Gjest prust Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Jeg skal snart til med mine første medarbeidersamtaler som avdelingsleder. Jeg har alltid sittet poå den andre siden av bordet, og vet jo hvordan det er å være der - men å være leder i en slik situasjon er jo ny. Har noen noen gode linker til hvordan en leder bør være og hva som bør tas opp på slike samtaler? Vi har en mal vi går ut fra, men den er veldig skjematisk, så jeg tenker litt mer på psykologiske faktorer, empati, fortrolighet osv - it illegg til konrete saker. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Mulig jeg er litt sent ute med å svare nå, men... Tenk på samtalene du har hatt opp gjennom årene, hvilke du har trivdes med - og hvilke du har vært misfornøyd med. Det skjematiske er greit nok, der regner jeg med du har god oversikt - og at det dekker det meste? I tillegg har jeg god erfaring med å ha merket meg en bra ting den ansatte har gjort, og formidle denne tingene som en "positiv overraskelse". Man får jo gode tilbakemeldinger, men når det konkretiseres av typen "måten du håndterte situasjoen med X var veldig bra, og jeg er imponert over hvordan du taklet det" gir en større boost enn "du er tålmodig og forståelsesfull". Du må si begge deler selvfølgelig, men forsøk å merk deg noe ekstra. Kanksje litt i seneste laget nå da Og så kan du godt oppfordre til å gi tilbakemeldinger på din rolle. Om det dukker opp noe du ikke er forberedt på, si heller at du skal tenke på det og komme tilbake med et svar på fredag (velg en dag som passer), enn å svare dårlig. Om det er noe du må undersøke, eller tenke litt på el. Forteller de noe som er vanskelig for dem å si, husk at du ikke er venn - men leder. Du skal ha forståelse og empati, men de forventer også at du skal tenke rasjonelt. Ikke knekk sammen og gråt f.eks Still spørsmål om det passer seg sånn, da opplever de at du bryr deg... Det er vanskelig å gi råd om ting som dette. Jeg gjør alltid alle mine unna på samme dag - og gjerne etter et fellesmøte hvor vi kan få tatt opp ting som plager flere, rettet opp i uvaner osv. På den måten blir fokuset på den enkelte, og ikke på ting som gjelder andre eller flere. Og, man skal ikke diskutere lønn i sånne samtaler Videreutdanning eller kursing kan være legitimt å diskutere da... Lykke til! Første runde er verst, så blir det bedre 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Mulig jeg er litt sent ute med å svare nå, men... Tenk på samtalene du har hatt opp gjennom årene, hvilke du har trivdes med - og hvilke du har vært misfornøyd med. Det skjematiske er greit nok, der regner jeg med du har god oversikt - og at det dekker det meste? I tillegg har jeg god erfaring med å ha merket meg en bra ting den ansatte har gjort, og formidle denne tingene som en "positiv overraskelse". Man får jo gode tilbakemeldinger, men når det konkretiseres av typen "måten du håndterte situasjoen med X var veldig bra, og jeg er imponert over hvordan du taklet det" gir en større boost enn "du er tålmodig og forståelsesfull". Du må si begge deler selvfølgelig, men forsøk å merk deg noe ekstra. Kanksje litt i seneste laget nå da Og så kan du godt oppfordre til å gi tilbakemeldinger på din rolle. Om det dukker opp noe du ikke er forberedt på, si heller at du skal tenke på det og komme tilbake med et svar på fredag (velg en dag som passer), enn å svare dårlig. Om det er noe du må undersøke, eller tenke litt på el. Forteller de noe som er vanskelig for dem å si, husk at du ikke er venn - men leder. Du skal ha forståelse og empati, men de forventer også at du skal tenke rasjonelt. Ikke knekk sammen og gråt f.eks Still spørsmål om det passer seg sånn, da opplever de at du bryr deg... Det er vanskelig å gi råd om ting som dette. Jeg gjør alltid alle mine unna på samme dag - og gjerne etter et fellesmøte hvor vi kan få tatt opp ting som plager flere, rettet opp i uvaner osv. På den måten blir fokuset på den enkelte, og ikke på ting som gjelder andre eller flere. Og, man skal ikke diskutere lønn i sånne samtaler Videreutdanning eller kursing kan være legitimt å diskutere da... Lykke til! Første runde er verst, så blir det bedre Takk for svar! Jeg hadde den første i dag, og det gikk over all forventning! Hadde først en halvtimes møte med min leder, der han gav meg en del gode råd - bl.a. å sette rammer for møtet (både tidsmessig og innholdsmessig), la den ansatte snakke 80% av tiden, og bli enige om en konklusjon + ha mest mulig åpne spørsmål. Det gikk greit, og jeg skal nå i kveld skrive ned det vi ble enige om og sende til den ansatte. Jeg har valgt å spre samtalene - en hver dag - så jeg har en i morgen og en på mandag. Det er 3 vidt forskjellige personer, så jeg er veldig spent på de to andre også. Han jeg snakket med i dag, hadde ikke så veldig mye tilbakemelding på meg som leder, men det håper jeg at jeg får fra de to andre. Har du forresten noen greie spørsmål til akkurat det, hvis det viser seg at de ikke har tenkt så mye på det? 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Takk for svar! Jeg hadde den første i dag, og det gikk over all forventning! Hadde først en halvtimes møte med min leder, der han gav meg en del gode råd - bl.a. å sette rammer for møtet (både tidsmessig og innholdsmessig), la den ansatte snakke 80% av tiden, og bli enige om en konklusjon + ha mest mulig åpne spørsmål. Det gikk greit, og jeg skal nå i kveld skrive ned det vi ble enige om og sende til den ansatte. Jeg har valgt å spre samtalene - en hver dag - så jeg har en i morgen og en på mandag. Det er 3 vidt forskjellige personer, så jeg er veldig spent på de to andre også. Han jeg snakket med i dag, hadde ikke så veldig mye tilbakemelding på meg som leder, men det håper jeg at jeg får fra de to andre. Har du forresten noen greie spørsmål til akkurat det, hvis det viser seg at de ikke har tenkt så mye på det? Du kan spørre om de føler de får greit med tilbakemeldinger fra deg på det de gjør, eller om de ville ha håndtert situasjoner dere har hatt annerledes? Alternativt kan du spørre hva slags ledelse de foretrekker. Om de vil bli veiledet, observert, korrigert, finne ut av ting selv osv. Noen til gjerne bli fortalt alt, andre vil være selvstendige - så du kan be dem fortelle hva slags ledelse de ønsker seg om de kunne få velge helt selv. Og så kan du be dem si en bra ting om deg, og en dårlig ting. Da MÅ de si noe på en måte, og da er det kanskje lettere å melde fra OM de har kritikk... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.