Gå til innhold

Vi er alle like, og noen er likere enn andre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2009/06/20/nyheter/bjarne_hakon_hanssen/politikk/regjeringen/arbeiderpartiet/6815396/

Helseministeren har begrunnet sin innblanding med at han reagerte på at vennen ble lagt inn på Ullevål istedet for RH. Hvorfor skulle det være påkrevet at lungebetennelse hos noen behandles på RH mens resten av befolkningen behandles på ordinære indremedisinske avdelinger ?

Ryan sier selv:

''— Stortingets bedriftslege var borte torsdag og fredag, og jeg har ikke fastlege. Derfor ringte Bjørg til Rikshospitalet, sier Ryan til Dagbladet.

En avdelingslege ved Rikshospitalet skaffet plass på Ullevål, der Ryan ble innlagt omgående.''

Det er på tide at særordningene for Stortingsrepresentantene avvikles. De bør forholde seg til det ordinære helsevesenet som oss andre (evt. kan de velge å kjøpe seg private tjenester på linje med andre). Kanskje kunne det også gjøre politkerne bedre egnet til å vedta rammer for helsevesenet som bedrer situasjonen for de som trenger det mest.

Skrevet

Jeg er enig i at denne særordningen for stortingsrepresentanter kan diskuteres, men det mest sjokkerende i denne saken er likevel BHHs telefon til Tove Strand. Jeg synes den fyren mangler dømmekraft, ref også hans offentlige utlegginger om Snåsamannen.

Skrevet

Jeg er enig i at denne særordningen for stortingsrepresentanter kan diskuteres, men det mest sjokkerende i denne saken er likevel BHHs telefon til Tove Strand. Jeg synes den fyren mangler dømmekraft, ref også hans offentlige utlegginger om Snåsamannen.

Han ringte jo til både Tove Strand, Jan Eirik Thoresen og Bente Mikkelsen.

Synes forøvrig at Tove Strand sin uttalelse om at "Vi gjør vårt ytterste for alle" er litt kvalmende. Å benekte at folk behandles forskjellig er meningsløst; det er neppe engang mulig å få til at ikke sosial status og rang vil kunne komme til å påvirke hva slags erfaringer en gjør i møtet med helsevesenet. Særlig ved det som vanglivis vil være relativt uskyldige tilstander, som f.eks. en lungebetennelse.

Skrevet

Han ringte jo til både Tove Strand, Jan Eirik Thoresen og Bente Mikkelsen.

Synes forøvrig at Tove Strand sin uttalelse om at "Vi gjør vårt ytterste for alle" er litt kvalmende. Å benekte at folk behandles forskjellig er meningsløst; det er neppe engang mulig å få til at ikke sosial status og rang vil kunne komme til å påvirke hva slags erfaringer en gjør i møtet med helsevesenet. Særlig ved det som vanglivis vil være relativt uskyldige tilstander, som f.eks. en lungebetennelse.

''Å benekte at folk behandles forskjellig er meningsløst; det er neppe engang mulig å få til at ikke sosial status og rang vil kunne komme til å påvirke hva slags erfaringer en gjør i møtet med helsevesenet.''

Det er jeg enig i, og i tilfeller der helsepersonellet kjenner til personen og dens bakgrunn blir det lett å tro at slik forskjellsbehandling skyldes nettopp ulikheten i sosial status og rang.

Men det er nok også slik at man "stiller bedre" i kontakt med helsevesenet dersom man har en måte å formidle seg på som lettere blir hørt, og det er grunn til å tro at mennesker som er mer ressursterke i vid forstand oftere besitter denne formidlingsevnen.

Skrevet

''Å benekte at folk behandles forskjellig er meningsløst; det er neppe engang mulig å få til at ikke sosial status og rang vil kunne komme til å påvirke hva slags erfaringer en gjør i møtet med helsevesenet.''

Det er jeg enig i, og i tilfeller der helsepersonellet kjenner til personen og dens bakgrunn blir det lett å tro at slik forskjellsbehandling skyldes nettopp ulikheten i sosial status og rang.

Men det er nok også slik at man "stiller bedre" i kontakt med helsevesenet dersom man har en måte å formidle seg på som lettere blir hørt, og det er grunn til å tro at mennesker som er mer ressursterke i vid forstand oftere besitter denne formidlingsevnen.

''Men det er nok også slik at man "stiller bedre" i kontakt med helsevesenet dersom man har en måte å formidle seg på som lettere blir hørt, og det er grunn til å tro at mennesker som er mer ressursterke i vid forstand oftere besitter denne formidlingsevnen.

''

Dette er jeg enig i.

Jeg tenker forøvrig ikke at helsepersonell "står på geledd" bare fordi noen har en formell tittel, men jeg tror f.eks. stortingsrepresentantene lettere unngår å bli utsatt for de største tabbene/forsømmelsene, at de i mindre grad enn andre overkjøres mht hva de selv fremmer som ønsker, samt at de oftere følges opp av overordnede leger enn andre pasienter med samme sykdomsbilde. Det er ikke engang gitt at de oppdager den særbehandling du gis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...