Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De to andre er ikke håret bedre ;-)

Jeg lurer innimellom på om Lillevill kommer til å ta ut kranglingen med storesøsteren, slik at vi blir spart for mye av det. Storesøster gikk i en periode under navnet 'lille kverulant' her i huset. Det hjelper med andre ord ikke å ha bare en, da brukes bare foreldrene som motpart.

Gjest togli
Skrevet

Jeg lurer innimellom på om Lillevill kommer til å ta ut kranglingen med storesøsteren, slik at vi blir spart for mye av det. Storesøster gikk i en periode under navnet 'lille kverulant' her i huset. Det hjelper med andre ord ikke å ha bare en, da brukes bare foreldrene som motpart.

Hehe, eldstejenta har det med å kverulere også ;) Skikkelig irriterende!!!

Skrevet

10 og 13 åringen her får 150 i mnd. Da må de dekke penger til mobilen selv.

De får ikke pengene utlevert hver mnd, men jeg skriver opp i en bok hva som er tatt ut, så holder vi styringa på det. Da trekker jeg bare når mobilen er fyllt opp.

Når de ikke har penger i hånden hele tiden, minsker bruken, så det er ofte det står 500 kr der. Da bruker de det på noe de ønsker seg.

Jeg overfører 100 kr til kontoen deres hver mnd, det samme gjør besteforeldrene. Den kontoen skal ikke brukes til dill, men helst spare så mye som mulig. De får bruke av den hvis det er noe de virkelig ønsker seg. Så for noen dager siden kjøpte 13 åringen seg pc, noe vi har sagt de kan når de skal begynne på ungdomsskolen. Kjempestas :-)

Gjest togli
Skrevet

10 og 13 åringen her får 150 i mnd. Da må de dekke penger til mobilen selv.

De får ikke pengene utlevert hver mnd, men jeg skriver opp i en bok hva som er tatt ut, så holder vi styringa på det. Da trekker jeg bare når mobilen er fyllt opp.

Når de ikke har penger i hånden hele tiden, minsker bruken, så det er ofte det står 500 kr der. Da bruker de det på noe de ønsker seg.

Jeg overfører 100 kr til kontoen deres hver mnd, det samme gjør besteforeldrene. Den kontoen skal ikke brukes til dill, men helst spare så mye som mulig. De får bruke av den hvis det er noe de virkelig ønsker seg. Så for noen dager siden kjøpte 13 åringen seg pc, noe vi har sagt de kan når de skal begynne på ungdomsskolen. Kjempestas :-)

Ok, da tror jeg ikke at mine får for lite penger iallefall :)

Vi dekker også mobilutgiftene deres, men de bruker mobilene veldig fornuftig.

Skrevet

Snuppa har fått 20,- fram til ho ble 10 år. Ingen forpliktelser. Nå får ho 50,- dersom rommet er ryddet og støvsugd lørdag morgen. (Ellers får ho 20,-)

Skrevet

Snuppa har fått 20,- fram til ho ble 10 år. Ingen forpliktelser. Nå får ho 50,- dersom rommet er ryddet og støvsugd lørdag morgen. (Ellers får ho 20,-)

Dette er UKESLØNN, ikke mnd. lønn.

Gjest Elextra
Skrevet

14 og 9 år her, de får ikke noe fast, men får når de trenger det :)

''14 og 9 år her, de får ikke noe fast, men får når de trenger det''

Her var det vel nettopp snakk om penger til ting de ikke nødvendigvis _trenger_, men som de kanskje ønsket å bruke penger på (bortsett fra mobil).

Skrevet

12-åringen min har til nå fått 100 kr i måneden, men vurderer om vi skal øke det.

Men han får dekket mobil utenom, samt "esktrapenger" hvis han skal på noe spesielt, så disse 100 kr har en tendens til å hope seg opp inntil han har nok penger til å kjøpe et spill eller lignende.

Hos oss er det intet tema at det skal være rettferdig fordeling mellom flere barn, så da funker det bra med lommepenger på litt mer ad hoc-basis enn det jeg vil tro det gjør i familier med flere barn.

Her i vinter gikk han forresten på butikken og brukte av pengen sine på å kjøpe en tube barnetannkrem - han savnet nok at vi ikke lenger kjøper slikt men at han må bruke samme, kjedelige tannkremen som oss voksne;-)

Skrevet

12-åringen min har til nå fått 100 kr i måneden, men vurderer om vi skal øke det.

Men han får dekket mobil utenom, samt "esktrapenger" hvis han skal på noe spesielt, så disse 100 kr har en tendens til å hope seg opp inntil han har nok penger til å kjøpe et spill eller lignende.

Hos oss er det intet tema at det skal være rettferdig fordeling mellom flere barn, så da funker det bra med lommepenger på litt mer ad hoc-basis enn det jeg vil tro det gjør i familier med flere barn.

Her i vinter gikk han forresten på butikken og brukte av pengen sine på å kjøpe en tube barnetannkrem - han savnet nok at vi ikke lenger kjøper slikt men at han må bruke samme, kjedelige tannkremen som oss voksne;-)

''Her i vinter gikk han forresten på butikken og brukte av pengen sine på å kjøpe en tube barnetannkrem''

En ordentlig DOL-unge ;-) Bruker ikke lommepengene på godteri, nei!

Skrevet

''Her i vinter gikk han forresten på butikken og brukte av pengen sine på å kjøpe en tube barnetannkrem''

En ordentlig DOL-unge ;-) Bruker ikke lommepengene på godteri, nei!

*knegg*

Det går nok med penger på godteri også, og da helst slike super-anti-dol-mor-godteri som "Vepsebol" og mors favoritt hatobjekt innen godterifronten: En sånn rød kjærlighetslignende flat greie som man drypper søte, klisne dråper på og slikker i seg *grøss* Synes formelig jeg hører Karius & Baktus godte seg...;-)

Gjest togli
Skrevet

Ok:)

Hva bruker hun pengene på?

Gjest togli
Skrevet

Klok fyr ;)

Jeg skjønner iallefall at ungene våre ikke får for lite månedslønn, så da får de få 200 kr inntil videre ;)

Skrevet

Ok:)

Hva bruker hun pengene på?

Litt varierende. Noe blir brukt på leker/sminke eller andre ting ho ønsker seg.

Ho bruker også litt på div.mat/snack når ho f.eks. er på badeland eller andre steder med venner.

Vil tro at ca. 1/2 parten blir spart sammen med bursdagspenger osv.

Jeg prøver å veilede henne litt da ho tar dårlige valg. (F.eks. kjøpte ho noen is fra isbilen. De kostet 70 og var ikke bedre enn en pakke lollipopp til 20)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...