Gå til innhold

Ufør alenemor, rett på stønad til barnetilsyn?

Anbefalte innlegg

Gjest alenemed3barn
Skrevet

Jeg er alene med omsorgen for tre barn, og har tidsbegrenset uføretrygd. På grunn av mine plager, er det til mine barns beste at de går i barnehage og sfo noen dager i uka. Tre dagers plass til alle tre koster tilsammen kr. 4700,- pr. mnd. På NAVs sider står det at man må være i jobb eller i yrkesrettet aktivitet for å ha rett på stønad til barnetilsyn. Jeg er ufør, og på grunn av mine plager trenger jeg barnetilsyn. Er det noen mulighet for at jeg kan få innvilget dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det tviler jeg på hvis ikke reglene har blitt forandret. Før kunne du få hvis du jobbet 1G, men jeg vet ikke hvordan det er nå. Man får vel ikke på attføring heller for der får man barnepass.

Men reglene har forandret seg. Jeg har måttet betale for mine tre nesten hele tiden i hvert fall. Men man kan få hjelp til å betale det på barnevernet eller på sosialkontoret hvis det er tvingende nødvendig å ha dem der

Gjest alenemed3barn
Skrevet

Nei, det tviler jeg på hvis ikke reglene har blitt forandret. Før kunne du få hvis du jobbet 1G, men jeg vet ikke hvordan det er nå. Man får vel ikke på attføring heller for der får man barnepass.

Men reglene har forandret seg. Jeg har måttet betale for mine tre nesten hele tiden i hvert fall. Men man kan få hjelp til å betale det på barnevernet eller på sosialkontoret hvis det er tvingende nødvendig å ha dem der

Takk for svar.

Jeg har en periode tidligere fått dekket utgiftene av Barnevernet. Men etter at jeg gikk over på uføretrygd, vurderer de nå inntekten min som for høy. I min kommune får man bare dekket utgiftene til barnetilsyn gjennom Barnevernet hvis man ligger under eksistensnivå. En gang jeg søkte, fikk jeg avslag fordi jeg lå 200 kr. over sosialsatsene.. Nå er inntekten min høyere, og det går rundt selv om jeg må betale hele tilsynsutgiften selv. Men det er en stor utgift som tar kraftig av budsjettet. Jeg tenker av og til tanken på at jeg hadde hatt råd til fornøyelser med barna mine hvis jeg hadde kuttet ut barnetilsynet. Med disse skyhøye tilsynsutgiftene, så har jeg aldri noen ekstra kroner til overs når alle nødvendige utgifter er betalt. Jeg synes det er underlig at langvarig sykdom ikke tas med i denne ordningen. Det burde vært et krav om at barnet trenger tilsyn, og det burde etter min mening holde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...