Gå til innhold

Bakespørsmål - kefir!

Anbefalte innlegg

Gjest høppesen
Skrevet

Hadde tenkt å gå igang med å lage sveler, men ser at kefiren gikk ut på dato den 17. For 5 dager siden altså. Kan jeg ta sjansen på å bruke den? Har stått i kjøleskap hele tiden selvsagt, men er åpnet.

Fortsetter under...

Skrevet

Gammel melk (som er "bare" sur) er super til de fleste typer baking! Sveler, vafler, lapper, pannekaker, boller og brød. :o)

Skrevet

Gammel melk (som er "bare" sur) er super til de fleste typer baking! Sveler, vafler, lapper, pannekaker, boller og brød. :o)

Hva mener du med "bare" sur?

Har aldri brukt melkeprodukter som har gått over dato, bruker ikke melk som går ut om to dager heller jeg.

Skrevet

Det ville iallefall oldemor ha gjort. Ho dytter så mye rart i vaffelrøra, at jeg sliter med å spise de :-)

Skrevet

Det ville iallefall oldemor ha gjort. Ho dytter så mye rart i vaffelrøra, at jeg sliter med å spise de :-)

LOL!

(Ser forresten at du bruker presensformen - lever oldemoren din fortsatt?)

Annonse

Skrevet

Har aldri brukt melkeprodukter som har gått over dato, bruker ikke melk som går ut om to dager heller jeg.

Det viser bare at vi har det litt for godt her i landet.

Det meste kan spises langt over det som står som holdbarhetsdato. Det er bare å lukte/smake på det hvis det har gått litt over dato...

Skrevet

LOL!

(Ser forresten at du bruker presensformen - lever oldemoren din fortsatt?)

hehe, det er ikke min oldemor :-) Er barna mine sin, og bestemor til min mann :-) Men alle kaller ho oldemor :-)

Skrevet

Det viser bare at vi har det litt for godt her i landet.

Det meste kan spises langt over det som står som holdbarhetsdato. Det er bare å lukte/smake på det hvis det har gått litt over dato...

Prøver å lukte og smake innimellom hvis jeg er usikker. Men da blir jeg bare usikker på hvordan det skal lukte/ smake.

Men jeg er ganske flink til å ikke ha for mye i kjøleskapet da, veldig lite jeg trenger å hive :-)

Skrevet

Litt hysterisk? ;-)

Melk er som regel helt fin til et par dager over datoen, den. Med mindre den har vært ut og inn i kjøleskapet stadig vekk, da.

Rømme/kefir/youghurt er som regel gode lenge etter datoen. En uke over pleier ikke å være noe problem.

Skrevet

Når jeg sier "bare" sur så mener jeg melk som fremdeles er flytende. Melk / fløte som kommer ut av kartongen i klumper bruker jeg ikke.

Hva gjør du med melk som går ut på dato om to dager da? Kaster den??? Det er rent sløseri.

Gjest Meieristen
Skrevet

''Har aldri brukt melkeprodukter som har gått over dato, bruker ikke melk som går ut om to dager heller jeg.''

Her i landet har vi holdbarhetsdato på melk som er tilpasset den aller, aller dårligste melka. Altså, den melka som kanskje har vært oppbevart i et litt for varmt rom, f.eks. Og selv denne melka, som er av såkalt dårligst kvalitet, klarer seg fint over holdbarhetsdato, minst 3 dager om den ikke er åpnet.

Den aller beste melka, den som kommer fra de beste kyrene og som er oppbevart på maksimalt god måte hele veien, den klarer seg fint opptil 3 uker etter holdbarhetsdato i uåpnet kartong. I åpnet karton kan den fint leve inntil 1,5-2 uker etter holdbarhetsdato.

Så - ingen fare, du er mer enn trygg om du holder deg til holdbarhetsdatoen.

Skrevet

hehe, det er ikke min oldemor :-) Er barna mine sin, og bestemor til min mann :-) Men alle kaller ho oldemor :-)

Åja, he he. :-)

Annonse

Skrevet

Jeg er pysete med melkeprodukter og hadde ikke brukt den. Kan strekke meg til dagen etter datostemplingen, men ikke noe særlig mer.

Skrevet

Når jeg sier "bare" sur så mener jeg melk som fremdeles er flytende. Melk / fløte som kommer ut av kartongen i klumper bruker jeg ikke.

Hva gjør du med melk som går ut på dato om to dager da? Kaster den??? Det er rent sløseri.

Passer på å ikke ha mer melk i kjøla enn det som blir brukt.

Kjøper 3 liter om gangen og da er det vekk på et par dager.

Skrevet

Litt hysterisk? ;-)

Melk er som regel helt fin til et par dager over datoen, den. Med mindre den har vært ut og inn i kjøleskapet stadig vekk, da.

Rømme/kefir/youghurt er som regel gode lenge etter datoen. En uke over pleier ikke å være noe problem.

Mulig det er hydterisk, men jeg har ikke behov for å handle så mye om gangen at jeg blir sittende igjen med ting som går over dato, som regel er det tomt og må fylles opp mange dager før dato.

Også mindre som blir kastet når man spiser kjøla tom hver gang.

Skrevet

Passer på å ikke ha mer melk i kjøla enn det som blir brukt.

Kjøper 3 liter om gangen og da er det vekk på et par dager.

Da er det jo ikke noe problem. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...