Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Trenger litt innputt vedr. vaskehjelp.

Hva mener dere man kan forvente av en vaskehjelp?

Er det urimelig å forvente at det blir tørket støv så og si de fleste steder i oppholdsrom?

Er det urimelig å forvente at gulv blir vasket så det ikke er flekker på gulvet?

Er det urimelig å forvente at det blir vasket under sofaer?

Er det urimelig å forvente at badekar og dusjer blir vasket?

Er det urimelig å forvente at ting blir satt sånn ca. tilbake på plass?

Og hva er rimelig timespris for en god vaskehjelp svart/hvitt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330265-vaskehjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest er min mening her

Jeg vasker aldri under sofaer selv, gjøres kun et par ganger i året. Så det ville jeg ikke forvente.

Heller ei vasking av dusj og badekar.

Men ellers så bør jo vaskeavtalen bestå skriftlig av det du nevner. Gulv skal jo bli rent selvsagt! Men kan jo forstå at ikke alle pynteting blir flyttet på når man tørker støv. Det gjør man vel heller ikke selv bestandig?

Jeg skjønner egentlig ikke dette med vaskehjelp. Man må jo rydde som en gal kvelden før det blir vasket. Det er jo det verste man gjør synes jeg. Selve vaskingen går jo kjempefort når man først har synligbare gulv og bord.

Hvis vaskehjelpen er hvit så synes jeg man kan forvente mer i forhold til en skriftlig avtale. Men svart arbeid så kommer man ikke langt i klagingen etter min mening.

Ser for meg priser mellom 150,- - 200,- i timen for hvitt arbeid. Det er jo mye slike lønninger i arbeidslivet for mennesker uten fagbrev.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330265-vaskehjelp/#findComment-2764344
Del på andre sider

Jeg har vaskehjelp og syns man kan fovente alt du nevnte. Vaskehjelpen tørker nødvendigvis ikke støv overalt hver gang, men da tar hun det neste gang.

Hvis ikke flekker ble fjernet og bad o.l. ikke ble vasket, så hadde det nesten ikke vært noen vits.

Vi betaler 500 kr og da er hun der 4,5-5 timer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330265-vaskehjelp/#findComment-2764345
Del på andre sider

Gjest vasker huset mitt selv :)

''Er det urimelig å forvente at det blir tørket støv så og si de fleste steder i oppholdsrom?''

Det hadde jeg forventet, ikke bare "så og si", men over alt.

''Er det urimelig å forvente at gulv blir vasket så det ikke er flekker på gulvet?''

NEI, finner det som en selvfølge.

''Er det urimelig å forvente at det blir vasket under sofaer?''

''Er det urimelig å forvente at badekar og dusjer blir vasket?''

Bør kanskje avtales dere imellom.

''Er det urimelig å forvente at ting blir satt sånn ca. tilbake på plass?''

''Og hva er rimelig timespris for en god vaskehjelp svart/hvitt?''

Aner ikke, har aldri hatt vaskehjelp, og kommer aldri til å anskaffe meg det. Rydding må en jo gjøre selv, og når ting og tang er lagt på sine faste plasser, så er det fort gjort å vaske :), liker ikke tanken på å ha fremmede som snoker rundt i huset mitt .....

Har du vaskehjelp, eller leser jeg mellom linjene at en vaskehjelp ikke helt gjør jobben sin :)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330265-vaskehjelp/#findComment-2764347
Del på andre sider

Annonse

Gjest forhenværende renholder;)

''Hva mener dere man kan forvente av en vaskehjelp?''

Hver uke:

At bad og WC blir vasket.

At gulv blir tørrmoppet eller støvsuget. At evt. tepper støvsuges.

Annenhver uke:

At gulv blir vasket. At evt tepper luftes og støvsuges.

At det tørkes støv men ikke det som hører grovrengjøring til slik som vegger,tak, lister, oppå skap o.l. Kun vanlig lett rengjøring.

''Er det urimelig å forvente at det blir tørket støv så og si de fleste steder i oppholdsrom?''

Nei.

''Er det urimelig å forvente at gulv blir vasket så det ikke er flekker på gulvet?''

Nei. Og den uken det støvsuges eller tørrmoppes, skal flekker tas vekk med en klut el.l.

Nei. Men ikke hver uke. Og det holder med støvsuging.

Nei, det er noe av det viktigste! Men ikke forvent skrubbing. Vaskemidler sprayes på vegg og gulv og skylles etter virketid.

Nei. Ting blir kun løftet på ved støvtørking. Du kan ikke forvente at renholderen rydder, men dere kan inngå en avtale om det?

Svart: 115,- timen. Hvitt: 150,- timen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330265-vaskehjelp/#findComment-2764395
Del på andre sider

Hver uke:

Annenhver uke:

At det tørkes støv men ikke det som hører grovrengjøring til slik som vegger,tak, lister, oppå skap o.l. Kun vanlig lett rengjøring.

Nei.

Nei. Og den uken det støvsuges eller tørrmoppes, skal flekker tas vekk med en klut el.l.

Nei, det er noe av det viktigste! Men ikke forvent skrubbing. Vaskemidler sprayes på vegg og gulv og skylles etter virketid.

Nei. Ting blir kun løftet på ved støvtørking. Du kan ikke forvente at renholderen rydder, men dere kan inngå en avtale om det?

Superbra svar:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330265-vaskehjelp/#findComment-2764396
Del på andre sider

''Trenger litt innputt vedr. vaskehjelp. ''

Jeg kan prøve så godt jeg kan :-D

Jeg forventer at hun gør det vi har avtalt, som å støvesuge sengene før hun tar på nytt sengesett, tørker støv i alle rom, også av møbler, untaksvis 3 lamper som vi skal vaske selv, fordi jeg er redd for dem. At hun vasker bad og kjøkken skikkelig. At gulvene i gang, stue, soverom blir vasket, men tredje etg. bare blir støvesugd, så går jeg over en sjelden gang der selv.

Nei, ikke om det er det dere ønsker skal bli gjort.

Det er absoluitt å forvente

Ikke om det er avtalen, Vi har avtalt at det ikke bør flyttes på hver uke, så da forventer selvsagt ikke jeg det :-)

Overhodet ikke, om jeg hadde en vaskehjelp som ikke ville det, ville jeg latt være å ansatte henne, og heller funnet en annen.

Nei, det er det sikkert ikke. Jeg har avtal om at stoler kan stå på bordet, og ting ikke må helt på plass, gidder ikke betale for det rett og slett, det ordner seg raskt selv, men det er ikke rotetet etter vaskebyrået her, men jeg setter alltid litt på plass. Syns det er greit jeg :-) Om ikke du syns det er greit, så be dem sette alt korekt på plass, det er jo dine penger, og du nbestemmer hva du vil bruke dem på.

110,- vet jeg naboene betaler her svart, vi betaler 200 hvitt +mva

ps. det byrået vi bruker, kan jeg få til å gjøre det meste også stryke etc. Men det er jo viktig at man ikke kan forvente at arbeidslisten er en meter lang og di får 3 timer til rådighet. Vi har heller færre ting på listen, og at det som gjøres, gjøres grundig. Vi har ikke alltid alt på listen heller, men varierer. Om ikke noe spsielt blir avtalt, tar hun sengene, vasker 2 bad, 3 soverom, kjøkken og stue og støvesuger loftstua på 3 1/2 time. Skal hun vaske vinduer, så dropper vi det andre f.eks. Eller at vi avtaler fler timer den dagen, om di har mulighet.

Lykke til§

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330265-vaskehjelp/#findComment-2764413
Del på andre sider

Det hadde jeg forventet, ikke bare "så og si", men over alt.

Bør kanskje avtales dere imellom.

Aner ikke, har aldri hatt vaskehjelp, og kommer aldri til å anskaffe meg det. Rydding må en jo gjøre selv, og når ting og tang er lagt på sine faste plasser, så er det fort gjort å vaske :), liker ikke tanken på å ha fremmede som snoker rundt i huset mitt .....

Har du vaskehjelp, eller leser jeg mellom linjene at en vaskehjelp ikke helt gjør jobben sin :)?

Du leser veldig godt mellom linjene ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330265-vaskehjelp/#findComment-2764667
Del på andre sider

serendipity

Er det urimelig å forvente at det blir tørket støv så og si de fleste steder i oppholdsrom?

Nei, så og si de fleste steder.

Er det urimelig å forvente at gulv blir vasket så det ikke er flekker på gulvet?

En liten flekk i ny og ne er ok, men ikke om det er oftere feller enn rent ;-)

Er det urimelig å forvente at det blir vasket under sofaer?

Hver gang er urimelig om det er vanskelig å komme til, er det lett å komme til er det ingen sak. Må hun flytte sofaen og sånn er det nok med feks. annenhver måned.

Er det urimelig å forvente at badekar og dusjer blir vasket?

Det skal vaskes GRUNDIG hver gang!!!

Er det urimelig å forvente at ting blir satt sånn ca. tilbake på plass?

Har hun byttet plass på lysesaker og blomstepotte er det greit, men om de blir satt et annet sted i rommet ville jeg stusset.

Og hva er rimelig timespris for en god vaskehjelp svart/hvitt?

Svart: alt fra kr 100 - 125,- Hvit: 160 - 250,- ???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330265-vaskehjelp/#findComment-2764705
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Man får vel hva man betaler for.

Vi har et ganske stort hus og vaskehjelpen har avsatt fire timer, da sier det seg selv at hun ikke rekker å tørke støv over alt. Hun vet vi prioriterer badene og kjøkken og at resten tas ettersom det er tid.

Her i Oslo er det vanlig å betale 100-130 kr. i timen svart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330265-vaskehjelp/#findComment-2764729
Del på andre sider

Man får vel hva man betaler for.

Vi har et ganske stort hus og vaskehjelpen har avsatt fire timer, da sier det seg selv at hun ikke rekker å tørke støv over alt. Hun vet vi prioriterer badene og kjøkken og at resten tas ettersom det er tid.

Her i Oslo er det vanlig å betale 100-130 kr. i timen svart.

Vi har også stort hus, og det tar nok minst 4 timer å vaske det skikkelig.

Vaskehjelpen vi har hatt, og som nå har sagt opp i protest fordi hun ikke fikk mer lønn har stort sett vasket midt på gulvet - ikke alltid med våt fille kan det virke som. Hun har støvsugd midt på gulvene, ikke i kroker og ikke under sofaer - som det er veldig lett å komme til uten å flytte.

Hun har vasket toalett og vasker på badet godt, badekaret så som så, dusjen ikke i det hele tatt.

Hun har støvtørket midt i rommet...

Hun har brukt max 2 timer, og forlangt 400,- gangen, svart. Dvs. 200,-/timen.

Sist hun var her skrev jeg en beskjed til henne om at jeg ikke var helt fornøyd, og ba henne prioritere støvtørking og vasking bl.a. under sofaer etc.

Hun var her nok i mellom 3 og 4 timer. Ringer meg i etterkant og er litt i sjokk over at jeg kan be henne gjøre så mye, hun måtte jo jobbe i nesten 4 timer!!! Skal det være slik må hun ha minst 600,- gangen.

Jeg svarte at det ikke var aktuelt. Og så sa hun opp. Good riddens, sier jeg :)

Jeg slapp å si henne opp i alle fall.

Grunnen til at jeg vet hvor lenge hun arbeider er at hun kommer kl. 09 om morgenen, og så kommer eldste datter i huset hjem kl. 11.15 den dagen i uka hun er her.

Vel, da er det bare å lete etter ny vaskehjelp da... Og det er neimen ikke lett har jeg funnet ut...

Jeg har fått bekreftet av svarene her at jeg ikke er urimelig i kravene mine. Hun fikk selvsagt forespeilet hva vi ønsket gjort når hun begynte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330265-vaskehjelp/#findComment-2765003
Del på andre sider

foreldra til typen min har vaskehjelp og hun vasker absolutt alt.. innimellom vasker hun vinduer og inne i skaper også.. er alltid strøkent etter hun har vært der. hun bruker ca 4-5timer på hele huset og får 600kr..

Om alt ble så godt vasket, kunne jeg gjerne betalt 600,-, men så godt blir det ikke vasket her.

Jeg tror vedkommende som har vasket her ikke har satt sin ære i å gjøre noen god jobb, men å bli ferdig så fort som mulig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330265-vaskehjelp/#findComment-2765173
Del på andre sider

Hver uke:

Annenhver uke:

Nei.

Kan ikke du komme og vaske hos meg da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330265-vaskehjelp/#findComment-2765174
Del på andre sider

Gjest lag en kontrakt

Vi har også stort hus, og det tar nok minst 4 timer å vaske det skikkelig.

Vaskehjelpen vi har hatt, og som nå har sagt opp i protest fordi hun ikke fikk mer lønn har stort sett vasket midt på gulvet - ikke alltid med våt fille kan det virke som. Hun har støvsugd midt på gulvene, ikke i kroker og ikke under sofaer - som det er veldig lett å komme til uten å flytte.

Hun har vasket toalett og vasker på badet godt, badekaret så som så, dusjen ikke i det hele tatt.

Hun har støvtørket midt i rommet...

Hun har brukt max 2 timer, og forlangt 400,- gangen, svart. Dvs. 200,-/timen.

Sist hun var her skrev jeg en beskjed til henne om at jeg ikke var helt fornøyd, og ba henne prioritere støvtørking og vasking bl.a. under sofaer etc.

Hun var her nok i mellom 3 og 4 timer. Ringer meg i etterkant og er litt i sjokk over at jeg kan be henne gjøre så mye, hun måtte jo jobbe i nesten 4 timer!!! Skal det være slik må hun ha minst 600,- gangen.

Jeg svarte at det ikke var aktuelt. Og så sa hun opp. Good riddens, sier jeg :)

Jeg slapp å si henne opp i alle fall.

Grunnen til at jeg vet hvor lenge hun arbeider er at hun kommer kl. 09 om morgenen, og så kommer eldste datter i huset hjem kl. 11.15 den dagen i uka hun er her.

Vel, da er det bare å lete etter ny vaskehjelp da... Og det er neimen ikke lett har jeg funnet ut...

Jeg har fått bekreftet av svarene her at jeg ikke er urimelig i kravene mine. Hun fikk selvsagt forespeilet hva vi ønsket gjort når hun begynte.

Jeg har mange erfaringer med vaskehjelp, både hos oss selv og hos min mor og hos andre vi kjenner.

Noen er dedikert til arbeidet, mange er ikke det. Man er heldig hvis man får tak i en med litt personlig initiativ og arbeidslyst, men et visst minimum må man kunne forvente uansett.

Hør rundt med de du vet om som du vet / tror kanskje har vaskjehjelp, finner du en med gode anbefalinger, strekk deg langt for å tilby en arbeidstid som passer ham /henne. De fleste vil ha huset rent til helgen, men det er bedre å få en flink person som kan vaske tirsdag ettermiddag enn en som vasker dårlig fredag formiddag..

Lag et skriftlig oppsett over hva dere ønsker skal gjøres.

Øverst skriver du timepris, antall timer dere blir enige om og totalpris for dette. (fex 150 kr timen x 4 timer = 600 kroner pr gang)

Arbeidstid: torsdag, 4 timer, men når som helst mellom kl 8 og 16

Gi beskjed så fort som mulig hvis dette ikke passer.

Så lister du opp hva som skal gjøres hver uke

og under hvert punkt / rom kan du skrive hva som skal gjøres ved behov / en gang i blant (evt annenhver gang)

Nederst skriver du forslag til ting som kan gjøres hvis han / hun har tid igjen innenfor de fire timene. (både fordi det er greit å få disse tingene gjort, men mest for å tydeliggjøre at du betaler for disse fire timene. Så skriver du at han/ hun må gi beskjed hvis han ikke kan jobbe full tid en dag, slik at dere sammen kan bestemme hva som er viktigså tå prioritere den uken.

Behold en kopi av listen, slik at du kan vise til denne hvis noe ikke fungerer, eller hvis du ønsker å endre på prioriteringene. Ofte foregår kommunikasjon med vaskehjelp på en lapp på kjøkkenbordet, du slipper å skrive lange avhandlinger hvis du bare kan stryke / tilføre noe på en allerede avtalt liste.

Finner du en som gjør en virkelig god jobb, vurder å betale en ekstra god timepris. (men har du fått personen anbefalt gjennom noen, snakk med disse først, slik at dere kan avtale å betale det samme).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330265-vaskehjelp/#findComment-2765178
Del på andre sider

Jeg har mange erfaringer med vaskehjelp, både hos oss selv og hos min mor og hos andre vi kjenner.

Noen er dedikert til arbeidet, mange er ikke det. Man er heldig hvis man får tak i en med litt personlig initiativ og arbeidslyst, men et visst minimum må man kunne forvente uansett.

Hør rundt med de du vet om som du vet / tror kanskje har vaskjehjelp, finner du en med gode anbefalinger, strekk deg langt for å tilby en arbeidstid som passer ham /henne. De fleste vil ha huset rent til helgen, men det er bedre å få en flink person som kan vaske tirsdag ettermiddag enn en som vasker dårlig fredag formiddag..

Lag et skriftlig oppsett over hva dere ønsker skal gjøres.

Øverst skriver du timepris, antall timer dere blir enige om og totalpris for dette. (fex 150 kr timen x 4 timer = 600 kroner pr gang)

Arbeidstid: torsdag, 4 timer, men når som helst mellom kl 8 og 16

Gi beskjed så fort som mulig hvis dette ikke passer.

Så lister du opp hva som skal gjøres hver uke

og under hvert punkt / rom kan du skrive hva som skal gjøres ved behov / en gang i blant (evt annenhver gang)

Nederst skriver du forslag til ting som kan gjøres hvis han / hun har tid igjen innenfor de fire timene. (både fordi det er greit å få disse tingene gjort, men mest for å tydeliggjøre at du betaler for disse fire timene. Så skriver du at han/ hun må gi beskjed hvis han ikke kan jobbe full tid en dag, slik at dere sammen kan bestemme hva som er viktigså tå prioritere den uken.

Behold en kopi av listen, slik at du kan vise til denne hvis noe ikke fungerer, eller hvis du ønsker å endre på prioriteringene. Ofte foregår kommunikasjon med vaskehjelp på en lapp på kjøkkenbordet, du slipper å skrive lange avhandlinger hvis du bare kan stryke / tilføre noe på en allerede avtalt liste.

Finner du en som gjør en virkelig god jobb, vurder å betale en ekstra god timepris. (men har du fått personen anbefalt gjennom noen, snakk med disse først, slik at dere kan avtale å betale det samme).

Takk for godt innspill!

Vi hadde liste over ting som skulle gjøres, men den ble ikke fulgt.

Hun fikk selv velge når hun skulle komme. Selvsagt var det kjekt om hun kom til helgen, men det var absolutt ingen nødvendighet for oss.

Det var veldig lurt å bruke kontrakten/listen som "meldingsskjema".

Men jeg skal huske på det med kontrakt (har hatt det med tidligere vaskehjelp - det ble bare ikke noe av denne gangen...).

Så får vi bare håpe en flink person dukker opp snart :D

Jeg føler selv at jeg ikke stiller veldig strenge krav, og at jeg er fleksibel. Kanskje andre ikke føler det slik... :s

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330265-vaskehjelp/#findComment-2765179
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...