Gå til innhold

Bryllupsgave fra tante og onkel??

Anbefalte innlegg

mumitrollet
Skrevet

Kuvertprisen = det du betaler for maten + drikken, kostnadene til band, kjolee, blomster, baren etc holdes utenom.

OK. Men hvordan skal gjestene ane noe om det, da?

Skrevet

OK. Men hvordan skal gjestene ane noe om det, da?

Nei, man må vel bare ta utgangspunkt i hva man mener er gjengs pris, som sagt.

Skrevet

Nei, jeg har heller ikek gjort forskjell slik. Men jeg har jo hørt om kuvertprisregelen før denne tråden her;-)

Ja, jeg har også alltid hørt at det er en uskreven regel at man som gjest minst "gjør opp for seg".

mumitrollet
Skrevet

Nei, man må vel bare ta utgangspunkt i hva man mener er gjengs pris, som sagt.

Jeg aner virkelig ikke hva "gjengs pris" er...

Seriøst, jeg tror det er et fåtall som tenker på "kuvertprisen" nå de skal i bryllup. Jeg har i alle fall ikke tent å begynne å tenke på hva i all verden den kan være:)

Gjest mora2
Skrevet

Jeg har aldri hørt om spleise bryllup...Men hørtes jo egentlig lurt ut det da! Etter hva jeg har forstått er det veldig dyrt å gifte seg..

Men da er det natulig at gaven faller bort. Eller hvertfall ikke blir så stor. :0)

Skrevet

Jeg har aldri hørt om spleise bryllup...Men hørtes jo egentlig lurt ut det da! Etter hva jeg har forstått er det veldig dyrt å gifte seg..

Men da er det natulig at gaven faller bort. Eller hvertfall ikke blir så stor. :0)

''Etter hva jeg har forstått er det veldig dyrt å gifte seg..''

Trodde du var gift selv, jeg? :-)

Gjest mora2
Skrevet

''Etter hva jeg har forstått er det veldig dyrt å gifte seg..''

Trodde du var gift selv, jeg? :-)

Nope. Vi har ikke fått fingeren ut enda.. ;P

Vært forlovet i 10 år... Hehe!

Skrevet

Nope. Vi har ikke fått fingeren ut enda.. ;P

Vært forlovet i 10 år... Hehe!

aha! :-)

Gjest mora2
Skrevet

aha! :-)

Er det stille her for tiden eller?

Jeg titter innom i rykk og napp, men det ser stille ut..

sort som natta
Skrevet

Er det stille her for tiden eller?

Jeg titter innom i rykk og napp, men det ser stille ut..

her på natta eller generelt?

Gjest mora2
Skrevet

her på natta eller generelt?

Jeg er her kanskje sent ja.. * titter på klokken*

Men generelt da?

sort som natta
Skrevet

Jeg er her kanskje sent ja.. * titter på klokken*

Men generelt da?

generelt i det siste er jeg enig i at det blir mye om de samme greiene... lite jeg gidder å delta i,men noe er det jo.

er selv glad i natta,så her blir det ikke sengetid med det første(deilig å kunne sove ut søndag-morgen)

Gjest mora2
Skrevet

generelt i det siste er jeg enig i at det blir mye om de samme greiene... lite jeg gidder å delta i,men noe er det jo.

er selv glad i natta,så her blir det ikke sengetid med det første(deilig å kunne sove ut søndag-morgen)

Akkurat! Håper du fikk sovet lenge i dag da! :0)

Ilovenewyork
Skrevet

Sikkert lurt,men hvor mye skal de da gi i gave fra tante og onkel?? Holder det med en tusen lapp eller blir det for lite??

Aner ikke hvor mye som er vanelig nå.

Når jeg giftet meg for 8 år siden tror jeg vi fikk gave for ca 1500 kr fra tanter og onkler.

Beløpet stiger jo for hvert år,så det er kanskje blitt mere nå.

Gjest mora2
Skrevet

Sikkert lurt,men hvor mye skal de da gi i gave fra tante og onkel?? Holder det med en tusen lapp eller blir det for lite??

Aner ikke hvor mye som er vanelig nå.

Når jeg giftet meg for 8 år siden tror jeg vi fikk gave for ca 1500 kr fra tanter og onkler.

Beløpet stiger jo for hvert år,så det er kanskje blitt mere nå.

Jeg vet ikke helt hva som er vanlig. Men jeg syns 1000 kr er mer enn nok. :0)

Ilovenewyork
Skrevet

Ja, dvs det var ikke festen rett etter bryllupet, men en stor venne- og familiefest noen måneder etterpå (de hadde giftet seg i utlandet).

de inviterte også over 100 personer, og alle hadde med noe til et koldtbord.

En "kjøreregel" for bryllupsgave er jo å gi en gave fra hver gjest som koster omtrent kuvertprisen i selskapet, jeg har aldri følt for å følge slike regler slavisk, men den gir jo en pekepinn om at det er "ventet" å gi dyrere gave når man er invitert på Ekeberg med mange retters middag og full vinpakke til flere tusen kroner per gjest, enn hvis man er på forsamlingshuset med sodd og øl. Eller i spleiselag i hagen, som dine foreldre er invitert til. (har brudeparet kjøpt inn vin til alle, er har man med det også?)

Jeg ville ikke irritert meg over at noen velger å invitere ekstra mange og ha en mer uformell fest med spleiselag, alle må velge det som passer for seg. Og det henger ikke alltid sammen med brudeparets økonomi, man prioriterer ulikt, og mange brudepar burde absolutt funnet en rimeligere løsning enn det mange gjør... ;-)

Men ja, jeg ville gitt rimeligere gave i en slik anledning, og jeg hadde heller ikke løpt byen rundt for å finne en ny gallakjole til denne festen, da bruker man en sommerkjole man har og føler seg fin i.

Og jeg ville ikke dratt av plikt, hadde jeg ikke hatt veldig lyst, hadde jeg valgt å bli hjemme. Har de 100 gjester, får hverken brudeparet eller deres nærmeste mye tid til å snakke med alle gjestene, selv om de kommer langveisfra.

Til en slik uformell fest er det ikke katastrode om man ikke melder avbud månedsvis i forkant heller, det er ingen dyr resturantkuvert som må betales uansett.

(Det siste skrev jeg fordi formuleringene dine tydet på at de følte at det var mest styr og lite lystbetont, kanskje jeg oppfattet det feil, men uansett kan de si at de er slitne og ikke orker å reise, og sende med en gave med noen andre som skal dra / sende det i posten). Og heller invitere seg / dem til en annen anledning, når man får mer tid til å prate med familie man ikke har sett på lenge).

Neida,det er ikke sånn at de ikke har lyst til å dra i bryllupet,jeg trodde ikke jeg formulerte meg sånn.

Det er bare jeg som synes greia var litt merkelig. Jeg har ikke vært utefor spleiselag i bryllup før,men det er helt sikkert greit.

Lurte bare på hva mye som var vanelig å gi fra dem siden de må ta med mat når de kommer langveis fra.

De må også bruke penger på overnatting,så det blir jo ikke billig for dem,men de har jo ikke nødt til å dra,men de hadde visst lyst til det.

Jeg ble ikke innvitert,forde om han(min fetter) var i mitt bryllup.

Han gidde gave for ca 200 kr(det er 8 år siden),hvor mye burde jeg gi tilbake??

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva som er vanlig. Men jeg syns 1000 kr er mer enn nok. :0)

Me too;))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...