Gå til innhold

Er dette ett tegn på demens?

Anbefalte innlegg

Gjest Håper på det beste
Skrevet

Jeg har ei tante som er 63 år. Hu gikk av med pensjon i fjor sommer. Har jobbet og vært aktiv i hele sitt liv.Like før jul fikk hun ett illebefinnende. Hun var ute å gikk tur men ei venninne da hun begynte å bable og prate tull. Det gikk over etter en halvtime. Hun tok prøver på sykehuset etterpå. Legen sa at litt glemsk er du men ikke mere enn som er vanlig for en godt voksen dame.

Men jeg merker at hun glemmer mye. F.eks var jeg med henne til legen for ei stund siden og der traff vi en slektning(x) som hun ikke har sett på lenge. I går var jeg på besøk til tante og hun sa: har du snakket med x i det siste? Jeg tror ikke jeg har sett henne på mange år, sa hun. Husker du ikke at vi traff henne på legekontoret like før påske. spurte jeg. Men det husket hun ikke.

Det er ikke alt hun glemmer. Jeg kan ringe henne på søndag oh si at jeg kommer til henne på fredag kl 17. Og det husker hun når jeg kommer dit.

Jeg tror at hun ikke tålte å slutte å jobbe. Har jo jobber hele sitt liv og plutselig har du mye fri. Hun går lange turer hver dag men tror hun savner jobben.

Hun er en veldig stresset person. Trodde at det skulle bli bedre når hun fikk mye fri men hun stresser ennå.

Er dette ett tegn på dement?. Synes det er trist vist hun skal ble dememt så tidlig. Jeg ser på henne som en mor pga at min egen min er alkoholiker og stiller ikke opp som som tante gjør.

Noen som har erfaringer med dette?

Gjest majas mamma
Skrevet

For meg høres det ut som om hun har hatt ett lite hjerneslag. Dette med at hun har fått ett illebefinnende som har gått over etter en liten stund tyder på et drypp, dvs en blodpropp i hjernen. Typisk etter små slag og drypp er at hukommelsen kan bli dårligere, og at de kan bli ukonsentrerte. Du bør få henne til vundersøkelse hos legen fortes mulig, for har hun først hatt et slag, er det stor sjanse for flere, og hun bør muligens bl.a over på blodfortynnende medisiner, og fått tatt en ultralydundersøkelse av blodårene på halsen for å se om det er noen tegn til åreforkalking.

Dette høres ikke ut som demens for meg. Har levd sammen med en dement far i flere år og det begynner mye mer gradvis og snikende enn dette.

Gjest støtter denne
Skrevet

For meg høres det ut som om hun har hatt ett lite hjerneslag. Dette med at hun har fått ett illebefinnende som har gått over etter en liten stund tyder på et drypp, dvs en blodpropp i hjernen. Typisk etter små slag og drypp er at hukommelsen kan bli dårligere, og at de kan bli ukonsentrerte. Du bør få henne til vundersøkelse hos legen fortes mulig, for har hun først hatt et slag, er det stor sjanse for flere, og hun bør muligens bl.a over på blodfortynnende medisiner, og fått tatt en ultralydundersøkelse av blodårene på halsen for å se om det er noen tegn til åreforkalking.

Dette høres ikke ut som demens for meg. Har levd sammen med en dement far i flere år og det begynner mye mer gradvis og snikende enn dette.

Det du skriver vil jeg også si er riktig. Har også dement person i nær familie og det virker helt anderledes.

Gjest Mirakelet
Skrevet

Syns det hørtes ut som det skjedde så plutselig den første gangen at hun pratet tull, har de sjekket om hun har hatt drypp?

Mrs. Wallace
Skrevet

Min første tanke er som andre har nevnt her: At hun har hatt et eller flere små drypp.

Skrevet

Jeg syns du skal sørge for at hun kommer seg til en spesialist på hjerneslag. Var det fastlegen hennes som undersøkte henne så overfladisk? Det høres ikke bra ut.

I likhet med de andre her, tenker jeg at det høres ut som et drypp.

Gjest Jobber i helsevesenet
Skrevet

Støtter det som er blitt sagt her.MEN,det kan nok også tyde på en begynnende predemens.

Ville absolutt fått henne under utredning så fort som mulig.

Gjest Håper på det beste
Skrevet

Jeg syns du skal sørge for at hun kommer seg til en spesialist på hjerneslag. Var det fastlegen hennes som undersøkte henne så overfladisk? Det høres ikke bra ut.

I likhet med de andre her, tenker jeg at det høres ut som et drypp.

Første var hun til fastlegen og han sendte henvisning til sykehuset. Tok noen prøver av hodet men dem fant ikke noe. Men hun sier selv at hun merker at hun glemmer ting så jeg fikk henne til å bestille time til legen i dag

Gjest Håper på det beste
Skrevet

Hvordan startet det hos din far?. Hvordan oppdaget du det?

Gjest majas mamma
Skrevet

Hvordan startet det hos din far?. Hvordan oppdaget du det?

det begynte veldig forsiktig og snikende, det gikk faktisk en god stund før vi skjønte at dette var noe mer enn vanlig glemsomhet. Først begynte det med at han glemte småting, som hvor han hadde lagt pakken med skruer som han nettopp hadde kjøpt, og løp rundt og lette etter brillene som han hadde på nesen, nøkler som forsvant osv. Sånne småting som vi andre også kan ha iblant, men de ble oftere og oftere. Så begynte han å gjemme lommeboka. Vet ikke hvor mange ganger han reiste til butikken for å spørre etter den der. Og mens han var på butikke fant mamma lommeboka i senga hans inne i putevaret eller dynetrekket, under en sofapute og en gang i kjøleskapet.En gang jeg var på besøk hjemme var jeg en snartur nede i kjelleren for å hente noe, og da fant jeg en haug med post, fra flere mnd tilbake. Reklame og regninger i skjønn forening. Da jeg kom opp med det ble min ellers så stillferdige far ganske sint, for dette var noe han skulle ordne med, snart. Problemet var jo at inne imellom alle disse regningene lå det også inkassovarsler.Så begynte han å forandre personlighet. Han begynte å bli mistenksom, hørte "folk" i huset som stjal pengene hans. kunne ikke lese lenger, for han begynte alltid på 1 side. Mistet interessen for tv. Etterhvert begynte han også å spørre etter sin mor (som døde i 86) gamle venner og ting som for lengst var kastet. Den eneste personen han etterhvert kjente igjen var min mor som ble hans eneste trygge punkt i tilværelsen. Til slutt måtte han på sykehjem, og ta tok det kun to mnd før han døde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...