Gå til innhold

Har du peiling på hageplanter?

Anbefalte innlegg

Gjest Hageberta
Skrevet

Jeg har nettopp fjernet flere store Tujaer i hagen min pga at de hadde blitt så store at de var til sjenanse for naboer. Det er greit nok, men det har blitt altfor kaldt og trist i hagen min nå. Jeg trivdes med den isoleringen rundt hagen min med de buskene. Har derfor lyst å erstatte tujaene med noen nye busker.

Problemet er at røttene fra de gamle tujaene som ligger igjen under jorden er så mange og kraftige at det nesten vil bli umulig å plante noe nytt. Ser for meg at jeg nærmest vil trenge gravemaskin for å få gravd opp de røttene der. Så hvordan går jeg fram her?

Har ellers strødd litt plenfrø i områder der det bare er jord etter buskene og hvor jeg ikke har tenkt å plante noe nytt. Noen som vet hvor lang tid det vil ta før det blir utvokst plen her?

Gjest jamvold
Skrevet

Hvorfor ikke plante nye tujaer? De er små i rotsystemet sitt men vil jo alikevel finne veien videre under jorden gjennom eksisterende røtter når de vokser til. Hadde en tuja en gang som la seg innimellom stengrunn og trivdes utmerket.

Du klipper toppene av tujaene når de er blitt høye nok og de kan også klippes på sidene for å holde dem smale.

Gjest Hageberta
Skrevet

Hvorfor ikke plante nye tujaer? De er små i rotsystemet sitt men vil jo alikevel finne veien videre under jorden gjennom eksisterende røtter når de vokser til. Hadde en tuja en gang som la seg innimellom stengrunn og trivdes utmerket.

Du klipper toppene av tujaene når de er blitt høye nok og de kan også klippes på sidene for å holde dem smale.

Problemet er at det er så mange gamle røtter i jorden fra før at det ikke er mulig å plante noe nytt...Lurer rett og slett på hvordan jeg kan få fjernet disse røttene? Men ja, jeg tenker å plante nye Tujaer. Liker disse buskene svært godt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...