Gå til innhold

Innekatt, egoistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst på et dyr.. Egentlig mest lyst på hund, men jeg har ikke mulighet til det pga. jobben. Kan jo ikke la den være alene hjemme hele dagen hele uka.

Så lurer litt på katt da, men bor i blokk, så må da bli innekatt eller? Vet jeg hadde blitt superbekymra når den var ute. Hvordan er det å ha katt i blokk da? Er det ikke veldig ego å ha innekatt? Blir ikke det fryktelig kjedelig for den? de trenger jo å løpe fra seg litt, jakte og snuse rundt.

Ikke så enkelt.. vil jo ikke skaffe et dyr bare for å ha et heller. Vil jo at dyret skal ha et godt liv og trives. Kanskje det blir marsvin? Har hatt mange hamstre, men det vil jeg ikke ha igjen. Vil ha et dyr som blir mer tamt og kosete. Blir marsvin det? kan ejg la marsvinet traske rundt i leiligheten? Eller spiser det opp alt som er av ledninger osv?

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

5

• Katt-ja

4

• løvinne71

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Personlig synes jeg at det å ha innekatt er nesten likestilt med dyreplageri... Men de som har innekatt mener vel at katten har et fint og fullverdig liv.

Marsvin er jo ikke vant til å være ute på våre breddegrader og klarer seg nok fint i et romslig bur om det går mye kos og oppmerksomhet og får løpe rundt litt. Lå bøker på biblioteket og les litt om det. :o)

Skrevet

Jeg har bare hatt utekatter, og ville nok tenkt som deg om jeg ikke hadde hatt SÅ mange venner med årene som alle har innekatter.

Det ser ut som de trives, det fins mye mer utstyr (kattedoer, klorebrett osv) enn før. Jeg vet ikke om alle hankattene er kastrert, men det er vel lettere da. Enn om du skaffet deg to? Så hadde de selskap. Ellers klarer også enslige katter seg bra inne om de har mennesker som ikke kommer alt for seint hjem.

Tror jeg i alle fall.

Gjest mallet
Skrevet

Jeg ville ikke anskaffet en ung katt eller en som tidligere har vært utekatt for å ha den inne. Men dyrebeskyttelsen har av og til litt eldre katter som er vant til og bør være inne.

Marsvin og andre gnagere bør neppe gå løse uten tilsyn, de spiser på det meste og er sjelden stuerene. Ildere er ikke gnagere og kan/bør gå løse, men krever ofte en del trening for å få stuerene. Hvis du velger et burdyr, pass på at buret er stort nok til at dyret kan bevege seg naturlig i det, og la det være mye ute når du er hjemme. Selv synes jeg hetterotter er sjarmerende kjæledyr.

Skrevet

Jeg har bare hatt utekatter, og ville nok tenkt som deg om jeg ikke hadde hatt SÅ mange venner med årene som alle har innekatter.

Det ser ut som de trives, det fins mye mer utstyr (kattedoer, klorebrett osv) enn før. Jeg vet ikke om alle hankattene er kastrert, men det er vel lettere da. Enn om du skaffet deg to? Så hadde de selskap. Ellers klarer også enslige katter seg bra inne om de har mennesker som ikke kommer alt for seint hjem.

Tror jeg i alle fall.

Vi har jo barnehagebarn, så kommer ikke veldig sent hjem nei.. mellom kl. 16-17. Men vil den kunne finne på mye sprell hvis den kjeder seg? Ser for meg ødelagt sofa og gardiner f.eks. :)

To blir nok litt mye.. Må jo ha pass når vi skal på ferie osv. men går det ikke an å la katten gå ut hvis man bor i blokk? Vi bor nederst og det er vel 3 meter opp til verandaen, men det er vel i høeste laget for en katt å hoppe opp, eller?

Gjest min mening her
Skrevet

Jeg er fullstendig imot innekatt. Katten er et villdyr. Og bør få lov til å være det. Så jeg synes det er egoisme ja.

Gjest min mening her
Skrevet

Personlig synes jeg at det å ha innekatt er nesten likestilt med dyreplageri... Men de som har innekatt mener vel at katten har et fint og fullverdig liv.

Marsvin er jo ikke vant til å være ute på våre breddegrader og klarer seg nok fint i et romslig bur om det går mye kos og oppmerksomhet og får løpe rundt litt. Lå bøker på biblioteket og les litt om det. :o)

Enig. Og halve moroa med katten forsvinner. Det er villheten til katten som er dens vesen og gjør det morsomt med katt. Man skal ikke kunne temme en katt.

Men en gammel katt som har vært innkatt hele livet og har som alternativ å likevel bli tatt av dage måtte i tilfelle være det eneste unntaket.

Skrevet

Enig. Og halve moroa med katten forsvinner. Det er villheten til katten som er dens vesen og gjør det morsomt med katt. Man skal ikke kunne temme en katt.

Men en gammel katt som har vært innkatt hele livet og har som alternativ å likevel bli tatt av dage måtte i tilfelle være det eneste unntaket.

jeg er egentlig enig i det selv.. er jo ikke naturlig for en katt å bare være inne. Men hvordan er det med katt i blokk da? Kanskje jeg bør kjøpe meg hus først :)

Skrevet

Vi har jo barnehagebarn, så kommer ikke veldig sent hjem nei.. mellom kl. 16-17. Men vil den kunne finne på mye sprell hvis den kjeder seg? Ser for meg ødelagt sofa og gardiner f.eks. :)

To blir nok litt mye.. Må jo ha pass når vi skal på ferie osv. men går det ikke an å la katten gå ut hvis man bor i blokk? Vi bor nederst og det er vel 3 meter opp til verandaen, men det er vel i høeste laget for en katt å hoppe opp, eller?

Forfatteren Eirik Newth bor i første etasje på Tøyen. Sjekk hjemmesidene hans. Det har pleid å ligge inne en fin oppskrift på kattetrapp = en skrå planke med stoff på som er lett å få tak med klørne i! Fordi Eirik N. skriver mye om kattene sine på nettet, synes jeg det er ok å dele det her. Kattene har også en liten dings i halsbåndet som lar deg søke hjemmefra på hvor kattene befinner seg innen en viss radius.

Med andre ord er disse to kattene både utekatter og blokk-katter og hjemme-aleine-katter. Verd å sjekke!

http://newth.net/eirik/

Gjest Ezter
Skrevet

jeg er egentlig enig i det selv.. er jo ikke naturlig for en katt å bare være inne. Men hvordan er det med katt i blokk da? Kanskje jeg bør kjøpe meg hus først :)

Jeg er i utgangspunktet også imot innekatter.MEN hadde dyrebeskyttelsen en eldre katt til meg som de vurderte slik at det må være en innekatt,hadde jeg nok (kanskje) vurdert det.Tenk å kunne gi en eldre (uønsket)katt et fantastisk nytt liv?

Jeg skjønner godt lengselen din.Katter er fantastiske morsomme,egenrådige,sjefete,bestemte,kosete og mjauete dyr:-) Vi fikk en gjennom dyrebeskyttelsen i fjor.Den hadde nok ikke levd så mange dagene til om den ikke ble adoptert av noen snille mennesker.Det er fantastisk å se hvordan den har utviklet seg dette året.Vi er så heldig at vi har muligheter for å slippe pus ut,men den er alltid inne om natten.

Skrevet

Chinchilla er kanskje tingen? Lever lenger enn marsvin etc. og skal visst være sosiale og kosete... (Jeg kjenner ingen, altså,- har bare lest om dem...)

Skrevet

''Men vil den kunne finne på mye sprell hvis den kjeder seg? Ser for meg ødelagt sofa og gardiner f.eks. :)''

Jepp. Vet i alle fall om et par innekatter som, selv om de hadde gode klorebrett, rett og slett har rasert tapet, bordben og stoler med klørne sine... Hvordan skal de få ut energien sin?

''men går det ikke an å la katten gå ut hvis man bor i blokk?''

De færreste borettslag / sameier tillater vel utekatt?

''Vi bor nederst og det er vel 3 meter opp til verandaen, men det er vel i høeste laget for en katt å hoppe opp, eller?''

Å hoppe opp er kanskje litt høyt, er det trevegg så klatrer katten bare opp, men den hopper lett ned 3 meter... Så om du skal holde den inne må du få netting rundt verandaen, fra rekkverket og helt opp til taket.

Skrevet

Det med innekatter og utekatter kan man diskutere seg gul og blå rundt, og det finnes tilhengere av begge deler. Og det finnes selvfølgelig fordeler og ulemper rundt dette, som med det meste annet:

http://www.katterian.se/innekatt_utekatt.asp

Jeg synes spesielt at du skal legge merke til hvor mye kattehat/irritasjon det er blant folk, når kattene ferdes fritt ute. Bare se trådene de siste dagene her inne om dette. Jeg kunne overhodet ikke tenke meg å utsette kattene mine for dette. Så vondt vil jeg dem ikke, så derfor har jeg kattene mine inne, og de stortrives med det :-)

Skrevet

''Men vil den kunne finne på mye sprell hvis den kjeder seg? Ser for meg ødelagt sofa og gardiner f.eks. :)''

Jepp. Vet i alle fall om et par innekatter som, selv om de hadde gode klorebrett, rett og slett har rasert tapet, bordben og stoler med klørne sine... Hvordan skal de få ut energien sin?

''Vi bor nederst og det er vel 3 meter opp til verandaen, men det er vel i høeste laget for en katt å hoppe opp, eller?''

Å hoppe opp er kanskje litt høyt, er det trevegg så klatrer katten bare opp, men den hopper lett ned 3 meter... Så om du skal holde den inne må du få netting rundt verandaen, fra rekkverket og helt opp til taket.

''De færreste borettslag / sameier tillater vel utekatt?''

Det tror jeg er høyst varierende, i hvert fall når man inkluderer sameier. Gamle borettslag som har forandret minst mulig på vedtektene kan nok ha katteforbud, men jeg tror ikke det er noen standard.

Skrevet

''Så om du skal holde den inne må du få netting rundt verandaen, fra rekkverket og helt opp til taket.''

Det er helt nødvendig med veranda som er sikret, og som katten(e) kan ha som lufteplass. Mine katter elsker å være på verandaen, som jeg har sikret med hønsenetting.

Skrevet

Jeg ville ikke anskaffet en ung katt eller en som tidligere har vært utekatt for å ha den inne. Men dyrebeskyttelsen har av og til litt eldre katter som er vant til og bør være inne.

Marsvin og andre gnagere bør neppe gå løse uten tilsyn, de spiser på det meste og er sjelden stuerene. Ildere er ikke gnagere og kan/bør gå løse, men krever ofte en del trening for å få stuerene. Hvis du velger et burdyr, pass på at buret er stort nok til at dyret kan bevege seg naturlig i det, og la det være mye ute når du er hjemme. Selv synes jeg hetterotter er sjarmerende kjæledyr.

Re gå løse uten tilsyn:

Jeg så et program på TV der en mente det var dyreplageri å ha kanin i bur - de burde gå løse inne i huset. Jeg fikk om mulig enda mindre lyst på kanin enn før .... ;-)

Skrevet

Jeg er fullstendig imot innekatt. Katten er et villdyr. Og bør få lov til å være det. Så jeg synes det er egoisme ja.

Hvis huskatten er et villdyr, burde man vel strengt tatt ikke hatt dem som kjæledyr i det hele tatt!

Skrevet

''Så om du skal holde den inne må du få netting rundt verandaen, fra rekkverket og helt opp til taket.''

Det er helt nødvendig med veranda som er sikret, og som katten(e) kan ha som lufteplass. Mine katter elsker å være på verandaen, som jeg har sikret med hønsenetting.

Og det er ikke nødvendig med høyere netting enn rundt 60 cm rundt en veranda. Katter klatrer ikke så underlag som føles "gyngende/usikkert", og det er derfor man bruker hønsenetting.

Skrevet

Forfatteren Eirik Newth bor i første etasje på Tøyen. Sjekk hjemmesidene hans. Det har pleid å ligge inne en fin oppskrift på kattetrapp = en skrå planke med stoff på som er lett å få tak med klørne i! Fordi Eirik N. skriver mye om kattene sine på nettet, synes jeg det er ok å dele det her. Kattene har også en liten dings i halsbåndet som lar deg søke hjemmefra på hvor kattene befinner seg innen en viss radius.

Med andre ord er disse to kattene både utekatter og blokk-katter og hjemme-aleine-katter. Verd å sjekke!

http://newth.net/eirik/

''Med andre ord er disse to kattene både utekatter og blokk-katter og hjemme-aleine-katter.''

*he he*

Skrevet

Hvis huskatten er et villdyr, burde man vel strengt tatt ikke hatt dem som kjæledyr i det hele tatt!

Vår vanlige huskatt er nok ikke noe villdyr, nei:-) Den har tilpasset seg et liv blant mennesker gjennom 1000 år, og er totalt avhengig av oss for å kunne ha et godt liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...