Gjest Fortvilet og blakk Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Fikk et stort sjokk idag med ettersendt strømregning etter måleravlesning. 100 kvadratmeters blokkleilighet, vi bruker strøm på varmtvann, vaskemaskin, oppvaskmaskin, en panelovn om vinteren og høsten og ellers vanlige kjøkkenapparater, data og tv. Ser et eller annet sted at gjennomsnittsforbruket i Norge er på 26000 kWh og vi har ifølge Hafslund et forbruk på 37200. Kan dette virkelig stemme?? Det betyr ca 3100 kWh i måneden og nesten kr 3000 i måneden for strøm- er ikke det usannsynlig mye for en blokkleilighet? Kan det være feil på måleren? Det virker så merkelig høyt uten at vi bruker mye oppvarming pga alle leilighetene rundt "varmer" opp vår. Hvordan kan jeg undersøke dette? Er måleren osv vårt ansvar? Koster vel skjorta å få en elektriker hit for å sjekke også.... Vet noe noe om disse tingene blir jeg utrolig glad om noen gidder å svare.... 0 Siter
Elis31 Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Enig i at det høres alt for mye ut. Snakk med naboene dine hvor mye de bruker. Og ring strømleverandøren og hør. Evt må du melde deg inn i en interesseforening for boligeiere. Huseiernes landsforbund? Tipper de har jurister som evt har tips og kan hjelpe deg. 0 Siter
Gjest Fortvilet og blakk Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Enig i at det høres alt for mye ut. Snakk med naboene dine hvor mye de bruker. Og ring strømleverandøren og hør. Evt må du melde deg inn i en interesseforening for boligeiere. Huseiernes landsforbund? Tipper de har jurister som evt har tips og kan hjelpe deg. Takk for godt råd. Skal undersøke med borettslaget imorgen og høre med naboer. Spurte Hafslund om dette med måleren ifjor, da jeg så den gikk mye fortere rundt enn naboen, men de sa det var slik den skulle være... Føler meg litt maktesløs hvis bevisbyrden skal ligge hos oss.... 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Nei, det kan ikke stemme. Sikker på at måleravlesningen er riktig? 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Takk for godt råd. Skal undersøke med borettslaget imorgen og høre med naboer. Spurte Hafslund om dette med måleren ifjor, da jeg så den gikk mye fortere rundt enn naboen, men de sa det var slik den skulle være... Føler meg litt maktesløs hvis bevisbyrden skal ligge hos oss.... 37200 kWh for en 100km blokkleilighet kan umulig stemme. Vil anta at normalt forbruk bør være rundt 10000 kWh. 0 Siter
Gjest Fortvilet og blakk Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 37200 kWh for en 100km blokkleilighet kan umulig stemme. Vil anta at normalt forbruk bør være rundt 10000 kWh. Takk for svar firepile. Har du erfaring som tilsier noe annet? Tror målingene er riktige ja, må dobbeltsjekke imorgen.... 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Takk for svar firepile. Har du erfaring som tilsier noe annet? Tror målingene er riktige ja, må dobbeltsjekke imorgen.... Har en leilighet på omtrent samme størrelse. Bruk ca. 8000 kWh i året (men da er varmtvann ikke inkludert). 0 Siter
nick Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Har du ikke betalt en eneste strømregning det siste året? 0 Siter
frosken Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Du kan be Hafslund om at måleren kontrolleres. Hvis de ikke finner noen feil på måleren må du betale for kontrollen, hvis de finner feil betaler Hafslund. Dette var i allefall vanlig praksis for noen år siden, sjekk nettsidene deres og se om det er omtalt der. 0 Siter
illuminatum Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Vi har et hus på ca 300kvm med to bad med varmekabler og svømmebasseng. Vi bruker ca 38000 kwh i året, så jeg kan ikke skjønne annet enn at din måling er feil. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Kan noen ha gjort som en tidligere og langt-over-grensen-kreativ nabo av meg gjorde med h*n som bodde under - nemlig koblet seg på naboens anlegg? H*n under reagerte også på veldig høye regninger, og begynte etterhvert å sammenligne med oss andre i huset. Tilslutt ringte h*n el-verket som avdekket "feilen" ganske kjapt. 0 Siter
Gjest lauring Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Kan noen ha gjort som en tidligere og langt-over-grensen-kreativ nabo av meg gjorde med h*n som bodde under - nemlig koblet seg på naboens anlegg? H*n under reagerte også på veldig høye regninger, og begynte etterhvert å sammenligne med oss andre i huset. Tilslutt ringte h*n el-verket som avdekket "feilen" ganske kjapt. Har man vietnamesiske naboer med grønne fingre, bør man undersøke dette nærmere, ja. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Takk for svar firepile. Har du erfaring som tilsier noe annet? Tror målingene er riktige ja, må dobbeltsjekke imorgen.... Vi har 80 kvm, men betaler ikke strøm for varmtvann. Vi bruker ca 6000 kwh. Og vi sparer egentlig ikke særlig mye på strømmen. Så at du bruker 31000 kwh mer enn oss på 20 kvm ekstra og varmtvann har jeg ingen tro på. Det må være feil med måleren. 0 Siter
Gjest misfornøyd kunde Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 opplevde noe lignende i vinter. fikk en stor regning(men mindre enn din!). jeg ringte lyse,de påstod regningen var korrekt,jeg turde ikke anna enn å betale. uka etter tilbakebetalte de alt,da hadde de funnet feilen. dte var DERES tabbe,ikke min... men noe beklagelse fikk jeg ikke:/ 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Takk for svar firepile. Har du erfaring som tilsier noe annet? Tror målingene er riktige ja, må dobbeltsjekke imorgen.... Kan det være noe feil med varmtvannstanken, eller at den står på for høy varme? Da trekker den strøm hele tida. Hvor mye brukte dere i fjor? 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. juni 2009 Skrevet 20. juni 2009 Det må være helt feil. Jeg bor på ca. 84m2, nå bruker jeg ikke så veldig mye strøm da, men ca. 9-10000 kw/h i året. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.