Gå til innhold

Når kan man si at man har bodd et sted?

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg tenker at man har bodd et sted når man har hatt bostedsadresse på dette stedet.

Det er en litt for enkel løsning på problemet.

Vi har bodd i Spania i flere måneder, men vi hadde bostedsadresse her i Norge, for huset vårt sto jo tomt, og en trenger ikke å melde flytting til folkeregisteret, når utenlandsoppholdet ikke varer mer enn 6 måneder.

Allikevel bodde vi i Spania, vi hadde leid hus og bodde på samme plass i hele perioden, vi fikk posten sendt dit, hadde telefon og Internett abonnement der, barnet vårt gikk på skole og vi levde som vi gjør her hjemme.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• Mary Poppins

5

• cathlin

4

• Bookworm

2

Skrevet

Vi har bodd i Spania i flere måneder, men vi hadde bostedsadresse her i Norge, for huset vårt sto jo tomt, og en trenger ikke å melde flytting til folkeregisteret, når utenlandsoppholdet ikke varer mer enn 6 måneder.

Allikevel bodde vi i Spania, vi hadde leid hus og bodde på samme plass i hele perioden, vi fikk posten sendt dit, hadde telefon og Internett abonnement der, barnet vårt gikk på skole og vi levde som vi gjør her hjemme.

Jeg tror ikke jeg skrev at man måtte ha meldt flytting til Folkeregisteret? Tvert imot. Jeg mente at når man får tilsendt post til bostedet (og for å få dette må man vel ikke koble inn Folkeregisteret?), så bor man der.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg tror ikke jeg skrev at man måtte ha meldt flytting til Folkeregisteret? Tvert imot. Jeg mente at når man får tilsendt post til bostedet (og for å få dette må man vel ikke koble inn Folkeregisteret?), så bor man der.

OK, da er vi enige.

Skrevet

Enig at dere har bodd i Spania da, særlig ettersom barnet gikk på skole (og foreldrene jobbet?)

Men isolert sett tells ikke "vi fikk posten sendt dit", da, for det gjør vi hver sommer på hytta, men jeg vil likevel ikke si at vi har bodd i vedkommende kommune;-)

Gjest høstløv
Skrevet

Enig at dere har bodd i Spania da, særlig ettersom barnet gikk på skole (og foreldrene jobbet?)

Men isolert sett tells ikke "vi fikk posten sendt dit", da, for det gjør vi hver sommer på hytta, men jeg vil likevel ikke si at vi har bodd i vedkommende kommune;-)

Ja, jeg jobbet faktisk, fikk tilsendt oppgavene fra Norge, men jobbet i Spania med lønn fra Norge.

Gjest Elextra
Skrevet

''Men om man har med flyttelasset til et sted for å bosette seg, er det klart man bor der fra dag én, ikke først etter et halvår.''

Helt enig i det, men dersom man snur og drar tilbake med flyttelasset dagen etter av en eller annen grunn, ville jeg likevel ikke sagt at jeg hadde bodd er;-)

Det blir litt som han som under "utdannelse" på CV'en førte opp "ett år på landbruksskole og to netter på husmorskole" ;-)

''men dersom man snur og drar tilbake med flyttelasset dagen etter av en eller annen grunn, ville jeg likevel ikke sagt at jeg hadde bodd er;-)''

seff :)

Gjest Elextra
Skrevet

Sorry sorry jeg ser at vedkommende også bruker et eksempel der hun har bodd tre uker..

*MP er sliten etter en hard kveld ute igår og kryper tilbake til sengs*

''*MP er sliten etter en hard kveld ute igår og kryper tilbake til sengs*''

Har bare vage minner om hva det innebærer.

Mista nikket
Skrevet

Jeg er enog med mallet i at det bør være 3-4 mnd eller mer og ha et mer "hverdagslig" preg.

Hvorvidt man er folkeregistrert synes jeg ikke er avgjørende. Ihvertfall da jeg var student var det ikke noe krav om at man måtte melde flytting så lenge man studerte, så jeg var fortsatt folkeregistrert på mine foreldres adresse til jeg var ferdig.

Likevel vil jeg absolutt si at jeg har bodd på studiestedene mine, derunder Trondheim, som jeg bodde i i 1,5 år.

Men jeg vil ikke si at jeg har bodd i England fordi om jeg var der tre uker i strekk på språkskole og bodde hjemme hos en engelsk familie. Likeså med andre ferier der jeg har oppholdt meg i tre uker på samme sted.

Men du bodde hos en engelsk familie:-)

Gjest Mirakelet
Skrevet

Jeg gikk på skole i Trondheim i et år og bodde på internat, men meldte ikke fra til Folkeregisteret og hadde heller ikke med meg alt pikk-pakket mitt ;)

Jeg sier jeg har bodd i Trondheim i et år fordi jeg hadde midlertidig postadresse der.

Er man ikke pliktig til å melde flytting - spez ut av kommunen?

Skrevet

Da jeg var student (det gjelder kanskje fortsatt?), kunne man ikke melde flytting til folkeregisteret. Dette gjaldt i alle fall for fulltidsstudenter som hadde adresse hos mor og far da de begynte å studere. (De tjener jo også lite, og studiestedet går ikke glipp av mange skattekroner.)

Skrevet

Men du bodde hos en engelsk familie:-)

Ja, men bare for tre uker;-) Og så delte jeg rom med ei jente fra Italia, så da blir det kanskje litt sånn halvt om halvt uansett? ;-)

Gjest jeg bodde et sted da jeg var student
Skrevet

Da jeg var student (det gjelder kanskje fortsatt?), kunne man ikke melde flytting til folkeregisteret. Dette gjaldt i alle fall for fulltidsstudenter som hadde adresse hos mor og far da de begynte å studere. (De tjener jo også lite, og studiestedet går ikke glipp av mange skattekroner.)

Nå kan man melde flytting til studiestedet om man vil i alle fall. Men jeg er ganske sikker på at man fortsatt ikke må gjøre det.

Skrevet

Nå kan man melde flytting til studiestedet om man vil i alle fall. Men jeg er ganske sikker på at man fortsatt ikke må gjøre det.

OK, leeenge siden jeg var student...

Skrevet

Jeg tok et søk på skatteetaten.no, og fant dette:

''Skoleelever, studenter, vernepliktige og enslige pendlere

Det gjelder spesielle regler blant annet for skoleelever, studenter, vernepliktige og enslige pendlere. Skattekontoret kan gi flere opplysninger.''

Så da er man jo i grunnen nesten like langt;-) Men ettersom de ikke bare skriver at disse personen også er pliktige til å melde flytting, er det vel grunn til å anta at de ikke må det, dersom de bodde i foreldrehjemmet umiddelbart før studiestart/militærstart.

Skrevet

"Jeg definerer det å ha bodd et sted som at man har hatt adressen sin der, altså registrert i folkregisteret"

Jeg har bodd 4 år i bergen men var aldri folkeregistrert der. Anser likevel at jeg har bodd der altså :-)

Ja jeg ser at det ble et litt innsnevret syn jeg la fram i innlegget mitt, jeg vet at det er mange som bor ett sted, men har postadresse et annet. Så jeg modererer det litt, og jeg er helt enig med deg i at du har bodd i Bergen:-)

Gjest Jeg bodde et sted da jeg studerte
Skrevet

Jeg tok et søk på skatteetaten.no, og fant dette:

''Skoleelever, studenter, vernepliktige og enslige pendlere

Det gjelder spesielle regler blant annet for skoleelever, studenter, vernepliktige og enslige pendlere. Skattekontoret kan gi flere opplysninger.''

Så da er man jo i grunnen nesten like langt;-) Men ettersom de ikke bare skriver at disse personen også er pliktige til å melde flytting, er det vel grunn til å anta at de ikke må det, dersom de bodde i foreldrehjemmet umiddelbart før studiestart/militærstart.

Jaja, her har du fasiten ;-)

Folkeregisterforskriften §5-5

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20071109-1268.html

Skrevet

Du har bodd et sted når du har skiftet adresse til det stedet - alternativt at du har oppholdt deg der over minst 6 mnd.

Skrevet

Jeg er ikke sikker... Vet bare at i de første årene jeg var student i Oslo, så meldte jeg ikke flytting. Tror man kalte det "midlertidig" adresse? Jeg hadde iallefall midlertidig adresse i Oslo i 7-8 år, så jeg kan nesten ikke si annet enn at jeg da bodde i Oslo ;)

Skrevet

Jeg er ikke sikker... Vet bare at i de første årene jeg var student i Oslo, så meldte jeg ikke flytting. Tror man kalte det "midlertidig" adresse? Jeg hadde iallefall midlertidig adresse i Oslo i 7-8 år, så jeg kan nesten ikke si annet enn at jeg da bodde i Oslo ;)

Jeg mener at Oslo kommer i særstilling når det gjelder det med å si om man har bodd der vs å ha vært der. Fordi Oslo er på en måte som en stor organisme der folk flytter til og fra, og forholdet man har til byen er nesten et på lik linje med en menneskelig relasjon med alt av opplevelser det innebærer. Men hvis man først sier man har bodd i Oslo, så betyr det at man har utviklet en aksept over tid til byen. Da er det greit. Er det bare midlertidig bosted, så betyr det at man alltid har tenkt at det bare er for en stund, og aldri helt funnet seg til rette, ikke godtatt hvordan Oslo egentlig er på en måte, og da har man mer _vært_ der i ulik mengde tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...