Gå til innhold

1- en milliard mennesker sulter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er fadder på et barn i Afrika. Har for 2 år siden fått en ny, etter å ha vært fadder på ei jente i Praha i mange år. Hun er nå voksen og vi har god kontakt enda.

I tillegg så arrangerer vi innsamling til barn i Russland. Vi er en gruppe i kommunen her som gjør dette på privat initiativ.

Så jeg gjør _noe_, men kunne gjort mer.

Det kunne vi vel alle...

mariaflyfly
Skrevet

Har et fadderbarn gjennom Plan. Og så gir jeg et lite beløp til en annen bistandsorganisasjon hver måned.

hidi, the scorpion
Skrevet

Vi er fadder på et barn i Afrika. Har for 2 år siden fått en ny, etter å ha vært fadder på ei jente i Praha i mange år. Hun er nå voksen og vi har god kontakt enda.

I tillegg så arrangerer vi innsamling til barn i Russland. Vi er en gruppe i kommunen her som gjør dette på privat initiativ.

Så jeg gjør _noe_, men kunne gjort mer.

Det kunne vi vel alle...

Synes det er flott det du faktisk _gjør_;)

Alle mine tre barn har hatt et fadderbarn, nå har jeg min egen lille gutt...

Da er vi dråper i havet;)))

hidi, the scorpion
Skrevet

Har et fadderbarn gjennom Plan. Og så gir jeg et lite beløp til en annen bistandsorganisasjon hver måned.

Da er også du endel av den berømte dråpen i havet, som sier at alle monner drar;)))

Gjest prust
Skrevet

Jeg gjør faktisk veldig veldig lite. Vi er med i en fadderbarnordning og gir vel 150 kr i måneden - men det er jo lite, og vi har ikke noe forhold til disseb barna i det hele tatt (vi er en vennegjeng som betaler for 2 eller 3 barn)

Vi gir tøy og sko til Ukraina et par ganger i året og så gir vi på innsamlingsaksjoner.....

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg gjør faktisk veldig veldig lite. Vi er med i en fadderbarnordning og gir vel 150 kr i måneden - men det er jo lite, og vi har ikke noe forhold til disseb barna i det hele tatt (vi er en vennegjeng som betaler for 2 eller 3 barn)

Vi gir tøy og sko til Ukraina et par ganger i året og så gir vi på innsamlingsaksjoner.....

Alle monner drar;)

Kanskje vi alle kan bidra med noe ekstra nå.....

Gjest Elextra
Skrevet

Forferdelig lite, dessverre.

Gir totalt noen tusen i året til ulike gode formål. Gir både fast til enkelte organisasjoner og mer ad hoc når det skjer noe grusomt eller er en grusom situasjon et sted i verden.

Men det monner jo lite, og jeg må beskjemmet innrømme at jeg ikke trenger å stramme livremmen for dette.

Skrevet

Gjør nok alt for lite, dessverre. Vi har ingen faste månedlige innbetalinger, men prøver å gi rikelig ved innsamlinger, katastrofer o.l., samt at jeg handler en del julegaver, kort etc fra Unicef, Frelsesarmeen etc.

Ellers synes jeg det er viktig å fortsette å stemme på partier som vil bruke penger på bistand, da jeg har stor tro på offentlig bruk av midler _i tillegg_ til private gaver. Men noen sovepute bør det ikke være at staten bruker penger på bistand, uansett hvor mye skatt man betaler i løpet av et år.

Skrevet

Jeg støtter Røde Kors. I tillegg gir jeg en del til Amnesty International, men de jobber jo ikke mot sult. Det er allikevel min "dråpe" fordi jeg må velge sak, da jeg ikke har mye penger.

Skrevet

Tja,- uansett er det vel for lite - for man bruker da mer enn nok på seg selv også, uten tanke på å ikke sløse for mye...

Jeg (vi) gir til Redd barna, Kirkens nødhjelp. Plan (2 barn) og Leger uten grenser hver måned. 10-14.000 fast i året, eller noe deromkring? Og så pleier vi å gi når det er innsamlinger i tillegg.

Skrevet

1. Jeg betaler avlat. Jeg til og med bedt organisasjonene jeg støtter om å ikke sende meg papirbrosjyrer (som jeg ikke leser likevel..) for å redusere ressursbruken (og det oppfordrer jeg alle andre til også!)

2. Jeg lar være å stemme på FrP

3. Jeg prøver forsiktig å påvirke andre til å støtte gode organisasjoner

4. Jeg kjøper Fair-trade-produkter (selv om jeg ikke alltid er sikker på pengene går dit de skal..)

Gjest gjør ingenting, det hjelper ikke
Skrevet

hva vi gjør hjelper ingenting. Det går i hendene til korrupte regjeringer enten man tror det eller ei.

Skrevet

Ikke nok.

Vi har et fadderbarn i Sør-Afrika og ett i Argentina. I tillegg er jeg fast giver til Strømmestiftelsen med en månedlig sum.

Men som sagt, en dråpe i havet..

Gjest frivillig arbeidende her i norge
Skrevet

hva vi gjør hjelper ingenting. Det går i hendene til korrupte regjeringer enten man tror det eller ei.

et litt anna tema da,hva med oss som jobber frivillig i ulike stillinger? gi mat til fattige og de som sliter,stille opp når noen har det vondt...(det skjer her i lokal-miljøet også)

jeg ser i praksis at det funker!!

er ufør selv,så penger til overs har jeg lite av,men tid har jeg:)

vi kan nok alle hjelpe litt til,på hver våre måter...Tror jeg!:)

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg støtter Unicef med månedlig kontotrekk (global parent) og har et Plan-fadderbarn, i tillegg til at jeg jevnlig støtter Kirkens Nødhjelp, Leger uten grenser og et par andre, mer spesifikke bistandsprosjekter.

Jeg stemmer på partier som er opptatt av en rettferdig og solidarisk fordelingspolitikk.

Jeg jobber frivillig for et par organisasjoner som bl.a driver med bistand. Det blir en del timer i måneden.

Jeg rekrutterer familie og venner til tilsvarende frivillig arbeid.

Jeg prøver å velge produkter fra rettferdig handel.

Jeg snakker med barna mine om sånne ting.

Om det er nok? Neppe. Om det hjelper? Garantert.

http://www.oafccd.com/lanark/poems/matters.htm

Skrevet

ingenting. har nok med å brødfø meg selv..

Gjest togli
Skrevet

For ti-femten år siden stemte nok dette, men vi har heldigvis lært! U-hjelp gies på helt andre måter og med andre metoder nå.

brilleslangen
Skrevet

har fadderbarn. Pengene går i hovedsak til barnet. Barnet er sikret et måltid pr dag, skolegang, legetilsyn, skoleutstyr o.l. Kan ikke hjelpe alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...