Gå til innhold

Velger trygd fremfor å jobbe

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Så du har verkende ledd du også, slike som føles som tannverk omtrent litt over lunsj, og som bare øker på utover dagen? Som gjør at du bare må ligge helt stille på sofan om kvelden, før du blir hjulpet i seng av mannen din? Får hjelp, fordi Paralgin Forte er det eneste som tar toppen av smertene, men som samtidig gjør deg rusa slik at du ikke greier å gå støtt?

OK, hvis du er så fantastisk at du lever lett med slike smerter, da beundrer jeg deg.

Jeg sa ikke at jeg har det slik. Ikke du heller, før nå.

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

20

• BMS!

19

• Bookworm

19

• black wealch

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jobbe, ja, men til hvilken pris????
Skrevet

Jeg sa ikke at jeg har det slik. Ikke du heller, før nå.

Nei, jeg beskrev ikke leddsmertene mine, jeg var mer generell og sa at kroppen ikke greier både jobb og aktivt liv etter jobb.

Så da gikk du ut fra at jeg var en snylter. Og vet du hva, med slik holdning som du viser her, så er det faen ikke rart om folk ikke nødvendigvis forteller deg den hele og fulle sannhet om hvordan de har det!

Skrevet

Nei, jeg beskrev ikke leddsmertene mine, jeg var mer generell og sa at kroppen ikke greier både jobb og aktivt liv etter jobb.

Så da gikk du ut fra at jeg var en snylter. Og vet du hva, med slik holdning som du viser her, så er det faen ikke rart om folk ikke nødvendigvis forteller deg den hele og fulle sannhet om hvordan de har det!

''Og vet du hva, med slik holdning som du viser her, så er det faen ikke rart om folk ikke nødvendigvis forteller deg den hele og fulle sannhet om hvordan de har det!''

Unnskyld at jeg spør...Men hva slags holdninger har nickløsheletia vist her, som er så forferdelige?

Skrevet

''Og vet du hva, med slik holdning som du viser her, så er det faen ikke rart om folk ikke nødvendigvis forteller deg den hele og fulle sannhet om hvordan de har det!''

Unnskyld at jeg spør...Men hva slags holdninger har nickløsheletia vist her, som er så forferdelige?

Det lurer jeg på også.

Mulig hun trodde at Nickløsheletia er tankeleser, og får med seg ting som ikke kommer frem i innlegget i det hele tatt :)

Skrevet

Det lurer jeg på også.

Mulig hun trodde at Nickløsheletia er tankeleser, og får med seg ting som ikke kommer frem i innlegget i det hele tatt :)

Mulig det :-) Det er i hvert fall ikke nickløsheletia som banner og sverter og virker aggressiv :-)

Skrevet

Så du har verkende ledd du også, slike som føles som tannverk omtrent litt over lunsj, og som bare øker på utover dagen? Som gjør at du bare må ligge helt stille på sofan om kvelden, før du blir hjulpet i seng av mannen din? Får hjelp, fordi Paralgin Forte er det eneste som tar toppen av smertene, men som samtidig gjør deg rusa slik at du ikke greier å gå støtt?

OK, hvis du er så fantastisk at du lever lett med slike smerter, da beundrer jeg deg.

''Så du har verkende ledd du også, slike som føles som tannverk omtrent litt over lunsj, og som bare øker på utover dagen? Som gjør at du bare må ligge helt stille på sofan om kvelden, før du blir hjulpet i seng av mannen din? Får hjelp, fordi Paralgin Forte er det eneste som tar toppen av smertene, men som samtidig gjør deg rusa slik at du ikke greier å gå støtt?''

Litt på siden av denne diskusjonen, men det er en ting jeg lurer på i denne sammenheng. Og jeg skriver ikke dette for å være ekkel på noen måte. Men jeg er selv plaget med stiv nakke, fingre som dovner bort om natten, stiv rygg osv. - i perioder hvor jeg sitter mye ved pc-en på jobb. For meg er det faktisk det siste jeg ken tenke meg å drive med når muskler og skjelett protesterer.

Så mitt spørsmål er derfor: Hvordan orker mennesker som sliter med muskel- og skjelettsykdommer å sitte ved pc-en å skrive så mye som enkelte faktisk gjør? Jeg er bare nysgjerrig på dette:-)

Gjest mimi le clown
Skrevet

''Så du har verkende ledd du også, slike som føles som tannverk omtrent litt over lunsj, og som bare øker på utover dagen? Som gjør at du bare må ligge helt stille på sofan om kvelden, før du blir hjulpet i seng av mannen din? Får hjelp, fordi Paralgin Forte er det eneste som tar toppen av smertene, men som samtidig gjør deg rusa slik at du ikke greier å gå støtt?''

Litt på siden av denne diskusjonen, men det er en ting jeg lurer på i denne sammenheng. Og jeg skriver ikke dette for å være ekkel på noen måte. Men jeg er selv plaget med stiv nakke, fingre som dovner bort om natten, stiv rygg osv. - i perioder hvor jeg sitter mye ved pc-en på jobb. For meg er det faktisk det siste jeg ken tenke meg å drive med når muskler og skjelett protesterer.

Så mitt spørsmål er derfor: Hvordan orker mennesker som sliter med muskel- og skjelettsykdommer å sitte ved pc-en å skrive så mye som enkelte faktisk gjør? Jeg er bare nysgjerrig på dette:-)

Nå er jeg svært nysgjerrig på svarene du eventuelt får. Jeg har tenkt det samme mange ganger. Hvordan orker de hvis de er så dårlige??? Jeg har også plenty med erfaring når det gjelder muskelsmerter i nakke og skuldre, og det siste jeg ville funnet på når det står på som verst er å sitte foran PCn.

Skrevet

Nå er jeg svært nysgjerrig på svarene du eventuelt får. Jeg har tenkt det samme mange ganger. Hvordan orker de hvis de er så dårlige??? Jeg har også plenty med erfaring når det gjelder muskelsmerter i nakke og skuldre, og det siste jeg ville funnet på når det står på som verst er å sitte foran PCn.

Ja....jeg har også tenkt på dette lenge, og lurt på hvordan dette forholder seg. For fy fillern som pc-en kan ta knekken på min nakke og armer innimellom:-(

Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg greier ikke å bruke PC'n når det er som verst. Eller rettere sagt, når jeg er på jobb om dagen.

Nå er jeg sykemeldt, så nå er oppgaven min å forsøke å finne tålegrensa for PC-bruk. Derfor bruker jeg PC'n innimellom.

Skrevet

Generelt i tråden viser hun at hun mener at vi må tåle mer, og at vi som ikke greier å tåle mer er noen snyltere.

black wealch
Skrevet

Tja, ikke vet jeg om du vet hele fakta, jeg gjør det i alle fal ikke, kjenner ikke gitte ekspempel par i det hele tatt ;)

Vi kan enes om at jeg vi er enig om at snylting er feil.

Så får du klage over hvordan andre gjør det, og feie for egen dør. Men skjønner ikke at du orker å kjenne så mange som snylter, jobber svart osv.

''Men skjønner ikke at du orker å kjenne så mange som snylter, jobber svart osv.''

Man nekter vel ikke å bli kjent med folk selv om de jobber svart eller snylter på trygd/sykepenger?

Man kommer jo i kontakt med folk i mange sammenhenger, og må nesten forholde seg til dette. Kan selvfølgelig si sin mening om saken, men å nekte å kjenne noen blir en smule merkelig ;-)

Skrevet

For min del er det veldig viktig for meg å kunne klare å bruke PC'en fordi det er via den jeg har mitt sosiale nettverk.

Når jeg klarer å bruke den så mye som jeg gjør, skyldes det blant annet at jeg har bærbar som jeg har på fanget i sofaen (eller skifter stillinger ettersom). I tillegg har jeg endel hjelpemidler fra Hjelpemiddelsentralen (PC'bord o.l) som gjør det mulig. Dessuten er jeg mye til og fra, og er i aktivitet mellom "øktene" jeg har på nettet. Jeg har ikke sjans til å klare å sitte ved en vanlig kontorpult i mer enn kanskje en halv time...

Forskjellen med det du snakker om vedr. vond nakke og skuldre, tror jeg er at du har disse smertene når du har jobbet for mye statisk og har overanstrengt visse muskler. Min sykdom gir smerter nesten uansett hva jeg gjør, og blir ikke nødvendigvis forverret av å skrive på PC. Ikke så lenge jeg kan ha den på fanget i sofaen i hvert fall... Det er like ille for meg å sitte å lese en bok, som å drive med PC'en.

Men dette gjelder meg og min sykdom - hva andre erfarer kan jo ikke jeg svare på.

Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg greier ikke å bruke PC'n når det er som verst. Eller rettere sagt, når jeg er på jobb om dagen.

Nå er jeg sykemeldt, så nå er oppgaven min å forsøke å finne tålegrensa for PC-bruk. Derfor bruker jeg PC'n innimellom.

OK:-) Min x-svigermor som slet med både det ene og det andre, kom med et gullkorn i denne sannenhengen, da vi yngre diskuterte om vi "skulle orke ditt- og orke datt". Hun sa da: " En må bare slutte å kjenne så fryktelig godt etter hva en orker og ikke orker - og sette i gang!"

Skrevet

''Men skjønner ikke at du orker å kjenne så mange som snylter, jobber svart osv.''

Man nekter vel ikke å bli kjent med folk selv om de jobber svart eller snylter på trygd/sykepenger?

Man kommer jo i kontakt med folk i mange sammenhenger, og må nesten forholde seg til dette. Kan selvfølgelig si sin mening om saken, men å nekte å kjenne noen blir en smule merkelig ;-)

Nei da, vet om, og kjenner er vel to vidt forskjellige ting også.

Skjønner bare at jeg er heldig med omgangskrets jeg da, for jeg ville blitt sprø om jeg følte at alle rundt meg snyltet på samfunnet :)

Gjest mimi le clown
Skrevet

Ja....jeg har også tenkt på dette lenge, og lurt på hvordan dette forholder seg. For fy fillern som pc-en kan ta knekken på min nakke og armer innimellom:-(

Ja, det er omtrent det verste en kan gjøre om en har slike smerter mener jeg. Jeg forstår det ikke, men det er sikkert en psykologisk greie som overstyrer fornuften. Manglende forståelse av handling og konsekvens ville jeg sagt, men jeg er bare en lekmann og bør sikkert hamres.

Skrevet

''Man nekter vel ikke å bli kjent med folk selv om de jobber svart eller snylter på trygd/sykepenger?

Man kommer jo i kontakt med folk i mange sammenhenger, og må nesten forholde seg til dette. Kan selvfølgelig si sin mening om saken, men å nekte å kjenne noen blir en smule merkelig ;-)''

Det samme tenkte jeg :-) Jeg har "slike folk" rundt meg i mange sammenhenger. Og en annen ting er at skulle jeg begynne å angi alle som driver med dette- så ville jeg få det travelt :-)

Gjest Miguela
Skrevet

Jeg er sosialist og glad for at de som trenger det får hjelp. Alle kan havne i en slik situasjon. Det vet man aldri. Men det er et dilemma at så mange ser ut til å utnytte systemet.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor befolkningen har blitt dobbelt så syke siden århundreskiftet.

Jeg er sosialdemokrat og vil også at de som trenger det får hjelp, men det endrer ikke på min mening at holdninger i det norske samfunnet må endres. Jeg har selv erfart at ledere er raske til å be sine ansatte å sykemelde seg med engang, og at sykemelding og uføretrygd blir mer og mer brukt for å bli kvitt ansatte som leder ikke vil ha. Arbeidstakers rettigheter er store og det er en stor sak å gå til oppsigelse. Arbeidsgiver tror og er sikker på at h*n er så snill som løser det på denne måten.

Det er mange som blir overbeviste om det i vårt samfunn at de har fått en knekk og kan ikke jobbe, og det har ikke bare med den enkelte å gjøre, men med hele systemet.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Generelt i tråden viser hun at hun mener at vi må tåle mer, og at vi som ikke greier å tåle mer er noen snyltere.

Hvem er vi?

Generelt i tråden så viser jeg at jeg er glad for at vi er så heldige her i Norge at vi kan hjelpe dem som trenger det.

Men det er et dilemma at noen misbruker det.

Jeg skriver ikke om deg eller noen andre her. jeg forholder meg kun til det du skriver. Først forholdt jeg meg til det du skrev, at du ikke hadde energi etter jobb. Jeg sa i bunn og grunn bare at jeg også ofte hadde det slik.

Når det etterhvert kommer frem mer om din sykdom, så forholder jeg meg til det og skjønner selvsagt mye bedre at du sliter.

Det er det som er dumt med at noen misbruker systemet. Det er lett å bli mistenksom og det igjen går utover slike som deg.

Skrevet

For min del er det veldig viktig for meg å kunne klare å bruke PC'en fordi det er via den jeg har mitt sosiale nettverk.

Når jeg klarer å bruke den så mye som jeg gjør, skyldes det blant annet at jeg har bærbar som jeg har på fanget i sofaen (eller skifter stillinger ettersom). I tillegg har jeg endel hjelpemidler fra Hjelpemiddelsentralen (PC'bord o.l) som gjør det mulig. Dessuten er jeg mye til og fra, og er i aktivitet mellom "øktene" jeg har på nettet. Jeg har ikke sjans til å klare å sitte ved en vanlig kontorpult i mer enn kanskje en halv time...

Forskjellen med det du snakker om vedr. vond nakke og skuldre, tror jeg er at du har disse smertene når du har jobbet for mye statisk og har overanstrengt visse muskler. Min sykdom gir smerter nesten uansett hva jeg gjør, og blir ikke nødvendigvis forverret av å skrive på PC. Ikke så lenge jeg kan ha den på fanget i sofaen i hvert fall... Det er like ille for meg å sitte å lese en bok, som å drive med PC'en.

Men dette gjelder meg og min sykdom - hva andre erfarer kan jo ikke jeg svare på.

OK:-) Jeg skjønner hva du mener, bookworm. Jeg har nok også mine plager mer eller mindre konstant. Men jeg ser på dem som en noenlunde naturlig del av det å jobbe og slite gjennom mange år. Vi kommer ikke lytefrie fra det, for å si det sånn:-)

Jeg respekterer at ditt sykdomsbilde er et helt annet enn mitt, og misunner deg ikke en hverdag fylt av smerter. Bare så det er sagt.

Skrevet

Jeg er sosialdemokrat og vil også at de som trenger det får hjelp, men det endrer ikke på min mening at holdninger i det norske samfunnet må endres. Jeg har selv erfart at ledere er raske til å be sine ansatte å sykemelde seg med engang, og at sykemelding og uføretrygd blir mer og mer brukt for å bli kvitt ansatte som leder ikke vil ha. Arbeidstakers rettigheter er store og det er en stor sak å gå til oppsigelse. Arbeidsgiver tror og er sikker på at h*n er så snill som løser det på denne måten.

Det er mange som blir overbeviste om det i vårt samfunn at de har fått en knekk og kan ikke jobbe, og det har ikke bare med den enkelte å gjøre, men med hele systemet.

Du sier mye vesentlig her, fordi det er veldig mange som er ufør som faktisk ønsker å jobbe, i hvert fall benytte seg av den restarbeidsevnen de har. Men arbeidslivet er slik at jeg som har fibromyalgi f.eks. har mange gode dager, men også mange dårlige - jeg kunne ha jobbet de periodene hvor jeg har det bra, men er ikke i stand til å gjøre det når jeg er dårlig. Problemet er at jeg ikke kan si at jeg er bra to dager i uka, eller en uke i måneden. Jeg har ikke peiling på når de gode og dårlige periodene kommer. Ingen arbeidsgiver vil gi meg en jobb på dette grunnlaget - dermed har jeg ikke noe valg.

Det samme gjelder f.eks. rullestolbrukere - mange av dem blir nærmest tvunget til ufør fordi de ikke får seg jobb, selv om de så gjerne vil, og kunne ha gjort en minst like god jobb som hvem som helst annen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...