Gå til innhold

Ofte spørsmål om barnepass

Anbefalte innlegg

Onsdag1365380628
Skrevet

Vi er et voksent par med barn som begynner å bli store. Vi har kommet så langt at vi ofte ikke trenger tenke på barna når vi planlegger helger og ferier, å det er deilig med tid til å tenke på bare oss selv.

Vi har familie og venner med små og halvstore barn og vi får ofte spørsmål om å passe barna i helger. Når det gjelder tante og onkelbarn takker vi ja med jevne mellomrom og koser oss med ungene mens foreldrene får litt tid for seg selv.

Vi har også flere vennepar, ja sågar noen vil jeg betegne som bare bekjente som gjerne overlater barna til oss. Vi går for å være veldig glad i barn, og vi bor landlig til og barn generellt trives godt her hos oss.

Nå er det slik at spørsmålet om barnepass kommer vel ofte, og ifra flere hold, og vi sier ofte nei. Egentlig syns jeg det er merkelig at noen kan få seg til å be om en slik tjeneste hos folk de sjelden ellers har kontakt med. Dette gjelder ikke familie, men venner. Å passe baby og småbarn en hel helg er masse jobb og ansvar, og det blir på en måte ikke snakk om en vennetjeneste heller, da vi knapt er omgangsvenner.

Jeg har ikke problem med å si nei, men det setter meg i en litt vanskelig situasjon når spørsmålet kommer. Jeg har forklart at vi er litt opptatt i helger, og kanskje ikke har så mye ledig tid, men det går vist ikke inn hos foreldrene...

Hva mener dere? Hadde dere stilt opp? Må legge til at dette gjelder ressusterke foreldre og sunne friske barn.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Kan du ikke si at dere ønsker å begrense dere til å passe barn av de dere er i familie med, og at det er nok? Da må de jo ta hintet.

Gjest Forstår deg!
Skrevet

Vi var tidligere de med minst barn i både venneflokken og familien, og det var alltid litt vanskelig mht barnevakt. Nettopp fordi jeg ikke trodde folk ville synes det var greit å ha småbarn på besøk uten foreldrene.

Nå er ungene større og ikke så arbeidskrevende, men _om_ vi trenger barnevakt for noe mer enn noen små ettermiddagstimer, så spør jeg heller skolevenner enn familie med store barn.

Så, jeg skjønner godt at du ikke har så lyst til å ha småbarn på helgebesøk. Og jeg synes folk er snodige som ikke har antenner nok til å skjønne at det er krevende.

Jeg hadde nok svart at dessverre, det passer dårlig. Og ikke nødvendigvis gitt mer forklaring om jeg ikke ble presset. Og ble jeg presset, hadde jeg nok sagt at det er upraktisk å ha med små barn på det vi har planlagt/at vi vil ha ei sove-lenge-om-morgnenen-helg eller noe slikt. Samtidig ville jeg nok spurt om de ikke hadde noen med barn på deres egne barns alder, sånn for å få dem til å tenke litt i den retningen også.

Sett ned foten på en fin måte, og nyt det faktum at ungene har blitt store! :-)

punky brewster
Skrevet

Nei, hadde ikke stilt opp. Bare fortsett å si nei du, så kanskje det synker inn til slutt. Selv har jeg sluttet å passe tanteungen min også, gidder ikke å la meg utnytte da jeg ser at tjenesten bare skal gå en vei.

Skrevet

Jeg synes du bør gi litt klarere beskjed. Si at dere nå har store barn selv og ikke har lyst til å ta ansvar for andres små barn. Unntaket må vel være dersom det er en krise-situasjon.

Jeg synes absolutt ikke dere bør stille opp på dette.

Skrevet

Merkelig at folk i det hele tatt kommer på tanken om å spørre perifere bekjente om å passe ungene sine i helgene?

Veldig rart! Og jeg syns selvfølgelig du kan si nei med god samvittighet, du skylder dem ikke engang en begrunnelse. Det holder å si at det ikke passer.

Skrevet

Merkelig at folk i det hele tatt kommer på tanken om å spørre perifere bekjente om å passe ungene sine i helgene?

Veldig rart! Og jeg syns selvfølgelig du kan si nei med god samvittighet, du skylder dem ikke engang en begrunnelse. Det holder å si at det ikke passer.

''Merkelig at folk i det hele tatt kommer på tanken om å spørre perifere bekjente om å passe ungene sine i helgene? Veldig rart! ''

Helt enig.

Skrevet

Vi var tidligere de med minst barn i både venneflokken og familien, og det var alltid litt vanskelig mht barnevakt. Nettopp fordi jeg ikke trodde folk ville synes det var greit å ha småbarn på besøk uten foreldrene.

Nå er ungene større og ikke så arbeidskrevende, men _om_ vi trenger barnevakt for noe mer enn noen små ettermiddagstimer, så spør jeg heller skolevenner enn familie med store barn.

Så, jeg skjønner godt at du ikke har så lyst til å ha småbarn på helgebesøk. Og jeg synes folk er snodige som ikke har antenner nok til å skjønne at det er krevende.

Jeg hadde nok svart at dessverre, det passer dårlig. Og ikke nødvendigvis gitt mer forklaring om jeg ikke ble presset. Og ble jeg presset, hadde jeg nok sagt at det er upraktisk å ha med små barn på det vi har planlagt/at vi vil ha ei sove-lenge-om-morgnenen-helg eller noe slikt. Samtidig ville jeg nok spurt om de ikke hadde noen med barn på deres egne barns alder, sånn for å få dem til å tenke litt i den retningen også.

''så spør jeg heller skolevenner enn familie med store barn. ''

Enig - det er en glimrende ordning:-) Og barna ser jo på det som "overnatting hos kompis" - ikke "barnevakt".

Gjest Forstår deg!
Skrevet

''så spør jeg heller skolevenner enn familie med store barn. ''

Enig - det er en glimrende ordning:-) Og barna ser jo på det som "overnatting hos kompis" - ikke "barnevakt".

Ofte er slike helger mer avslappende for foreldrene, ungene har noen å leke med og det vanker gjerne noe "litt ekstra" når man er/har gjest(er).

Kjempepraktisk!

Skrevet

Ofte er slike helger mer avslappende for foreldrene, ungene har noen å leke med og det vanker gjerne noe "litt ekstra" når man er/har gjest(er).

Kjempepraktisk!

Ja, en ren "win - win" -situasjon:-)

Gjest Fri og frank (så lenge det varer)
Skrevet

Vi er nettopp ferdige med våre egne barn, jeg hadde ikke så mye hjelp til barnepass til dem, så nå skal jeg nyte noen år før jeg må begynne å passe barnebarn. Så jeg passer ikke barn i familien engang jeg, tror de har skjønt lunta, de spør ikke heller. hehe... Men mine unger passer småungene i familien av og til da.

Gjest Fri og frank (så lenge det varer)
Skrevet

Sånn gjorde vi det også! Veldig kjekt. Bytta barnepass med foreldre på barnehage og skole. De ungene trivdes sammen med. DA var det ikke noe problem at vi ikke vanket med foreldrene, for det ble en gjensidig ordning, og vi kjente jo foreldrene via foreldremøter og slikt.

Gjest togli
Skrevet

Jeg forstår dere godt! Nå er dere endelig klare for nyte livet med store barn i huset, så nå er det tid for å tenke på seg selv :)

Igrunnen synes jeg det er litt merkelig at folk spør dere? Jeg har god kontakt med tanter og onkler, men ber ikke dem om å sitte barnevakt for mine barn. Jeg har ei tante som selv har sagt at hun veldig gjerne vil passe dem ei helg, men selv da sitter det langt inne hos meg ;)

Jeg tror faktisk jeg hadde gitt beskjed om at jeg syntes det var så godt å være ferdig med barnepassperioden og at jeg ville ha "fri" fram til jeg fikk barnebarn e.l. Folk kan da ikke bli sure av å bli fortalt dette? Kanskje de rett og slett tror at dere synes det er veldig koselig å passe unger fordi dere opptrår positivt hver gang?

Skrevet

''Merkelig at folk i det hele tatt kommer på tanken om å spørre perifere bekjente om å passe ungene sine i helgene? Veldig rart! ''

Helt enig.

Enig jeg også.

Aldri om perifere bekjente får ha mine unger på overnatting...

Men jeg vet også om flere som setter bort ungene sine i hytt og pine i helgene. Det har faktisk aldri falt meg inn å tenke tanken engang.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1245425470' post='4168161]

Enig jeg også.

Aldri om perifere bekjente får ha mine unger på overnatting...

Men jeg vet også om flere som setter bort ungene sine i hytt og pine i helgene. Det har faktisk aldri falt meg inn å tenke tanken engang.

Apropos perifere folk som passer ungene:

Det var en nyhetssak for noeen år siden der en bhg hadde levert ut feil unge til noen som skulle passe en ukjent unge. Det var navnelikhet - derfor forvirringen.

Foreldrene til barn X hadde bedt noen venner, som ikke kjente barnet eller hadde truffet det før, om å hente X i barnehagen og ta h*n med hjem på middag etc. Men bhg sendte med disse barnepasserne barn Y istedet, og feilen ble oppdaget da foreldrene til Y ankom barnehagen senere uten å finne barnet sitt.

Nyhetssaken gjaldt selvsagt feilen til barnehagen, men jeg stusset dog over at foreldrene til X lot barnet bli hentet og passet av noenn som barnet aldri hadde truffet før.

Skrevet

Apropos perifere folk som passer ungene:

Det var en nyhetssak for noeen år siden der en bhg hadde levert ut feil unge til noen som skulle passe en ukjent unge. Det var navnelikhet - derfor forvirringen.

Foreldrene til barn X hadde bedt noen venner, som ikke kjente barnet eller hadde truffet det før, om å hente X i barnehagen og ta h*n med hjem på middag etc. Men bhg sendte med disse barnepasserne barn Y istedet, og feilen ble oppdaget da foreldrene til Y ankom barnehagen senere uten å finne barnet sitt.

Nyhetssaken gjaldt selvsagt feilen til barnehagen, men jeg stusset dog over at foreldrene til X lot barnet bli hentet og passet av noenn som barnet aldri hadde truffet før.

*s*

Saken der er mer enn rar.

Ikke likt, men denne skjedde min pappa: Han kom hjem fra jobb, og ropte på ungen i sandkassa. Ungen var kompisen sin, men hun hadde tilhold hos oss, pga av at foreldrene jobba. Han ropte flere ganger, men "Helene" reagerte ikke. Hun var tre år, og satt med ryggen til. Til slutt sa han at "jaja, da kommer jeg å henter deg, da" - avtalen var jo at hun skulle bli med inn å få middag.

Fatteren gikk oppi sandkassa, løfta ungen opp, og spaserte 30 meter, til inngangsdøra. Ved døra snur han ungen, og oppdager at det slett ikke var Helene, men Andrine (nabo) .." Jeg trodde du var Helene.. unnskyld...!", og satte henne fra seg *s*

De hadde lik lue og lik parkdress, og var like gamle. Mora til Andrine fikk seg en god latter, da han fortalte fadesen. ;-)

Inne hos oss, satt Helene allerede benket og ventet på maten :-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1245432665' post='4168195]

*s*

Saken der er mer enn rar.

Ikke likt, men denne skjedde min pappa: Han kom hjem fra jobb, og ropte på ungen i sandkassa. Ungen var kompisen sin, men hun hadde tilhold hos oss, pga av at foreldrene jobba. Han ropte flere ganger, men "Helene" reagerte ikke. Hun var tre år, og satt med ryggen til. Til slutt sa han at "jaja, da kommer jeg å henter deg, da" - avtalen var jo at hun skulle bli med inn å få middag.

Fatteren gikk oppi sandkassa, løfta ungen opp, og spaserte 30 meter, til inngangsdøra. Ved døra snur han ungen, og oppdager at det slett ikke var Helene, men Andrine (nabo) .." Jeg trodde du var Helene.. unnskyld...!", og satte henne fra seg *s*

De hadde lik lue og lik parkdress, og var like gamle. Mora til Andrine fikk seg en god latter, da han fortalte fadesen. ;-)

Inne hos oss, satt Helene allerede benket og ventet på maten :-)

*he he*

serendipity
Skrevet

Eneste vi spør er besteforeldre. Kunne spurt tante og onkel tim barna også, men de blor litt langt unna. Ville aldri spurt annet enn svært svært gode venner om det var skikkelig "krise". Feks. at begge MÅTTE jobbe eller noe. Men da ikke en hel helg, kun for en dag, til nød en natt.

Gjest mora2
Skrevet

Still opp når du har lyst og tid. De andre gangene er det bare å si nei. :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...