Gå til innhold

Kan man tvinge tenåringer til å bli med?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil at han skal ha det bra.
Skrevet

Vi har 3 barn og er både tenåringsmamma og "småbarnsmamma"

Det føles som vi har bare ett barn nå, da det er bare den yngste som vil bli med oss på ting. Den eldste er myndig og hun har jeg gitt opp å få med for lenge siden. Dessuten har hun vennene sine.

Den midterste er 15 og han vil heller ikke være med lenger.

Da tenker jeg på ting vi gjør i helgene. Eks: kafebesøk, besøke besteforeldre, middelalderfestival osv.

Hadde han bare vært ute med kompiser i finværet, ville jeg ikke strevd for å få han med, men nå for tiden sitter han bare inne med pc. Han sier han har kontakt med kompisene på pc, så han har det fint han mener han og han kjeder seg ikke.

Men jeg synes livet hans virker så stusselig liv han lever og synes det er nitrist at han sitter der på rommet sitt nesten hele helga uten å oppleve noe.

Skal jeg la være å bry meg? Det er vel kanskje ikke jeg som skal bestemme hva som er et bra liv for han eller?

Gjest Elextra
Skrevet

For meg blir det en litt hypotetisk problemstilling, da jeg har mindre barn, men jeg kjenner veldig godt til problemstillingen fra familie og venner. Kjenner også til enkelte som lar tenåringen gjøre akkurat som han vil, til andre familiemedlemmers frustrasjon.

Tror jeg ville valgt en mellomløsning med litt tvang, dvs. at de måtte være med på planlagte aktiviteter f.eks. ene dagen i helgen og at de kunne ha andre "fri". Tror jeg ville lagt vekt på å planlegge aktivitetene han skal være med på på forhånd, slik at tenåringen visste hva han hadde å forholde seg til, fremfor å tvinge han med "ad hoc".

Skrevet

Jeg hadde tenkt det samme seg deg. Men de tingene du nevner er kanskje lite attraktivt for en 15-åring. Kanskje du fortelle han akkurat hva du tenker her. Og spørre om hva han har lyst til å være med på? Da vil det jo bli mye mer på hans premisser.

Skrevet

Kanskje for mye er lagt opp til det som passer for den yngste? Hva om dere lar gutten finne på noen ting, eventuelt at dere velger ut noe for han, og tar med en kompis på tur også?

Skrevet

Av mine 4 har 3 passert 15-års alderen. Og fra rundt den alderen har jeg vel stort sett latt dem være med på det de har ønsket å være med på. Jeg har argumentert, men jeg har også akseptert og respektert "nei" fra deres side. Det eneste unntaket måtte vært slikt som besøk hos besteforeldre - her ville jeg snakket med ungdommen om hva det betyr for de eldre å få barnebarn på besøk - men siden vi ikke har besteforeldre i umiddelbar nærhet, så er ikke dette en dagligdags problemstilling.

Jeg har selv sittet som et av tre barn i baksetet på en laaaaaang biltur gjennom Europa - med min 15 år gamle sure storebror som reisefølge.... dét unner jeg ingen... Og etterpå sa også mine foreldre at det var feil av dem å tvinge ham med på en tur han ikke ønsket være med på. Hans oppførsel gjorde turen mindre trivelig for oss alle, for å si det slik.

Gjest Vil at han skal ha det bra
Skrevet

Kanskje for mye er lagt opp til det som passer for den yngste? Hva om dere lar gutten finne på noen ting, eventuelt at dere velger ut noe for han, og tar med en kompis på tur også?

Jeg tror du har helt rett morsan, for når jeg tenker etter er det ikke slik alltid. Har nok vært litt spesielt de siste helgene fordi det ikke akkurat er gutteaktiviteter det jeg har funnet på.

Det kan nok bli bedre når hele familien samles igjen.

Skrevet

De færreste 15 åringer liker å være mye med på familiens aktiviteter. Mitt inntrykk er at de i de fleste familier pålegges noe deltakelse, mens når de får bestemme selv så gjør de helt andre ting.

En helt annen ting er om sønnen din er sosialt isolert og av den grunn ender opp med svært passive dager.

Spør ham hva han kunne tenke seg å gjøre om han fikk bestemme. Kanskje han har noen forslag .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...