Gå til innhold

Når kan man si at man har bodd et sted?

Anbefalte innlegg

Gjest russerinnen
Skrevet

Når har man bodd et sted og når har man bare vært et sted?

Jeg lånte en venninnes leilighet i Hadeland i tre uker, kan jeg da si at jeg har bodd på Hadeland, eller har jeg bare vært der?

Og hvis jeg har vært på jordomseiling og båten lå til kai i tre måneder i Karibien, har jeg da bodd i Karibien?

Hvordan definerer dere dette med å bo et sted kontra å ha vært et sted?

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• Mary Poppins

5

• cathlin

4

• Bookworm

2

Skrevet

Jeg mener at om du skal kunne si at du har bodd et sted så holder det ikke med å ha lånt en leilighet i 3 uker. :o) Studieopphold på ett år er å ha bodd der. Har du endret folkeregisteradresse har du jo bodd der.

Skrevet

Jeg definerer det å ha bodd et sted som at man har hatt adressen sin der, altså registrert i folkregisteret.

Jeg mener du ikke har bodd på Hadeland, men vært der. Hvis man er på cruise i karibien, har man slettes ikke bodd der, bare vært der.

Gjest støttes!
Skrevet

Jeg definerer det å ha bodd et sted som at man har hatt adressen sin der, altså registrert i folkregisteret.

Jeg mener du ikke har bodd på Hadeland, men vært der. Hvis man er på cruise i karibien, har man slettes ikke bodd der, bare vært der.

u/t

Gjest mallet
Skrevet

Jeg tenker at tre-fire måneder i strekk er minimum, og oppholdet bør ha "hverdagspreg" og ikke "feriepreg".

Gjest Mirakelet
Skrevet

Når man bor et sted så flytter man dit med alle tinga sine, og melder flytting til posten og folkeregisteret :D

jeg har bodd en mnd i Stavanger - men egentlig ikke bodd der da, jeg var bare på besøk hos noen..

Men jeg har bodd mange plasser,

da har jeg flyttet dit med pikkpakket mitt.

Gjest black ink
Skrevet

jeg har ikke bodd hjemme hos mor på over ti år.. men er fortsatt folkeregistrert der.

Skrevet

Jeg er enog med mallet i at det bør være 3-4 mnd eller mer og ha et mer "hverdagslig" preg.

Hvorvidt man er folkeregistrert synes jeg ikke er avgjørende. Ihvertfall da jeg var student var det ikke noe krav om at man måtte melde flytting så lenge man studerte, så jeg var fortsatt folkeregistrert på mine foreldres adresse til jeg var ferdig.

Likevel vil jeg absolutt si at jeg har bodd på studiestedene mine, derunder Trondheim, som jeg bodde i i 1,5 år.

Men jeg vil ikke si at jeg har bodd i England fordi om jeg var der tre uker i strekk på språkskole og bodde hjemme hos en engelsk familie. Likeså med andre ferier der jeg har oppholdt meg i tre uker på samme sted.

Gjest enig i den:)
Skrevet

Jeg er enog med mallet i at det bør være 3-4 mnd eller mer og ha et mer "hverdagslig" preg.

Hvorvidt man er folkeregistrert synes jeg ikke er avgjørende. Ihvertfall da jeg var student var det ikke noe krav om at man måtte melde flytting så lenge man studerte, så jeg var fortsatt folkeregistrert på mine foreldres adresse til jeg var ferdig.

Likevel vil jeg absolutt si at jeg har bodd på studiestedene mine, derunder Trondheim, som jeg bodde i i 1,5 år.

Men jeg vil ikke si at jeg har bodd i England fordi om jeg var der tre uker i strekk på språkskole og bodde hjemme hos en engelsk familie. Likeså med andre ferier der jeg har oppholdt meg i tre uker på samme sted.

u/t

Mrs. Wallace
Skrevet

Enig.

Gjest jeg bodde et sted da jeg studerte
Skrevet

Ikke enig i det med folkeregisteret. Jeg bodde fem år i en by for å ta utdannelsen min, men var folkeregistrert hjemme hos foreldrene mine (det var vanlig på den tiden) Jeg vil likevel definitivt si at jeg har bodd i den byen jeg studerte i.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis jeg skulle si at jeg hadde bodd alle stedene jeg har vært i tre uker, har jeg bodd mange steder! :P

Jeg kan ikke si noen klart definert grense, men jeg tenker at man må ha oppholdt seg et sted et halvt års tid for å ha bodd der. Men om man har med flyttelasset til et sted for å bosette seg, er det klart man bor der fra dag én, ikke først etter et halvår.

Mary Poppins
Skrevet

Hvis jeg skulle si at jeg hadde bodd alle stedene jeg har vært i tre uker, har jeg bodd mange steder! :P

Jeg kan ikke si noen klart definert grense, men jeg tenker at man må ha oppholdt seg et sted et halvt års tid for å ha bodd der. Men om man har med flyttelasset til et sted for å bosette seg, er det klart man bor der fra dag én, ikke først etter et halvår.

Psst.. trådstarter skriver ikke 3 uker, men 3 måneder :)

Mary Poppins
Skrevet

"Jeg definerer det å ha bodd et sted som at man har hatt adressen sin der, altså registrert i folkregisteret"

Jeg har bodd 4 år i bergen men var aldri folkeregistrert der. Anser likevel at jeg har bodd der altså :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Psst.. trådstarter skriver ikke 3 uker, men 3 måneder :)

Pst.: ''Jeg lånte en venninnes leilighet i Hadeland i tre uker, kan jeg da si at jeg har bodd på Hadeland, eller har jeg bare vært der?''

Mary Poppins
Skrevet

Sorry sorry jeg ser at vedkommende også bruker et eksempel der hun har bodd tre uker..

*MP er sliten etter en hard kveld ute igår og kryper tilbake til sengs*

Mary Poppins
Skrevet

Pst.: ''Jeg lånte en venninnes leilighet i Hadeland i tre uker, kan jeg da si at jeg har bodd på Hadeland, eller har jeg bare vært der?''

Der kom du meg i forkjøpet :P

Skrevet

''Men om man har med flyttelasset til et sted for å bosette seg, er det klart man bor der fra dag én, ikke først etter et halvår.''

Helt enig i det, men dersom man snur og drar tilbake med flyttelasset dagen etter av en eller annen grunn, ville jeg likevel ikke sagt at jeg hadde bodd er;-)

Det blir litt som han som under "utdannelse" på CV'en førte opp "ett år på landbruksskole og to netter på husmorskole" ;-)

Skrevet

Jeg tenker at man har bodd et sted når man har hatt bostedsadresse på dette stedet.

Skrevet

Når man bor et sted så flytter man dit med alle tinga sine, og melder flytting til posten og folkeregisteret :D

jeg har bodd en mnd i Stavanger - men egentlig ikke bodd der da, jeg var bare på besøk hos noen..

Men jeg har bodd mange plasser,

da har jeg flyttet dit med pikkpakket mitt.

Jeg gikk på skole i Trondheim i et år og bodde på internat, men meldte ikke fra til Folkeregisteret og hadde heller ikke med meg alt pikk-pakket mitt ;)

Jeg sier jeg har bodd i Trondheim i et år fordi jeg hadde midlertidig postadresse der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...