Gå til innhold

kaller dere mors søsters mann for onkel?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg har alltid omtalt han som onkel, men så er det noen som mener at onkel bare er han som er i slekt. Hva kaller de han da, hvis han ikke er i slekt?

Gjest tuttelulla
Skrevet

tidl brukte jeg onkel,men nå har jo flere skilt seg,så jeg har gått over til å bare bruke fornavn.

Gjest fornøyd "tante" :)
Skrevet

tidl brukte jeg onkel,men nå har jo flere skilt seg,så jeg har gått over til å bare bruke fornavn.

Blir fortsatt kalt tante av mine eks sine onkelbarn. Hans nye samboer blir bare kalt med navn. Skal nevnes at jeg har et ualminnelig godt forhold til min eks-familie, og at jeg er veldig glad for å fortsatt bli kalt tante :D

Skrevet

Ups. Svaret havnet feil :)

Skrevet

Blir fortsatt kalt tante av mine eks sine onkelbarn. Hans nye samboer blir bare kalt med navn. Skal nevnes at jeg har et ualminnelig godt forhold til min eks-familie, og at jeg er veldig glad for å fortsatt bli kalt tante :D

Skrevet

Han er jo ikke i slekt, sånn eeeeegentlig, men vi kaller søsters mann samboer for onkel, og brors kone for tante (filletante/onkel er vel den "rette" betegnelsen).

Gjest prust
Skrevet

Ja, jeg har alltid kalt dem onkler, og det samme gjør vi med min søsters mann overfor mine barn. Orker ikke skille mellom de som har blodsbånd og de uten...

Skrevet

Jepp, mors søsters mann er onkel. Det er forøvrig også fars søsters mann.

Gjest togli
Skrevet

Jeg har alltid kalt de inngiftede for tante og onkel også. Tror det er mye mer vanlig enn å ikke gjøre det.

Jeg har tre nevøer som er sønnene til min svigerinne og svoger. Føler meg like mye som tante for dem som for mine søstres seks barn.

Skrevet

Jepp, det har jeg gjort. og minstemann gjør det samme.

Juks, jeg fikk aldri lov å være tante når jeg bodde sammen med faren hans.

Skrevet

I min barndom kalte vi tantes mann for onkel. I dag blir det kanskje annerledes. Onklene skiftes jo ut, og da er det dumt at barna skal kalle tantes eks for onkel.

Gjest Aimabel
Skrevet

Er de ikke de inngiftede også i slekt? Jeg har alltid kalt de inngiftede også tante og onkel.

trampetroll
Skrevet

De kaller han høyst sannsynlig filleonkel. Selv bruker jeg onkel selv om han er inngiftet, men vi er en ekstremt liten familie, så det er ikke mulig å ta feil uansett.

Skrevet

I vår familie kaller vi alle tanter og onkler ved navn uansett om de er i slekt eller inngiftet.

-men når jeg skal forklare hvem jeg snakker om og vedkommende er gift med tanta mi kaller jeg ham onkel, men forklarer gjerne at han er inngiftet. "Onkel NN er fra Polen, men han er inngiftet så jeg har ikke polske aner"

Caloni Makaroni
Skrevet

Mannen til tante heter onkel, kona til onkel heter tante. Enkel huskeregel ;)

(Men strengt tatt heter det vel filleonkel og filletante, når de er inngiftet.)

Skrevet

I min familie har vi alltid kalt både foreldrenes søsken for onkel/tante OG deres ektefeller.

Eneste unntak er en inngiftet onkel som kom inn i familien da vi var ganske store - der bruker vi bare fornavn (han "erstattet" ingen annen, da, det var bare tanta som ventet til hun var nesten 50 med å finne mannen i sitt liv *S*)

Skrevet

Er de ikke de inngiftede også i slekt? Jeg har alltid kalt de inngiftede også tante og onkel.

''Er de ikke de inngiftede også i slekt? ''

Nei, de er i familien, men ikke i slekta. Gjelder også din egen eventuelle ektefelle:-)

Skrevet

I min barndom kalte vi tantes mann for onkel. I dag blir det kanskje annerledes. Onklene skiftes jo ut, og da er det dumt at barna skal kalle tantes eks for onkel.

''Onklene skiftes jo ut,''

Det kommer jo an på, da. Ingen skilte onkler/tanter i min familie, men en kjødelig tante er død, og jeg kaller ffortsatt enkemannen hennes for onkel.

Likeså kaller mine kusiner på farssida min mor for tante, selv om hennes ekteskap med min far er oppløst ved døden, og dermed også i prinsippet hennes "tante-posisjon".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...