Janna Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=565936 Tja, vet ikke helt om jeg er enig. Å ta en ni uker gammel baby med til Mexico var drastisk synes jeg. Men min sønn var med til Egypt da han var 1,5 år, 2,5 år og 3,5 år. Det var ikke noe problem. Ble ikke syk noen av gangene. Men vi tok våre forholdsregler selvfølgelig. Og så er det stor forskjell på det å bo på 3* hotell og bo på 5* hotell. Og hva med Thailand? Har hørt at flere oppholder seg der i månedsvis under foreldrepermisjonen. Når barn er mellom 1-3 år gamle så er det vel ingen ferie man drar på som er bare beregnet for dette barnet, men for søsken og foreldres skyld. Hysterisk reportasje dette, synes jeg... 0 Siter
matildes mor Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Synes ikke dette var særlig hysterisk. Men ganske opplysende. Det er ikke alle foreldre med småbarn som setter seg inn i hvilke sykdommer som finnes i de ulike land. D er fortsatt svært mange land som ikke har noe vaksinasjonsprogram og der sykdommer som vi har utryddet i Norge kan få svært alvorlige følger for de som får de. Et spedbarn fra norge har ikke vært igjenom/fullført noe vaksinasjonsprogram. I tillegg vet vi jo hvilke alvorlige følger dehydrering kan få som følge av ekstremt varme eller diare. Syns det er greit å opplyse småbarnsforeldre om at det faktisk er en viss fare forbundet med å legge ut på langveis reiser. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Vi tok også med vår eldste til Egypt da hun var 1 år. Rommet må ha kjøleskap til lagring av barnemat. Vannet må kokes. Hun levde på melkeblanding og grøt laget av kokt vann og middagsglass. Myggnetting over vogn og seng. Vi voksne fikk litt diare, men hun var helt frisk. Vi var en måned i Venezuela da den yngste var et halvt år bare. Vi levde på samme måte da og passet på at hun ikke ble direkte utsatt for sol. Hun var frisk som en fisk hele tiden og turen gjorde henne godt etter å ha vært innlagt på sykehus med RS-virus her i Norge først. Hun var prematur og ekstra utsatt. Jeg forhørte meg hos legen på sykehuset først og han mente det var greit og at det til og med ville være bra for henne. Det var det også. Jeg tror de lager slike reportasjer fordi de er redde for at foreldre ikke tar forholdsregler. 0 Siter
Gjest Fortsatt syk Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 For to uker siden ble hele min familie smittet av en febersykdom fra mygg på Phuket i Thailand. Det var svært vondt og skremmende. Det er mer av det der enn man hører om. Sett dere skikkelig inn i hvilke sykdommer man kan få på slike steder og ta forholdsregler. Det går som regel bra, men ikke alltid! 0 Siter
Janna Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Skrevet 18. juni 2009 Synes ikke dette var særlig hysterisk. Men ganske opplysende. Det er ikke alle foreldre med småbarn som setter seg inn i hvilke sykdommer som finnes i de ulike land. D er fortsatt svært mange land som ikke har noe vaksinasjonsprogram og der sykdommer som vi har utryddet i Norge kan få svært alvorlige følger for de som får de. Et spedbarn fra norge har ikke vært igjenom/fullført noe vaksinasjonsprogram. I tillegg vet vi jo hvilke alvorlige følger dehydrering kan få som følge av ekstremt varme eller diare. Syns det er greit å opplyse småbarnsforeldre om at det faktisk er en viss fare forbundet med å legge ut på langveis reiser. Spedbarn ja, men en treåring er ikke et spedbarn. Å fraråde 2-3 og 4 åringer fra å reise utenfor europa oppfatter jeg som hysterisk. Spedbarn, ja. Men en 4 årin 0 Siter
Gjest dumme folk Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Det er mange som trenger en oppvekker når det gjelder dette. Det er ikke hysterisk i det hele tatt. Folk synes det er ok å dra rundt overalt fordi de er naive, og ikke er riktig opplyste. Nemlig. 0 Siter
morsan Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Vi tok også med vår eldste til Egypt da hun var 1 år. Rommet må ha kjøleskap til lagring av barnemat. Vannet må kokes. Hun levde på melkeblanding og grøt laget av kokt vann og middagsglass. Myggnetting over vogn og seng. Vi voksne fikk litt diare, men hun var helt frisk. Vi var en måned i Venezuela da den yngste var et halvt år bare. Vi levde på samme måte da og passet på at hun ikke ble direkte utsatt for sol. Hun var frisk som en fisk hele tiden og turen gjorde henne godt etter å ha vært innlagt på sykehus med RS-virus her i Norge først. Hun var prematur og ekstra utsatt. Jeg forhørte meg hos legen på sykehuset først og han mente det var greit og at det til og med ville være bra for henne. Det var det også. Jeg tror de lager slike reportasjer fordi de er redde for at foreldre ikke tar forholdsregler. ''Jeg tror de lager slike reportasjer fordi de er redde for at foreldre ikke tar forholdsregler.'' Det tror jeg også, og så tror jeg at de har rett når det gjelder mange. Verden har blitt så liten at man ikke tenker så mye over om man drar hit eller dit, og det er lett å ta litt for lett på tingene og tro at man jo er så reisevant at dette må gå bra. Hvis slike artikler kan få de aller mest nonchalante av oss til å unnlate å ta med småttisene til fjerne himmelstrøk, tror jeg det bare er en fordel. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 ''Jeg tror de lager slike reportasjer fordi de er redde for at foreldre ikke tar forholdsregler.'' Det tror jeg også, og så tror jeg at de har rett når det gjelder mange. Verden har blitt så liten at man ikke tenker så mye over om man drar hit eller dit, og det er lett å ta litt for lett på tingene og tro at man jo er så reisevant at dette må gå bra. Hvis slike artikler kan få de aller mest nonchalante av oss til å unnlate å ta med småttisene til fjerne himmelstrøk, tror jeg det bare er en fordel. Enig med deg i det. Vi har en liten utfordring når vi skal dit du vet. Han mellomste har veldig godt helse nå, men vi oppaget i påsken at han fremdeles ikke kan bade i basseng og jeg er veldig spent på hvordan det skal gå i varmen der. 0 Siter
morsan Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Enig med deg i det. Vi har en liten utfordring når vi skal dit du vet. Han mellomste har veldig godt helse nå, men vi oppaget i påsken at han fremdeles ikke kan bade i basseng og jeg er veldig spent på hvordan det skal gå i varmen der. Han får gå med solhatt, alltid sitte i skyggen (kjøp parasol!) og spraye seg med Thermal Water;-) http://www.parentingwithouttears.com/custom/Water%20Spray%20with%20splashing%20water.jpg Og drikke mye, selvsagt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.