Gå til innhold

hva kan man forvente tilbake på jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest kollegaan
Skrevet

Jeg har en kollega som nå er tilbake fra en lengre permisjon, og lurer litt på hva han kan forvente og har rettigheter til. Kontoret hans er i mellomtiden blitt brukt av ei annen kollega av meg, men nå forventer han å få tilbake kontoret han brukte før.

Vi har flere kontorer, og et annet som er nyere står ledig, jeg personlig tenker det er lettere for ham å innstallere seg på det nye kontoret enn for hun som har jobbet der i mellomtiden å flytte tingene sine og "innstallere" seg på nytt..? Han har dessuten en mindre stilling enn hun som sitter på kontoret nå.

Men har han _rett_ til å kreve sitt gamle kontor tilbake? Eller har sjefen lov til å ta avgjørelsen om at han tar det nye kontoret? Rommene har ingen ulikheter i funksjon. Jeg personlig føler kollegaen min bare oppfører seg vanskelig....

Gjest Elextra
Skrevet

Han har neppe noen rett til å få tilbake sitt gamle kontor. Uansett synes jeg det var dårlig av arbeidsgiver ikke å informere ham om at han ville få nytt kontor når han tilbake.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg mener ganske sikkert at sjefen deres har rett til å flytte han til et annet kontor, dersom annet ikke er spesifisert i arbeidskontrakten hans.

Skrevet

Jeg hadde nok også forventet å få tilbake kontoret mitt etter endt permisjon, men om man kan kreve det vet jeg ikke.

Skrevet

På min arbeidsplass hadde de fått latterkrampe hvis noen hadde forventet å få samme kontor tilbake etter en lengre permisjon. Man er heldig hvis det er ledig når man har vært på ferie en uke. ;-)

Litt på spissen, men ikke så mye.

Skrevet

I ingen av de jobbene jeg har hatt har det vært vanlig å få tilbake kontoret sitt etter en lengre permisjon (typisk barselpermisjon eller studiepermisjon). Da har man måttet rydde kontoret sitt før man går ut i permisjon, og en annen har overtatt det.

Ved mer kortvarige permisjoner (typisk "pappapermisjoner") har vedkommende beholdt kontoret sitt de relativt få ukene permisjonen har vart.

Jeg kan aldri tenke meg at man vil ha krav på å få tilbake akkurat samme _rommet_, med mindre dette er uttrykkelig avtalt.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg hadde nok også forventet å få tilbake kontoret mitt etter endt permisjon, men om man kan kreve det vet jeg ikke.

Han kan jo velge å si opp dersom han ikke får sitt gamle kontor da...Men hvis han er såå lite fleksibel er han sikkert ikke så enkel på andre områder heller og da spørs det vel om det er like greit han finner seg noe annet ;-)

Gjest hos oss
Skrevet

Arbeidstaker kan kreve tilsvarende arbeidsoppgaver som før permisjonen.

Arbeidstaker kan forvente at arbeidsgiver tar kontakt en stund før endt permisjon, for å avtale en samtale om arbeidsoppgaver når han er tilbake, fortelle kort om eventuelle endringer som har skjedd (særlig hvis det er nye ansvarsforhold/ endringer som påvirker arbeisdtakers jobbsituasjon), og da kan man også ta opp mindre ting som kan ha praktisk eller "emosjonell" betydning (parkeringssituasjon, kontorsituasjon).

Får man forberedt seg på at man har et annet kontor, kan man enten innstille seg på dette, eller gi beskjed om at man ønsker det gamle kontoret tilbake, så får man sammen komme frem til en løsning, som i hvertfall er påbegynt før han er tilbake.

Arbeidsgiver kan forvente at arbeidstaker har forståelse for at "verden" har gått videre i hans fravær, at noen har gjort hans oppgaver, kanskje på en annen måte enn han selv ville gjort, og at arbeisdfordeling og rutiner kan være noe annerledes.

Begrunnes det hvorfor man har endret kontroplasser, og særlig hvis det har skjedd med mange kollegaer og ikke bare en selv, så bør man kanskje godta det, hvis det ikke er store forskjeller på disse.

Skrevet

Neida, man har da ikke noen avtalefestet eller lovfestet rett til å beholde kontoret sitt etter en permisjon. Arbeidsgiver har lov til å flytte på folk både når de har permisjon og ellers. (Jeg antar kontoret er i samme bygning som det gamle?) Men det kan ofte være greit å si fra på forhånd, så ikke vedkommende blir skuffet eller overrasket når h*n kommer tilbake. Særlig hvis vedkommende er litt "vanskelig", som jeg leser mellom linjene her...

mil1365380270
Skrevet

Det her handler vel ikke om rett og ikke, men kanskje mer om følelsen av urett? Han kan ikke forlange. Men hva kan gjøres så alle føler seg komfortable og han velkommen? Det ville jeg konsentrert meg om, tror jeg :-)

Gjest Aimabel
Skrevet

Det her handler vel ikke om rett og ikke, men kanskje mer om følelsen av urett? Han kan ikke forlange. Men hva kan gjøres så alle føler seg komfortable og han velkommen? Det ville jeg konsentrert meg om, tror jeg :-)

Enig med deg der. Arbeidsgiveren bør vel strekke seg etter å gjøre at de ansatte trives, da gjør de en bedre jobb. Men det kan jo hende at vedkommende som har fått kontoret etter at mannen gikk ut i permisjon liker kontoret like godt som han, og ønsker å bli der. Da blir det vel opp til sjefen og avgjøre hvem av dem som skal få det som han vil :-)

mil1365380270
Skrevet

Enig med deg der. Arbeidsgiveren bør vel strekke seg etter å gjøre at de ansatte trives, da gjør de en bedre jobb. Men det kan jo hende at vedkommende som har fått kontoret etter at mannen gikk ut i permisjon liker kontoret like godt som han, og ønsker å bli der. Da blir det vel opp til sjefen og avgjøre hvem av dem som skal få det som han vil :-)

Enig! Og ofte er det hvordan man legger frem ting som er avgjørende. Ikke hva budskapet er :-)

Skrevet

Enig.

Skrevet

Før jeg leste den siste setningen, hadde jeg egentlig bare tenkt å svare at kolleagen din (hun som kom tilbake etter permisjon) bare var vanskelig:-) Jeg hadde i hvert fall ikke giddet å lage noen sak ut av dette her, men tatt et tomt kontor og vært fornøyd.

Hva hun har _rett_ på eller ikke, vet jeg egentlig ikke, men jeg tviler på at alt skal være presist som da hun gikk ut i permisjon.

Gjest kollegaan
Skrevet

Før jeg leste den siste setningen, hadde jeg egentlig bare tenkt å svare at kolleagen din (hun som kom tilbake etter permisjon) bare var vanskelig:-) Jeg hadde i hvert fall ikke giddet å lage noen sak ut av dette her, men tatt et tomt kontor og vært fornøyd.

Hva hun har _rett_ på eller ikke, vet jeg egentlig ikke, men jeg tviler på at alt skal være presist som da hun gikk ut i permisjon.

bare en rettelse om at det er han som kommer tilbake jeg synes er vanskelig. Ikke hun som sitter på kontoret. Du forsto visst det, men ser nå at det kan misforstås =)

Mrs. Wallace
Skrevet

Nei, han har ingen som helst lovfestet rett til å kreve sitt gamle kontor tilbake. Og så lenge han blir tilbudt et kontor som har nogenlunde samme funksjon, ser jeg ikke at han har noe å føle seg særlig støtt over, heller. Samtlige steder jeg har jobbet, har det skjedd kontorbytter og ommøbleringer innad, uten at noen har reagert på det. Det er ganske vanlig.

Skrevet

Det vanlige er jo at man er ansatt i en bedrift, og har (i arbeidskontrakten) en oversikt over hvilken jobb som skal utføres.

Hvilken kontor man får er jo helt uvesentlig. Så han som har vært permitert bør jo bare installere seg på et annet kontor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...