Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppdaget en føflekk som småblødde litt, og bestemte meg for å teste ut den nye fastlegen min. Dro rett ned, å bestille time gir aldri noe øyeblikkelig respons.

-Hei, jeg vil gjerne snakke med den nye legen min.

Legesekretærhelvetet-Har du bestillt time?

-Nei.

-Da tror jeg det kan ta lang tid (blar i boka).

-Jeg har en føflekk som blør og klør litt?

-Da fikk vi akkurat en avbestilling, men du får ikke fjernet den nå, altså.

10 minutter senere står jeg inne hos legen.

-Jeg har denne her som blør litt. Også har jeg en til som ikke plager meg, men den synes jeg alltid har vært litt tvilsom?

-Vi tar begge to. Ta av deg t-skjorta og legg deg på magen.

15 minutter senere er jeg to føflekker fattigere. Får jeg brev i posten fra henne, så har jeg kreft. Får jeg ingenting, så er jeg frisk.

Det gjelder bare å komme seg fordi utysket på forværelset. Da overlever man som oftest. Jeg klør meg stadig i hodet over disse personene som vet mere om sykdommer og behandling enn legene selv. Nylig var det på nyhetene om en guttunge som ikke kom seg forbi eksperten som kunne fastslå at han bare hadde omgangsjuke, og sendte han hjem. To ganger. Sprukken blindtarm når han endelig fikk se legen.

Hvor mange sånne tilfeller har vi?

Gjest ok system
Skrevet

Det er slik her at noen av de timene som er tilrådelig for pasienter i løpet av en leges dag graderes som hastetimer. Det vil si at anses det som alvorlig, hastesak, kan en få komme raskt til. Noen ganger svikter det dessverre, men egentlig synes jeg historien din bekrefter at dette er nødvendig og kan fungere veldig bra. Og i ditt tilfelle var det rett at du kom til. Forhåpentligvis ble ikke noen som trengte det mer forbigått, men systemet er ikke dumt i seg selv. Synes du det da?

Gjest Fastlegebytte må til...
Skrevet

Sukk, på forværelset til fastlegen min sitter det 3 drager. De pruster ild og tykk, svart røyk om man prøver å komme inn til legen og _fortsatt_ kan snakke/stå/gå. Helst bør man komme på båre, alternativt at noen andre ringer for en slik at det er helt tydelig at det her står om livet.

Har også prøvd å møte opp hos legen en gang, men jeg var så syk at jeg måtte gå hjem (dvs., ta taxi). Ble sittende og vente og vente og vente, og til slutt lå jeg på gulvet og ristet av feber uten at det hjalp. Så da gav jeg opp, reiste hjem og dro på legevakta om kvelden. Og fikk penicillin.

Gjest Tinkiwinki
Skrevet

På noen legekontor er det dessverre sånn. Men jeg er heldig med mitt. Har aldri hatt problem med å få time.

Gjest majas mamma
Skrevet

Ringer jeg til min lege angående noe som haster får jeg alltid hastetime. Men det må være viktig. Mindre viktige ting tar gjerne laaaaaang tid. Lurer litt på hvorfor sånne legesekretærer er sånne drager, som gjerne stiller diagnosen før legen. Prøvde å bestille time til min datter i fjor da hun hadde fått noen hvite flekker i ansiktet. Etter selv å ha stilt en diagnose ( ikke noe bedre enn sekretæren, he, he) ville jeg bare ha svar på om dett var noe vi burde ta ekstrra hensyn til med tanke på sterk sol o.l. Jeg ringer i slutten av mai. Sekretæren: Er dette noe hun har hatt lenge: Jeg: Ja, hun har hatt det noen måneder, men flekkene er blitt større og flere. Sekretæren: Ja, men da er det jo ikke noe farlig, og vi har så mye å gjøre før feriavikling, så da får du time 20 august! Jeg: Syns det hadde vært fint om legen tar en titt på det før den tid, siden jeg er litt bekymret for sterk sol,i syden. Sekretæren: Det er bare å bruke solkrem med høy faktor. 20 august. Adjø KLIKK

Min manns legesekretær var dog hakket verre. Etter å ha prøvd å ringe ned i tre dagerr for å få en resept, endte det med at han reiste ned. Han sa at det var svært vanskelig å komme igjennom på telefonen, hvorpå dragen svarte: Jeg har annet å gjøre enn å svare på telefonen hele dagen!!

Hvorpå min mann fikk sin resept, sa sin ærlige mening om damens oppførsel, og gikk ut og fikk seg ny fastlege samme kveld. Men, han måtte selv ned på legekontoret for å be dem sende over legejournalen hans for damen hadde fortsatt ikke tid til å ta telefonen.

Jrg tror nok egentlig at legene i mange tilfeller gjerne vil ta imot pasienter som er syke, men at sekretærene på forværelset ofte avviser pasienter på feil grunnlag fordi de vil skåne legen.

Skrevet

Hastetime får vi på dagen hos legen vår om vi trenger det. Ellers er det 1-2 ukers ventetid.

Stusser litt over at du ville benytte deg av en slik hastetime for akutt syke pasienter pga. noen føflekker?

Gjest helsesekretøsen!
Skrevet

JEg er selv legesekretær og kjenner igjen folk som deg

Vi har akutt timer hver eneste dag, men de skal brukes til akutte ting, ikke føflekker!

Det er så masse jeg kunne skrevet her om pasienter og deres måter og være på, hva vi får beskjed av fra legene, og hvor irriterende det er for oss når vi har fått beskjed om å sile ut slikt, men så tar de det på kontoret likevel! Derfor ser vi ofte ut som drager!

Men vet du hva, sånn får det bare være, vi har en ekstremt utakknemlig jobb!

Når det er sagt så er det maaange som syns i er engler og:o) Vi får masse blomster, gaver, sjokolade og konfekt til jul, og det er kjempekoselig!

Har faktisk fabla om å lage bok jeg, med sitater fra legekontoret, det hadde rett og slett blitt en vitsebok fra virkligheten!!

Gjest anna72
Skrevet

Synes du var heldig som fikk time på dagen til en slik ting. Jeg hadde aldri vurdert å få en hastetime til en sjekk og fjerning av en føflekk.

Ellers er jeg utrolig fornøyd med både legen min og legesekretærene på senteret jeg går. Får alltid hastetime på daen om jeg har behov for det til meg eller mine barn.Til vanlig time er det ca 1 - 1 1/2 ukes ventetid, har aldri ventet lenger enn det. Ofte mindre.

Men enig i at det er mange burugler som sitter i resepsjonen på legekontorene. Hadde flere av de der jeg gikk tidligere, en av grunnene til at jeg byttet. En annen årsak var at legen behandlet meg som dritten under skoene sine. Hun raget mye høyere enn sine pasienter gitt. Rart hun fortsatt har pasienter.

Men godt du fikk utført det du skulle når du først dukket opp der. Så vi håpe føflekkene var godartet.

Gjest anna72
Skrevet

Vi har akutt timer hver eneste dag, men de skal brukes til akutte ting, ikke føflekker!

Det er så masse jeg kunne skrevet her om pasienter og deres måter og være på, hva vi får beskjed av fra legene, og hvor irriterende det er for oss når vi har fått beskjed om å sile ut slikt, men så tar de det på kontoret likevel! Derfor ser vi ofte ut som drager!

Når det er sagt så er det maaange som syns i er engler og:o) Vi får masse blomster, gaver, sjokolade og konfekt til jul, og det er kjempekoselig!

Har faktisk fabla om å lage bok jeg, med sitater fra legekontoret, det hadde rett og slett blitt en vitsebok fra virkligheten!!

Ja, vil tro dere har mange pasienter som tror at de er de eneste i denne verden, og kun de det dreier seg om.

Jeg er hos legen relativt ofte, pga prøver som skal kontrolleres regelmessig, så har sittet på venteværelset og sett litt av hvert selv. Midt på dagen kan det dukke opp pasienter som tror det er bare å komme å få en tid med legen for å snakke med han/hun. Sier i luka til sekretæren at jeg skal bare ha en liten prat med legen, har du time, nei - må jeg det da, skal bare prate med han. Tenk om alle som lurte på noe skulle komme slik. At de ikke skjønner at legen har timer med pasienter stort sett hele dagen. Har også sett unge jenter som har kommet i skranka sent fredag ettermiddag for å få resept på p-piller - plutselig oppdaga de at det var tomt, og resepen oppbrukt. I tillegg har de tjeneste på legesenteret jeg går om at du kan sende sms om du trenger resept du har fått der før, og sender du sms tidlig på morgenen kan du stort sett hente den samme dag.

Jeg er også overraksket over at nick her dro til legen for å få akutt-time til føflekker. Stiller i samme klasse som de to over her.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ei jeg kjenner opplevde det samme som deg med legesekretæren i skranken. Hun sto sammenkrøket, kunne nesten ikke snakke.

Tilfeldigvis kom legen hennes ut i korridoren og så hva som feilte henne momentant. Hun hadde hjerteinnfarkt og ble straks sendt med sykebil til sykehus.

Gjest anna72
Skrevet

Ei jeg kjenner opplevde det samme som deg med legesekretæren i skranken. Hun sto sammenkrøket, kunne nesten ikke snakke.

Tilfeldigvis kom legen hennes ut i korridoren og så hva som feilte henne momentant. Hun hadde hjerteinnfarkt og ble straks sendt med sykebil til sykehus.

Synes vel ikke helt de to tilfellene kan sammenlignes helt jeg da. Hjerteinfarkt og føflekk. Jeg skjønner godt at legesekretæren ville sette opp time senere til en sjekk og fjerning av føflekk. Men at det skal være laaang ventetid burde det ikke være - på mitt legesenter er det ca 1 - 1 1/2 ukes ventetid til vanlige timer, og det er fullt akseptabelt synes jeg. Og heldigvis, vi har alltid fått akutt-time samme dag om vi har hatt behov for det.

Men enig at den om hun dama med hjerteinfarkt er en skrekkens historie. Om hun stod krokbøyd av smerter burde hun få en lege til å se på henne straks - og heldigvis kom jo legen og så henne.

Skrevet

Synes du var heldig som fikk time på dagen til en slik ting. Jeg hadde aldri vurdert å få en hastetime til en sjekk og fjerning av en føflekk.

Ellers er jeg utrolig fornøyd med både legen min og legesekretærene på senteret jeg går. Får alltid hastetime på daen om jeg har behov for det til meg eller mine barn.Til vanlig time er det ca 1 - 1 1/2 ukes ventetid, har aldri ventet lenger enn det. Ofte mindre.

Men enig i at det er mange burugler som sitter i resepsjonen på legekontorene. Hadde flere av de der jeg gikk tidligere, en av grunnene til at jeg byttet. En annen årsak var at legen behandlet meg som dritten under skoene sine. Hun raget mye høyere enn sine pasienter gitt. Rart hun fortsatt har pasienter.

Men godt du fikk utført det du skulle når du først dukket opp der. Så vi håpe føflekkene var godartet.

''Jeg hadde aldri vurdert å få en hastetime til en sjekk og fjerning av en føflekk. ''

Enig.

Skrevet

Jeg synes legesekretærene på mitt legekontor er veldig hyggelige og greie.

Og nå i vinter var en av dem nesten _for_ grei! ;-) Men hun hadde jo ikke vært med inn til legen da jeg var der, så hun kunne jo ikke vite...

Saken var at jeg hadde hangla med en voldsom forkjølelse ganske lenge, dels på jobb, dels med egenmelding, og til slutt så jeg ingen annen råd enn å oppsøke lege. Legen sykemeldte meg, og jeg tok prøver for å finne ut om det var noe mer enn den utrolig kjedelige diagnosen "bare virus...går over av seg selv..."...;-)

Etter å ha hangla såå lenge og vært så på hæla, ville det vært en drøm om prøvene sa at det var noe jeg kunne få antibiotika for, men legesekretæren smilte blidt da jeg henvendte meg for å få resultatet og sa at prøvene var heeeelt fine!! ;-)

ja, ja, jeg hangla i ytterligere to uker til - heldigvis var jeg sykemeldt den første av dem;-)

Skrevet

Når menn går til legen, så bør det automatisk behandles som en nødsituasjon. Vi går ikke til legen før vi er døden nær.

At mulig føflekkreft er noe man utsette noen uker høres underlig ut. Legen kunne enkelt ha bedt meg komme tilbake senere, men det gjorde hun ikke. Det bekrefter for meg at jeg gjorde det rette.

Jeg har stått på legevakta kl 0400 om morgenen med nick jr, bare for å bli fortalt av monsteret at "det har vi ikke noen behandling for", fulgt av et tomt blikk og forventningen om at jeg skulle snu i døra. Det var ingen andre pasienter der. Jeg holdt på å sparke inn døra, men hun ga seg før det kom så langt.

Jeg var matforgiftet i flere dager, så jeg knapt nok kunne stå på beina, men ble spurt om jeg kunne komme om 5 dager. Et hint om at blodforgiftning var en mulighet den forrige legen hadde nevnt ga meg direkte adgang til legesenteret. Blodprøven viste høye bakterieverdier. Hadde jeg ventet 5 dager til...

Problemet er at det ikke er leger som avgjør dette, det er jeg-leker-at-jeg-er-lege personer uten bakgrunn for å diagnostere på sparket. Selv om de har veldig lyst.

Skrevet

Kjenner igjen sånne som meg? En som våger å møte opp på kontoret "ditt"?

Det er ikke gaver du får, det er smøring for å slippe forbi glassruta, alternativt gaver til legen som dere readresserer til dere selv.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Helsesekretærene hos fastlegen min er ekstremt tålmodige. Og veldig hyggelige. Alle sammen.

Skrevet

Ja, vil tro dere har mange pasienter som tror at de er de eneste i denne verden, og kun de det dreier seg om.

Jeg er hos legen relativt ofte, pga prøver som skal kontrolleres regelmessig, så har sittet på venteværelset og sett litt av hvert selv. Midt på dagen kan det dukke opp pasienter som tror det er bare å komme å få en tid med legen for å snakke med han/hun. Sier i luka til sekretæren at jeg skal bare ha en liten prat med legen, har du time, nei - må jeg det da, skal bare prate med han. Tenk om alle som lurte på noe skulle komme slik. At de ikke skjønner at legen har timer med pasienter stort sett hele dagen. Har også sett unge jenter som har kommet i skranka sent fredag ettermiddag for å få resept på p-piller - plutselig oppdaga de at det var tomt, og resepen oppbrukt. I tillegg har de tjeneste på legesenteret jeg går om at du kan sende sms om du trenger resept du har fått der før, og sender du sms tidlig på morgenen kan du stort sett hente den samme dag.

Jeg er også overraksket over at nick her dro til legen for å få akutt-time til føflekker. Stiller i samme klasse som de to over her.

Så du mener at en person som kommer til legen og ber om å få snakke med han/henne automatisk er frisk siden h*n ikke ligger på gulvet og skriker? Hvordan stiller du den diagnosen?

Du er pasient? Sorry, den går jeg ikke på.

På nyhetene i dag, 50 % av de som jobber på legevakta er folk med for dårlige kvalifikasjoner. Jeg tror det gjelder på de fleste legeforværelser også.

Gjest anna72
Skrevet

Så du mener at en person som kommer til legen og ber om å få snakke med han/henne automatisk er frisk siden h*n ikke ligger på gulvet og skriker? Hvordan stiller du den diagnosen?

Du er pasient? Sorry, den går jeg ikke på.

På nyhetene i dag, 50 % av de som jobber på legevakta er folk med for dårlige kvalifikasjoner. Jeg tror det gjelder på de fleste legeforværelser også.

Nei - har ikke skrevet noe sted at man må ligge på gulvet og vri seg for å få akutt-time. Skrev også at jeg alltid har fått akutt-time når det har vært behov, både til meg og mine barn. Jeg har aldri ligget på gulvet og skreket og vridd meg. Jeg har ringt med en gang de har åpnet om morgenen når jeg ønsker akutt-time til meg eller mine. Og har alltid fått det ved behov.

Og jeg ser ingen grunn til akutt-time for å fjerne to føflekker. Om en må vente en uke på time for det tror jeg ikke det betyr veldig mye.

Ja, jeg er pasient, jeg som mange andre.

Skrevet

Nei - har ikke skrevet noe sted at man må ligge på gulvet og vri seg for å få akutt-time. Skrev også at jeg alltid har fått akutt-time når det har vært behov, både til meg og mine barn. Jeg har aldri ligget på gulvet og skreket og vridd meg. Jeg har ringt med en gang de har åpnet om morgenen når jeg ønsker akutt-time til meg eller mine. Og har alltid fått det ved behov.

Og jeg ser ingen grunn til akutt-time for å fjerne to føflekker. Om en må vente en uke på time for det tror jeg ikke det betyr veldig mye.

Ja, jeg er pasient, jeg som mange andre.

Du henviste til en person som våget å møte opp på legekontoret for å "snakke med" legen. Det virker som om du mener at vedkommende er dum som gjør noe sånt. Så spørsmålet mitt var/er; Hvordan vet du at det ikke var noe alvorlig galt med personen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...