Gå til innhold

kjøpe sanger på nett

Anbefalte innlegg

Gjest uvitende om det og
Skrevet

Dere som vet alt..

Nå håper jeg dere kan hjelpe meg igjen. Det er godt med DOL, at en kan spørre om alt det som ellers er pinlig og en ikke vet, og får svar forhåpentligvis.

Jeg vet fint lite om nedlasting av musikk fra nettet, men det jeg lurer på nå er følgende. Jeg har ipod og har lyst å kjøpe noen enkeltsanger på nett for å se hvordan dette funker. Man lærer så lenge man lever. Jeg ser lister med sanger på Itunes og de koster litt ulikt. Overlevelig, hvis det er en sang en har lyst på. Men når en sang koster f.eks 20 kr, og en kan trykke på en kjøpeknapp, hvordan skjer betalingen? Det er det siste jeg lurer på.

Skrevet

På iTunes må du opprette en konto hvor du oppgir betalingsinformasjon (kort/konto). Når du da senere trykker på kjøpknappen blir beløpet trukket rett fra kontoen din ved hvert kjøp (og i hvert fall i mitt tilfelle får man ikke gjennomført kjøpet hvis det ikke er dekning på konto).

Skrevet

PS: Men én sang kan da ikke koste 20 kroner??

8 kroner er vel den vanligste prisen på iTunes...

Skrevet

For å opprette en konto i iTunes må du ha et visakort som du kan betale med. Jeg har lagt mitt inn som "One-click"-bestilling sånn at jeg slipper legge inn annet enn passordet mitt for å verifisere kjøp. Er det tomt på konto får jeg ikke kjøpt noe. ;-)

I iTunes koster enkeltsanger 8 kroner, og de fleste hele album 80 kroner.

Har du iPod er nok iTunes desidert det enkleste valget når det gjelder kjøp av musikk. Bare å klikke på iTunes Store i menyen til venstre, følge instruksjonen med registrering, så er du i gang.

Gjest uvitende om det og
Skrevet

PS: Men én sang kan da ikke koste 20 kroner??

8 kroner er vel den vanligste prisen på iTunes...

Fant ut av det, og 20 kr var et eksempel i farta. Heldigvis ikke så dyrt:o)

Jeg blir så usikker første gangene jeg gjør slikt. LItt redd for å gjøre noe dumt.

Gjest uvitende o...
Skrevet

For å opprette en konto i iTunes må du ha et visakort som du kan betale med. Jeg har lagt mitt inn som "One-click"-bestilling sånn at jeg slipper legge inn annet enn passordet mitt for å verifisere kjøp. Er det tomt på konto får jeg ikke kjøpt noe. ;-)

Har du iPod er nok iTunes desidert det enkleste valget når det gjelder kjøp av musikk. Bare å klikke på iTunes Store i menyen til venstre, følge instruksjonen med registrering, så er du i gang.

Jeg vet ikke helt hva jeg har lagt det inn med, men sikkert det samme som deg, siden jeg også bare oppgir passordet. Ser det ut til.

Gjest uvitende om ....
Skrevet

Men du, når jeg kommer inn på Itunes Store så står mailadressen min øverst til høyre nå. Men er det noe utloggingssystem jeg ikke har oppdaget eller noe slikt?

Gjest uvitende om...
Skrevet

Da fant jeg ut hvordan logge ut.. Det går fremover om ikke annet:o)

Skrevet

Da fant jeg ut hvordan logge ut.. Det går fremover om ikke annet:o)

Jeg pleier ikke logge ut av iTunes Store, men jeg må legge inn passordet mitt hver gang jeg kjøper noe. Dermed er det ingen fare for at andre skal klikke seg inn og kjøpe noe ved et uhell på min maskin.

Gjest uvitende om...
Skrevet

Jeg pleier ikke logge ut av iTunes Store, men jeg må legge inn passordet mitt hver gang jeg kjøper noe. Dermed er det ingen fare for at andre skal klikke seg inn og kjøpe noe ved et uhell på min maskin.

Så du mener det er nok i forhold til sikkerhet? Jeg må også legge inn passordet. Men når jeg trykker på mailadressen min får jeg opp et valg i forhold til å kunne logge ut. Tenkte kansje det var tryggest.

Jeg er fortsatt litt ny i dette å kjøpe på nett, og er litt paranoid i forhold til at noen skal finne ut av kontonummer eller tappe kontoen og slikt. Jeg ser at det ikke har blitt trukket noe fra nettbanken så langt. Blir det ikke trukket fortløpende? Eller samler de opp litt kanskje.

Skrevet

Så du mener det er nok i forhold til sikkerhet? Jeg må også legge inn passordet. Men når jeg trykker på mailadressen min får jeg opp et valg i forhold til å kunne logge ut. Tenkte kansje det var tryggest.

Jeg er fortsatt litt ny i dette å kjøpe på nett, og er litt paranoid i forhold til at noen skal finne ut av kontonummer eller tappe kontoen og slikt. Jeg ser at det ikke har blitt trukket noe fra nettbanken så langt. Blir det ikke trukket fortløpende? Eller samler de opp litt kanskje.

Hvordan nettbanken gjør det har jeg faktisk aldri tenkt over, tror de trekker pr "receipt" jeg frå fra Apple. Og ja, jeg tror det er nok i forhold til sikkerhet slik jeg gjør det. Har brukt to forskjellige laptops + iPhone til bestilling sida mars i fjor da jeg gjorde mitt første kjøp på iTunes Store, og ingen andre kjenner jo passordet mitt sånn at de kan logge inn på min konto. Så lenge jeg må bruke passord ved hver første bestilling hver gang jeg åpner iTunes så er det i alle fall ingen fare for at ungene skal klikke seg inn og bestille noe ved et uhell. Jeg bare passer på å avslutte iTunes når jeg går fra PC'en.

Men etter å ha bestilt på nettet sida 1996-1997 så er jeg nok lite skvetten og redd for å bli lurt. Det har nemlig aldri skjedd så langt.

Skrevet

Platekompaniet.no har akkurat begynt med å selge mp3-filer. Du kan velge mellom hele album, eller bare enkeltfiler. En vanlig sang koster rundt 8 kroner, var hvertfall det jeg betalte. Da kan du laste ned sangene fra sidene deres inntil 3 ganger. Jeg lastet ned på pc'n, og det var ikke noe problem å legge filene over på mp3-spilleren min. Jeg har ikke prøvd Itunes, men kommer neppe til å prøve det heller, for jeg er strålende fornøyd med platekompaniet sin tjeneste!

Skrevet

Platekompaniet.no har akkurat begynt med å selge mp3-filer. Du kan velge mellom hele album, eller bare enkeltfiler. En vanlig sang koster rundt 8 kroner, var hvertfall det jeg betalte. Da kan du laste ned sangene fra sidene deres inntil 3 ganger. Jeg lastet ned på pc'n, og det var ikke noe problem å legge filene over på mp3-spilleren min. Jeg har ikke prøvd Itunes, men kommer neppe til å prøve det heller, for jeg er strålende fornøyd med platekompaniet sin tjeneste!

''Jeg har ikke prøvd Itunes, men kommer neppe til å prøve det heller, for jeg er strålende fornøyd med platekompaniet sin tjeneste!''

Nå tror jeg ikke utvalget hos Platekompaniet og Apple kan sammenlignes. Førstnevnte ville satse mye på norsk musikk, noe Apple ikke gjør i veldig stor utstrekning selv om jeg har funnet alt jeg vil der så langt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...