Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har leid en bærbar PC gjennom skolen. Nå utgår avtalen og vi tilbys nå å kjøpe ut PC'en (1.000,-). Dette er jo ganske vanlig ved slike avtaler. I brevet står det at Office Pakken må avinstalleres av IT-ansvarlig på skolen fordi det er en skolelisens. Stemmer dette? Jeg synes dette høres litt merkelig ut. PC'en skal fortsatt brukes i skolesammenheng, men på en helt annen skole.

Jeg hadde tidligere enn lignende avtale gjennom jobben, men vi beholdt Office pakken.

Gjest alang
Skrevet

Ikke at jeg vet hvilke retningslinjer som måtte finnes eller hvilken dokumentasjon som kreves for at en anses berettiget til å bruke denne utgaven av Office-pakken, men den heter i hvert fall "Microsoft Office Utgave for elever, studenter og lærere".

Det er jo nærliggende å tro at f.eks. en bekreftelse fra den nye skolen på at kriteriene er oppfylt, skulle løse problemet.

Skrevet

Det er antakeligvis den skola du nå går på som eier lisensen du bruker, og når du ikke lengre er student/elev der, så fyller du selvsagt ikke kriteriene for å bruke deres lisens. Det hjelper ikke deg at du fortsatt skal være elev/student, lisensen er ikke knyttet opp mot deg som student/elev, men mot den skola du nå har gått på. Det er ikke uvanlig å gjøre det på denne måten, og det er ikke uvanlig å sette kriterier ved installasjon om at en slik lisens bare skal bruke så lenge du studerer ved denne utdanningsinstitusjonen. En lærer som slutter ved samme skole vil oppleve akkurat det samme som deg så lenge vedkommende bruker skolens lisens.

Din nye skole har sikkert lisens som du kan installere, men da med en annen installasjonsnøkkel enn den du nå har.

Skrevet

Ikke at jeg vet hvilke retningslinjer som måtte finnes eller hvilken dokumentasjon som kreves for at en anses berettiget til å bruke denne utgaven av Office-pakken, men den heter i hvert fall "Microsoft Office Utgave for elever, studenter og lærere".

Det er jo nærliggende å tro at f.eks. en bekreftelse fra den nye skolen på at kriteriene er oppfylt, skulle løse problemet.

''Det er jo nærliggende å tro at f.eks. en bekreftelse fra den nye skolen på at kriteriene er oppfylt, skulle løse problemet.''

Ikke så lenge det er skola som eier lisensen, nei. En slik lisens er knyttet opp mot utdanningsstedet, ikke mot det faktum at du er elev/student.

Det gjelder helt andre kriterier for student/home-lisens du selv kjøper, den er knyttet opp mot din person og så mange som tre datamaskiner som er i heimen.

Et eksempel:

Jeg har studert ved Høgskolen i XXXX. Der fikk jeg kjøpe tilgang til en studentlisens av Adobe Photoshop som denne skola eier. Når jeg sluttet som student der, hadde jeg ikke lenger rett til å bruke denne lisensen ettersom det er Høgskolen i XXXX som eier den.

Før jeg sluttet å studere der, kjøpte jeg via studentlisens.no en studentlisens på samme programvaren. Dette er min lisens og jeg kan bruke den på en datamaskin så lenge jeg vil så lenge den _ikke_ er brukt i forbindelse med næringsvirksomhet.

Gjest uten dårlig samvittighet
Skrevet

''Det er jo nærliggende å tro at f.eks. en bekreftelse fra den nye skolen på at kriteriene er oppfylt, skulle løse problemet.''

Ikke så lenge det er skola som eier lisensen, nei. En slik lisens er knyttet opp mot utdanningsstedet, ikke mot det faktum at du er elev/student.

Det gjelder helt andre kriterier for student/home-lisens du selv kjøper, den er knyttet opp mot din person og så mange som tre datamaskiner som er i heimen.

Et eksempel:

Jeg har studert ved Høgskolen i XXXX. Der fikk jeg kjøpe tilgang til en studentlisens av Adobe Photoshop som denne skola eier. Når jeg sluttet som student der, hadde jeg ikke lenger rett til å bruke denne lisensen ettersom det er Høgskolen i XXXX som eier den.

Før jeg sluttet å studere der, kjøpte jeg via studentlisens.no en studentlisens på samme programvaren. Dette er min lisens og jeg kan bruke den på en datamaskin så lenge jeg vil så lenge den _ikke_ er brukt i forbindelse med næringsvirksomhet.

At man i det hele tatt _vurderer_ å kjøpe og betale for Officepakken som student er for meg et mysterium:)

Hilsen nedlaster

Skrevet

At man i det hele tatt _vurderer_ å kjøpe og betale for Officepakken som student er for meg et mysterium:)

Hilsen nedlaster

Hadde ikke noen betalt for den programvarepakken du skryter av å laste ned, så hadde det heller ikke vært noe for deg å laste ned. Mulig du er stolt over alt du greier grabbe til deg gratis, men jeg er faktisk stolt av at jeg bidrar til at noen skal ha råd til å videreutvikle programmene jeg bruker og ikke har et eneste ulovlig program installert.

Gjest er det ikke slik?
Skrevet

Et eksempel:

De tre lisensene trenger vel ikke bare være i hjemmet? De kan vel brukes på tre uavhengige maskiner, slik jeg har forstått det.

Skrevet

De tre lisensene trenger vel ikke bare være i hjemmet? De kan vel brukes på tre uavhengige maskiner, slik jeg har forstått det.

Det stemmer ikke. Sjekker du Microsofts sider, så står det tre PCer i en husstand. Sakset fra Multicom som selger student/home-lisenser:

''Kan brukes på 3 pc'er i en husstand''

http://www.multicom.no/CBC.aspx?q=c:100861;pl:0

Skrevet

Jeg mente ikke at maskinene til enhver tid skal være i huset, når jeg skriver heimen så mener jeg husstand.

Gjest er du sikker?
Skrevet

Det stemmer ikke. Sjekker du Microsofts sider, så står det tre PCer i en husstand. Sakset fra Multicom som selger student/home-lisenser:

''Kan brukes på 3 pc'er i en husstand''

http://www.multicom.no/CBC.aspx?q=c:100861;pl:0

Ok. Men er det et problem at min far får en lisens? Jeg skjønner at det ikke er etter reglene da, men sånn ellers? Hvilke konsekvenser kan det ev. få?

Skrevet

Ok. Men er det et problem at min far får en lisens? Jeg skjønner at det ikke er etter reglene da, men sånn ellers? Hvilke konsekvenser kan det ev. få?

Helt ærlig, jeg aner ikke hva konsekvensen blir om man blir fersket. Regner med at lite skjer. Jeg tenker mer i forhold til at om man skal laste ned tillegg, oppdateringer og slikt, så virker ikke det om man har piratprogrammer (som jo er noe helt annet).

I våre dager er det heller ikke så enkelt å sjekke lisenser opp mot en IP-adresse i alle fall, bærbare maskiner brukes over alt, man drasser de med seg og kobler dem opp mot diverse trådløse nettverk med forskjellig IP.

Prøver du legge en lisens på mer enn tre maskiner får du beskjed om at det ikke er flere installasjoner igjen. Så lenge man holder seg innenfor disse tror jeg lite eller ingen ting skjer. Akkurat sånt mener jeg er en ubetydelig "forbrytelse".

• 3 uker senere...
Gjest firepile
Skrevet

Hadde ikke noen betalt for den programvarepakken du skryter av å laste ned, så hadde det heller ikke vært noe for deg å laste ned. Mulig du er stolt over alt du greier grabbe til deg gratis, men jeg er faktisk stolt av at jeg bidrar til at noen skal ha råd til å videreutvikle programmene jeg bruker og ikke har et eneste ulovlig program installert.

Enig. Ellers finnes det jo gode (lovlige) gratisalternativ: http://no.openoffice.org/

Skrevet

Enig. Ellers finnes det jo gode (lovlige) gratisalternativ: http://no.openoffice.org/

Ja, og OpenOffice er mer enn god nok for de fleste. Men er man student og det legges vekt på f.eks bruk av MSWord, så er det enkleste selvfølgelig å ha det programmet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...