Gå til innhold

Vifte på laptop

Anbefalte innlegg

Gjest disco Line
Skrevet

I starten var vifta på laptopen min lydløs, men etter noen år med bruk så går den konstant og den bråker plagsomt. Jeg har forsøkt å støvsuge akkurat der vifta er, men dette hjelper minimalt. Noen tips på hva man kan gjøre for å få vifta til å ikke gå så ofte?

Yeah_Right!
Skrevet

Kjøp trykkluft på boks (CRC) og kjør på inn i "luftekanalen". Om nødvendig må du skru opp for å få bedre tilgang. Støvet setter seg over alt og minker effekten av både viften, kjøleribbene og "luftekanalen".

Gjest disco Line
Skrevet

Kjøp trykkluft på boks (CRC) og kjør på inn i "luftekanalen". Om nødvendig må du skru opp for å få bedre tilgang. Støvet setter seg over alt og minker effekten av både viften, kjøleribbene og "luftekanalen".

Er det mulig å skru opp maskina for å komme til, eller faller delene ut?

Yeah_Right!
Skrevet

Er det mulig å skru opp maskina for å komme til, eller faller delene ut?

Det er litt forskjellig fra PC til PC hvor komplisert det er. Mine bærbare har lett tilgang til CPU-viftene. Kun ett deksel som må fjernes. Virker det komplisert på din PC er det nok lurt å la være hvis du ikke har noe særlig erfaring med det.

Trykkluft på boks (CRC) som fåes blant annet på Clas Ohlson har medfølgende "rør" som du kan stikke inn gjennom sprinklene foran vifta. Det bør hjelpe vesentlig med en slik behandling.

Jeg vil anbefale at PC'en er avskrudd og frakoblet både strømnettet og batteriet da det kan ligge igjen litt fukt. La den stå og tørke noen timer før bruk for sikkerhetsskyld.

Skrevet

Ja :(

Seint, men...

Vi har HP'er på jobben som standard laptop, og det er mange som klager på viftene. Er visst et kjent problem :-/

Min HP bråker som søren, den er knapt to år.

Gjest disco Line
Skrevet

Seint, men...

Vi har HP'er på jobben som standard laptop, og det er mange som klager på viftene. Er visst et kjent problem :-/

Min HP bråker som søren, den er knapt to år.

Jeg fulgte rådet til Yeah_Right! og kjøpte en slik luft-på-boks. Sprayet inn på baksiden der det er slike åpninger for lufting og plutslig kom de små pc-kaninene løpene ut av vifteåpningen. Støvsugde vekk disse og nå går maskina så stille som bare det :) Kanskje du skal anskaffe deg en slik boks også annegunn!?

Takk for tips Yeah_Right! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...