Gå til innhold

hvor vanskelig/lett er det å få T.U?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde han opplyst om at han var homse da? Det er vel ikke nødvendigvis noe man ser på folk?

Han fikk jo jobben pga det, det står ofte i annonsen om de ønsker å forutfordele jobber til de som har problemer med å få jobb.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

14

• frosken

6

• Bookworm

4

• Colette

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Denne historien er bare en av mange historier om døve i arbeidslivet, så jeg hadde uansett ikke klart å nøste opp hvem denne damen er.... :-/ ;-)

Jeg har gode venner som er døve, og som virkelig er ressurspersoner som kunne gjort en fantastisk god jobb der de ble ansatt. Det at de ikke har særlig godt talespråk gjør at arbeidsivere backer ut. De tør rett og slett ikke å gi den døve sjansen. Vi er nesten avhengige av å ha personlige bekjentskaper på arbeidsplassen for å kunne få hjelp til å bli ansatt. Mannen min valgte å ta to fagbrev innenfor elektro, nettopp for å stå sterkere enn hørende med samme ansiennitet. Han fikk fast jobb fordi han hadde en kamerat i samme bedrift og kameraten argumenterte godt for at mannen min burde få jobb der (det beste argumentet var nok (desverre) at han hadde godt talespråk). Nå har han jobba der i over ti år og er en av de få i bedriften som har problemer med å rekke over alle oppdragene han får i løpet av en dag ;)

Det som er litt artig er at de bedriftene som har døve ansatte veldig gjerne ansetter flere døve. De ser at døve generelt (gjelder selvsagt ikke alle siden vi døve er like ulike som folk flest ;-)) jobber svært effektivt og gjør en god jobb. Som døv lar man seg ikke forstyrre av utenomsnakk og gjør det man får beskjed om. Dessuten tror jeg vi døve er ganske bevisste på å vise at vi kan gjøre en god jobb på tross av at vi tilhører en språklig minoritet.

Jeg tror sikkert dette kan overføres til rullestolbrukere også. Det er jo helt fantastisk utrolig at man f.eks. på en kontor nøler med å ansette en som sitter i rullestol - pga rullestolen!! Kan begynne å lure på hva som rører seg i hodet på folk *oppgitt*

Jeg tror alle som har problemer med å få jobb gjør en god jobb, fordi de vet hvor vanskelig det er å få en ny. I hvert fall hvis man blir behandlet skikkelig.

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror alle som har problemer med å få jobb gjør en god jobb, fordi de vet hvor vanskelig det er å få en ny. I hvert fall hvis man blir behandlet skikkelig.

Sikkert mye sant i det!

sort som natta
Skrevet

jeg ble nærmest "tvunget" til trygd,for jeg var sykere enn jeg selv innså. ble alvorlig syk som 11 åring. nå skal jeg snart over til varig trygd.

• 2 måneder senere...
Gjest herminegrang...
Skrevet

Jeg måtte igjennom mye før jeg fikk innvilget tu i tre år.

Et år sykemeldt. To år rehabilitering. 1-2 år yrkesretta attføring. I løpet av disse årene måtte jeg gjennom fire operasjoner, som var mislykkede. Hadde slett ikke lyst til å ta den siste, men nav, lokalt sa at jeg burde ta den, pga jeg kunne få avslag hvis jeg ikke gjorde det. Alt medisinsk må være prøvd.

Etter hver operasjon måtte jeg ta fysioterapi. I tillegg måtte jeg slite meg totalt ut med å gjøre det nav synes jeg måtte gjøre. Nemlig å jobbe/prøve å jobbe i 33 % stilling som assistent på skole. Og i tillegg gå på skole. Slet meg helt ut, det nyttet ikke at jeg to ganger gikk i møte med nav for å si at jeg var helt utslitt, jeg måtte bare holde ut. På Tredje møte ble jeg hørt. Måtte så på avklaringskurs i åtte smertefulle uker.

Da jeg fikk innvilget tu, så ble jeg så lettet. Men jeg har ikke blitt noe bedre til helse. Når jeg først søkte på tu, tok det 7 mnd og en uke å få svar. Heldigvis fikk jeg innvilget med en gang, hadde ikke klart en anke runde.

Så det er ganske mye du må igjennom. Det er ikke en enkel sak. En må lide av en sykdom som har et navn, for å si det slik.

Gjest imzedimze
Skrevet

er du ung, har psykisk sykdom og har falt ut av jobb og skole osv, så får du det iallfall omtrent automatisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...