Gå til innhold

Velger trygd fremfor å jobbe

Anbefalte innlegg

Gjest for meg
Skrevet

Jeg blir så provosert av sånne uttalelser. Selvfølgelig finnes det noen!, og det gjør det overalt uansett i hvilken kategorti man velger å lete, som snyter og lurer og bedrar. Men det finnes faktisk mange uføretrygdede som gjerne vil være i jobb, og jobbe det de kan, men som TVINGES over på uføretrygd. Det beste eksempelet her er min egen stesønn. Han vil GJERNE jobbe, med det han kan klare og orke, men alle veier er stengt. Gutten er 22 år og går på full uføretrygd etter en ulykke da han var 15. Et eksempel. Han var i kontakt med NAV og spurte om støtte til å få tatt datakortet. Ja, det kunne han jo, kjempebra at han viser initiativ!!. "Hvilken bedrift har ansatt deg med datakortet?" Nei, det var jo liksom en forutsetning for å få en jobb det da. Nei, da kunne de ikke gi støtte likevel for da hadde han jo ikke behov for det datakortet. uansett hva han prøver eller foreslår må han ha en bedrift som har ansatt han først, og ingen bedrifte vil jo ansette han til uten det han trenger av kunnskap for å kunne den jobben. Det er temmelig håpløst hele greia.

Jeg er på TU og har akkurat tatt datakortet som attføring. La det frem som det første steget for meg ut i arbeidslivet, og saksbehandleren min syntes det var helt greit. Nå har jeg høyskoleutdanning fra før, så det er muligens lettere å få ting igjennom da. Men i prinsippet er det saksbehandlere som gir datakortet på attføring.

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

20

• BMS!

19

• Bookworm

19

• black wealch

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg mener det må gjøres noe med systemet som gjør at så mange urettmessig kan komme over på trygd. At det skal være mer lønnsomt å gå på trygd kan jeg ikke skjønne, da t.u. gir en "inntekt" på 66 % av tidligere inntekt, og det er jo ikke så man blir rik av akkurat.

De som faktisk ER syke og har rett på trygden, skal ikke måtte lide økonomisk fordi noen spiller på seg en sykdom.

Skrevet

Det er et paradoks at samtidig som vi alle er enige i at det er et mål å ha lavest mulig antall trygdemottakere, så er det svært vanskelig for yrkeshemmede å få en mulighet i arbeidslivet. I en tid med økende arbeidsledighet vil det sannsynligvis bli enda vanskeligere for de som ikke er "perfekte" å få en jobb.

Det sies at en av de gruppene som vil få det vanskeligst fremover, er unge med oppmerksomshetsvansker (som f.eks. gutter med adhd). Tidligere fantes det mange jobber man kunne fungere i med denne type vansker, mens vi nå muligens vil oppleve at unge mennesker som ser helt friske ut og som bøe kunne ha en betydelig arbeidskapasitet, ender som uføretrygdede.

Det er godt mulig at SSB har rett i at lavere uføreytelser ville medført færre uføretrygdede, men jeg mener at det er nok av andre faktorer som kan tas tak i og som ikke rammer de som av ulike årsaker har noen mulighet til å fungere i arbeidslivet.

Lavere ytelser til trygdede ville nok ha fått bort en del av "svindelen", men så lav som trygden allerede er, blir det ikke riktig at de som faktisk er syke og må motta trygd skal måtte lide for dette.

Skrevet

''Ei dame som er hundre prosent ufør siden hun var ganske ung, får bensinpenger, ny bil etc av staten. Men klarer av hus, et adoptivbarn, et eget barn, maling og oppussing av huset, hytta osv. (hennes sykdom er ryggen)''

Syns jeg forøvrig ikke høres så hårreisende ut som du vil ha det til. At en uføretrygdet klarer å ta vare på to barn og andre normale sysler, som vi som jobber må ta ved siden av arbeidet vårt.

Enig med deg i det, synes ikke det er spesielt hårreisende. Nå som jeg har blitt ufør, så er jeg også i stand til å ta meg av hus og barn - det var jeg ikke tidligere da jeg jobbet i tillegg...

Skrevet

Sannheten står her, men jeg skjønner selvsagt at mange uføretrygdede heller ville vært friske og arbeidsføre.

''SSB har også funnet ut at det er en klar sammenheng mellom størrelsen på uførepensjonen og hvor mange som slutter å arbeide for å gå på trygd:

– Studien viser at 1 prosent økning i stønadsnivå gir minst 1 prosent økning i antall uførepensjonister. Og kanskje betydelig mer, sier forsker Christian Brinch til NRK.

Motsatt viser SSB-undersøkelsen at dersom uførepensjonen kuttes med 5 prosent, vil mellom 5 og 20 prosent sannsynligvis bli værende i jobb istedenfor å gå over til uføretrygd''

''men jeg skjønner selvsagt at mange uføretrygdede heller ville vært friske og arbeidsføre.''

Jeg tør å påstå at de fleste som er så syke at de ikke kan arbeide ville heller vært friske og i arbeid.

Skrevet

Forresten; ikke kan jeg skjønne at det skal være så lett å komme seg over på trygd heller (da er det i så fall mange slepphendte leger og saksbehandlere hos NAV). Jeg har selv vært i mølla i flerføldige år, for i det hele tatt å bli trodd i at jeg har en reell sykdom som slår meg ut, det var ikke akkurat enkelt å få ufør.

Skrevet

Jeg mener det må gjøres noe med systemet som gjør at så mange urettmessig kan komme over på trygd. At det skal være mer lønnsomt å gå på trygd kan jeg ikke skjønne, da t.u. gir en "inntekt" på 66 % av tidligere inntekt, og det er jo ikke så man blir rik av akkurat.

De som faktisk ER syke og har rett på trygden, skal ikke måtte lide økonomisk fordi noen spiller på seg en sykdom.

Hva er t.u.?

Skrevet

Hva er t.u.?

Tidsbegrenset Uførestønad (beklager, regner med at alle er like inne i terminologien som meg....)

Det er vel nesten ingen lenger som får innvilget varig ufør, selv har jeg fått to år, slik at det blir tettere oppfølging og vurdering av helsetilstanden og jobbmuligheter framover.

Skrevet

Tidsbegrenset Uførestønad (beklager, regner med at alle er like inne i terminologien som meg....)

Det er vel nesten ingen lenger som får innvilget varig ufør, selv har jeg fått to år, slik at det blir tettere oppfølging og vurdering av helsetilstanden og jobbmuligheter framover.

''(beklager, regner med at alle er like inne i terminologien som meg....)''

Ikke noe problem:-) Tenkte det var kjappere å spørre deg enn å google det;-)

Skrevet

Forresten; ikke kan jeg skjønne at det skal være så lett å komme seg over på trygd heller (da er det i så fall mange slepphendte leger og saksbehandlere hos NAV). Jeg har selv vært i mølla i flerføldige år, for i det hele tatt å bli trodd i at jeg har en reell sykdom som slår meg ut, det var ikke akkurat enkelt å få ufør.

Nemlig. Har vært og er i samme situasjon. Uttrykket "velge trygd" høres helt merkelig ut i mine ører.

Skrevet

''Ei dame som er hundre prosent ufør siden hun var ganske ung, får bensinpenger, ny bil etc av staten. Men klarer av hus, et adoptivbarn, et eget barn, maling og oppussing av huset, hytta osv. (hennes sykdom er ryggen)''

Syns jeg forøvrig ikke høres så hårreisende ut som du vil ha det til. At en uføretrygdet klarer å ta vare på to barn og andre normale sysler, som vi som jobber må ta ved siden av arbeidet vårt.

En annnen ting er at oppussing og slikt kan man gjøre over tid og i gode perioder, man kan ikke møte på jobb og arbeide i sitt tempo eller la være å møte når man er dårlig.

Gjest trygd på ubestemt tid
Skrevet

varig her....ble syk da jeg var 11,så de ser vel liten mulighet til bedring:/

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''men jeg skjønner selvsagt at mange uføretrygdede heller ville vært friske og arbeidsføre.''

Jeg tør å påstå at de fleste som er så syke at de ikke kan arbeide ville heller vært friske og i arbeid.

''SSB har også funnet ut at det er en klar sammenheng mellom størrelsen på uførepensjonen og hvor mange som slutter å arbeide for å gå på trygd:

– Studien viser at 1 prosent økning i stønadsnivå gir minst 1 prosent økning i antall uførepensjonister. Og kanskje betydelig mer, sier forsker Christian Brinch til NRK.

Motsatt viser SSB-undersøkelsen at dersom uførepensjonen kuttes med 5 prosent, vil mellom 5 og 20 prosent sannsynligvis bli værende i jobb istedenfor å gå over til uføretrygd''

Skrevet

varig her....ble syk da jeg var 11,så de ser vel liten mulighet til bedring:/

Ja, selvfølgelig skjer det fortsatt at noen får varig, og jeg skrev også "nesten ingen som får"...

Skrevet

Jeg blir så provosert av sånne uttalelser. Selvfølgelig finnes det noen!, og det gjør det overalt uansett i hvilken kategorti man velger å lete, som snyter og lurer og bedrar. Men det finnes faktisk mange uføretrygdede som gjerne vil være i jobb, og jobbe det de kan, men som TVINGES over på uføretrygd. Det beste eksempelet her er min egen stesønn. Han vil GJERNE jobbe, med det han kan klare og orke, men alle veier er stengt. Gutten er 22 år og går på full uføretrygd etter en ulykke da han var 15. Et eksempel. Han var i kontakt med NAV og spurte om støtte til å få tatt datakortet. Ja, det kunne han jo, kjempebra at han viser initiativ!!. "Hvilken bedrift har ansatt deg med datakortet?" Nei, det var jo liksom en forutsetning for å få en jobb det da. Nei, da kunne de ikke gi støtte likevel for da hadde han jo ikke behov for det datakortet. uansett hva han prøver eller foreslår må han ha en bedrift som har ansatt han først, og ingen bedrifte vil jo ansette han til uten det han trenger av kunnskap for å kunne den jobben. Det er temmelig håpløst hele greia.

Ingen har sagt at ikke mange, inkludert stesønnen din, faktisk ønsker å jobbe. Men nå er det vist at mange bevisst ønsker å gå på trygd i stedet for å jobbe. Kanskje det er bedre å sette fokus på det problemet enn å rope opp og klage over rent personlige erfaringer?

Skrevet

Jeg mener at oppblåsing av slike undersøkelser er til skade for det store flertall av syke som trenger trygd. Det vil bare gjøre det enda vanskeligere for uføre å få trygd.

black wealch
Skrevet

Mener det heller bør bli vanskeligere å få trygd, enn lavere satser. Kanskje bør flere leger uttale seg, men er ikke lett å få et vanntett system.

Vi kjenner vel alle mange som er urettmessig trygda, og det er utrolig hvordan de utnytter systemet. Jeg har heldigvis en spennende jobb, og inget ønske om trygd. Men må si at jeg lar meg irriterer over snylterene.

Gjest Miguela
Skrevet

Norge er på verdenstoppen når det gjelder sykefravær og uføretrygd. At tallet har fordoblet seg siden årtusenskiftet sier ganske mye. Systemet er blitt sykt og trenger uføretrygd. Vi trenger en ny tankegang i dette landet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...