Gå til innhold

Hva gir jeg i lønn til barna?

Anbefalte innlegg

Gjest river naust
Skrevet

2 barn over 14 hjelper til med rivningsarbeid som tar 2-3 timer.

(De bruker brekkjern og håndmakt)

De sparer far i huset for mye jobb så vi er kjempeglade for at de hjelper til.

Hva gir vi i lønn til dem?

Den ene er vår sønn.

Gjest river naust
Skrevet

500 kr til hver hadde jeg gitt.

Høres greit ut med den summen.

Andre som har mening om dette?

Skrevet

Jeg synes at 100 kroner i timen bør holde, dvs. maks 300 til hver.

Skrevet

Jeg tror jeg ville gitt kr 300 til hver av dem. Av og til betaler jeg ekstra mye for jobber utført av barn, men det er hvis jobbene er "ufyselige" og noe jeg svært gjerne vil slippe å gjøre selv.

Skrevet

Høres greit ut med den summen.

Andre som har mening om dette?

Ulempen ved å gi så mye som kr 500 for 2-3 timers arbeid, er at de i andre sammenhenger kan komme til å forvente tilsvarende nivå på betaling.

Gjest prust
Skrevet

Jeg tror jeg ville gitt kr 300 til hver av dem. Av og til betaler jeg ekstra mye for jobber utført av barn, men det er hvis jobbene er "ufyselige" og noe jeg svært gjerne vil slippe å gjøre selv.

Enig med deg, Jeg synes i utgangspunktet av 100 kr pr time er i overkant av hva en 14 åring trenger i timelønn - men denne jobben høres ekstra hard ut.

Skrevet

Maks 100,- i timen. Dette er høy timeslønn for 14-åring.

Skrevet

2-300 kr. Ikke overbetal så unge gutter, da vil de få et feil forhold til penger.

Gjest Elextra
Skrevet

500 kr til hver hadde jeg gitt.

''500 kr til hver hadde jeg gitt.''

Det synes jeg var veldig mye, og jeg ville vært redd for presedensen det skaper.

Skrevet

Enig med deg, Jeg synes i utgangspunktet av 100 kr pr time er i overkant av hva en 14 åring trenger i timelønn - men denne jobben høres ekstra hard ut.

''men denne jobben høres ekstra hard ut.''

Men også en jobb mange fjortenårige gutter ville like, vil jeg tro.

Gjest Kayia
Skrevet

Hørte nettopp om unger på 14 i klubben til jr som hadde fått tilbud om flyttejobb for å tjene lommepenger til cup. De ble tilbudt 80 pr time (svart), og hadde vært fornøyd med det.

candyqueen_83
Skrevet

''500 kr til hver hadde jeg gitt.''

Det synes jeg var veldig mye, og jeg ville vært redd for presedensen det skaper.

Det er en engangsjobb. Det høres ut som det er litt mer arbeid enn å klippe gresset liksom.

candyqueen_83
Skrevet

Ulempen ved å gi så mye som kr 500 for 2-3 timers arbeid, er at de i andre sammenhenger kan komme til å forvente tilsvarende nivå på betaling.

Det går da an å forklare på forhånd at det er fordi det er litt tyngre jobb enn å klippe plen osv. Synes dere undervurderer ungene.

Skrevet

Det er en engangsjobb. Det høres ut som det er litt mer arbeid enn å klippe gresset liksom.

Å klippe gresset er mer likt en plikt som inngår i ukeavlønning, synes jeg. Det er dritkjedelig, og noe som de fleste ungdommer ikke gidder å gjøre, m.m. de er satt til den oppgaven.

Hva om de får i oppgave å legge om dekk på husets biler? Det er også en tyngre oppgave enn gressklipping, og det kan da ikke lønnes med det beløpet du nevner? Eller beising av garasjen... ;-)

Jeg mener fortsatt at 100 kr timen er ok... *hehe*

Skrevet

Det går da an å forklare på forhånd at det er fordi det er litt tyngre jobb enn å klippe plen osv. Synes dere undervurderer ungene.

Hvis man lærer ungdom til at nærmere 250 kroner timen svart er normal lønn, så vil det gå maaaaaange år før de vil kunne tjene tilsvarende.

candyqueen_83
Skrevet

Hvis man lærer ungdom til at nærmere 250 kroner timen svart er normal lønn, så vil det gå maaaaaange år før de vil kunne tjene tilsvarende.

Normal lønn? Man kan da få en fastpris etter hvor hardt/krevende arbeidet er?

Skrevet

Naboens sønn på 15 har fått sommerjobb i snekkerfirma og tjener der 70 el 80 kr i timen, og det er visstnok ansett som bra lønn for barn under 16 år. De skal jo ikke skatte av det så. Hvis jeg var deg tror jeg at jeg ville gitt 100 kr timen og ferdig med det. Bra lønn det! :)

Gjest Elextra
Skrevet

''Det høres ut som det er litt mer arbeid enn å klippe gresset liksom.

''

Ja, men ikke nødvendigvis noe verre enn å klippe gresset i en 13-14-årings øyne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...