å holde huset fritt for mus i veggene.

Sant nok, men alt i alt kunne jeg klart meg fint uten katter. Og spesielt de kattene som gjør fra seg pisser og driter over alt - for ikke å snakke om de kattene som høres ut som en kvinne i nød på sommernatta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Hva om katten dør eller det kommer til nye katter?

Skal man følge etter kattene å se hvor de hører hjemme? For så å fordele kostnadene mellom katteierne?

Hehe... kan det virkelig falle noen inn å kreve at noen andre skal betale for et slikt lokk?

En annen ting er at jeg hadde krev katta avlivet/innesperret om den gikk rundt og gjorde fra seg på min eiendom støtt og stadig.

Det tror jeg du kan kreve til du blir blå i trynet. Etter hvilken lovhjemmel, mener du? Og hvem tror du skal håndheve dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig denne katten ikke var riktig rett i toppen, det var ihvertfall naboens mons. Den endte sine dager ved å klatre i en høystpentmast og bli grillet.

De andre kattene som kommer innom gården nå og da, markerer blandt annet inni et uthus, og det er helt grusomt til lukt. Vi kan jo ikke gjøre så mye med det, da måtte vi jo sittet døgnvakt.

Derfor syns jeg, ettersom disse dyrene streifer løst, uten kontroll, at eierne kunne kastrert monsene sine. Da hadde vi (kanskje) sluppet endel av plagene...

Kastrering av katter har også den store, store fordel at det blir færre uønskede kull og færre katter som havner hos dyrebeskyttelsen osv, så kastrering av både monser og monsiner burde være enhver katteeiers plikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...