Gå til innhold

UVI - hva gjør jeg?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har utvilsomt fått en UVI, har pisset blod og piggtråd halve natta. Legekontoret mitt åpner selvfølgelig en time senere på tirsdager! Har noen tabletter igjen fra forrige kur og har tatt "morgenurinprøve" (har jo pissa blod og piggtråd have natta...). Kan jeg bare ta et par tabletter fra den forrige kuren tro? Har jo en "ren" urinprøve og det finnes ikke tvil om diagnosen her!

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

14

• nick

6

• morsan

3

• candyqueen_83

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Altså - kan jeg bare ta et par tabletter for å komme i gang med kur så fort som mulig før jeg kommer meg til legen i løpet av dagen! Ikke istedetfor legebesøk.

Skrevet

Ja, jeg ville gjort det. Så lenge du har tatt en prøve på forhånd, som de får sendt til dyrkning går det fint. Regner med det er selexid, eller trimetoprim du har fra før. Og det er det som er mest vanlig å starte med uansett. Men si fra om at du har startet med det, slik at du får samme kuren å fortsette med.

Gjest bikku
Skrevet

Altså - kan jeg bare ta et par tabletter for å komme i gang med kur så fort som mulig før jeg kommer meg til legen i løpet av dagen! Ikke istedetfor legebesøk.

Det syns jeg du kan gjøre. Men det blir jo bare synsing. Hvis det er sånn at du har gjentatte UVI-er, og kjenner behandlingsregimet selv, så ville jeg ha spurt legen om å få en ekstra tablettkur til bruk for egenbehandling ved en eventuell seinere anledning. Jeg har en infeksjon som er halvkronisk, type kommer igjen og igjen, og der har vi blitt enige om at jeg kan få drive egenbehandling med mindre det kommer for hyppig og forutsatt at symptomene går over ved første kur.

Skrevet

Det syns jeg du kan gjøre. Men det blir jo bare synsing. Hvis det er sånn at du har gjentatte UVI-er, og kjenner behandlingsregimet selv, så ville jeg ha spurt legen om å få en ekstra tablettkur til bruk for egenbehandling ved en eventuell seinere anledning. Jeg har en infeksjon som er halvkronisk, type kommer igjen og igjen, og der har vi blitt enige om at jeg kan få drive egenbehandling med mindre det kommer for hyppig og forutsatt at symptomene går over ved første kur.

Hadde en runde i fjor og vet godt hva som er grunnen begge gangene og skal heretter endre på det. :o) Ikke noen lang sykdomshistorie på dette med andre ord, men det er utvilsomt en uvi.

Skrevet

Ja, jeg ville gjort det. Så lenge du har tatt en prøve på forhånd, som de får sendt til dyrkning går det fint. Regner med det er selexid, eller trimetoprim du har fra før. Og det er det som er mest vanlig å starte med uansett. Men si fra om at du har startet med det, slik at du får samme kuren å fortsette med.

Selexid ja, da tar jeg to jeg. For det er absolutt ingen tvil om at det er en uvi!

Skrevet

Selexid ja, da tar jeg to jeg. For det er absolutt ingen tvil om at det er en uvi!

Gjør det du, god bedring!

Gjest Elextra
Skrevet

Har ingen greie på UVI, men om du kjenner symptomene, vet hva som er kuren, og har medisinene, skjønner jeg ikke hvorfor du skulle la være.

Skrevet

Har ingen greie på UVI, men om du kjenner symptomene, vet hva som er kuren, og har medisinene, skjønner jeg ikke hvorfor du skulle la være.

Man vet jo aldri...

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal ha en hastetime bare pga UVI!

Det er ikke noe problem å vente et par uker. Sett deg i en bøtte yoghurt, det trikset vet da alle om?

Makan!

Skrevet

Det er ikke noe problem å vente et par uker. Sett deg i en bøtte yoghurt, det trikset vet da alle om?

Makan!

Fortsatt litt sår for det med hastetimen din? ;-)

Skrevet

Ja, jeg ville uten tvil ha hivd inn på resttabletter fra forrige kur - når man kjenner lusa på gangen.

Eneste ulempen jeg kan se er at det kan gjøre deg såpass mye friskere at du får svakere utslag på test hos legen, slik at du i verste fall ikke får ny kur, og så blusser det opp igjen fordi antall tabeller du har fra før ikke er tilstrekkelig. Det skjedde meg en gang etter at jeg tok jus- og c-vitaminkur i påvente av å komme til legen....

Gjest anna72
Skrevet

Makan!

Uff - skjønner du ble sår fordi jeg reagerte på at du måtte ha en hastetime for å sjekke og fjerne føflekker.

Tydelig du ikke har hatt UVI.

Skrevet

Makan!

Jada, du hadde sikkert gått i to uker og pissa blod og piggtråd du. Tøff kar du vet du.

Skrevet

Ja, jeg ville uten tvil ha hivd inn på resttabletter fra forrige kur - når man kjenner lusa på gangen.

Eneste ulempen jeg kan se er at det kan gjøre deg såpass mye friskere at du får svakere utslag på test hos legen, slik at du i verste fall ikke får ny kur, og så blusser det opp igjen fordi antall tabeller du har fra før ikke er tilstrekkelig. Det skjedde meg en gang etter at jeg tok jus- og c-vitaminkur i påvente av å komme til legen....

Jeg tok selvsagt urinprøven _før_ jeg tok tablettene hjemme. Legen sa det var helt i orden, omtrent fullt utslag på urinprøven som hadde en festlig oransje farge. Jadda.

Nå bælmer jeg appelsinjuice, den beste fra Tine, for harde livet. :o)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg tok selvsagt urinprøven _før_ jeg tok tablettene hjemme. Legen sa det var helt i orden, omtrent fullt utslag på urinprøven som hadde en festlig oransje farge. Jadda.

Nå bælmer jeg appelsinjuice, den beste fra Tine, for harde livet. :o)

Tranebær er ganske effektivt ved UVI. Kapsler fåes kjøpt på helsekost.

God bedring!

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1245746384' post='4169975]

Tranebær er ganske effektivt ved UVI. Kapsler fåes kjøpt på helsekost.

God bedring!

Har kapsler stående hos min kjære, skal dit utpå dagen når jeg ikke må fly på do hvert kvarter lengre. :o)

Fikk en ukeskur denne gangen, burde holde den.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Har kapsler stående hos min kjære, skal dit utpå dagen når jeg ikke må fly på do hvert kvarter lengre. :o)

Fikk en ukeskur denne gangen, burde holde den.

Ja, en uke pleier og gå bra, men dersom du ikke er helt bra, be om noen dager til.

Det er slitsomt med UVI, den doflyinga er også slitsom. Tenk, slik hadde jeg det 24/7 jeg i mange år, he he er det rart jeg lot de fjerne hle blæra mi til slutt ;o)

Så må du ikke bli kald, men det vet du nok :o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1245746656' post='4169980]

Ja, en uke pleier og gå bra, men dersom du ikke er helt bra, be om noen dager til.

Det er slitsomt med UVI, den doflyinga er også slitsom. Tenk, slik hadde jeg det 24/7 jeg i mange år, he he er det rart jeg lot de fjerne hle blæra mi til slutt ;o)

Så må du ikke bli kald, men det vet du nok :o)

*Vifter med tærne i varme ullsokker* Jeg er veldig sjeldent kald. :o)

Gjest Elextra
Skrevet

*Vifter med tærne i varme ullsokker* Jeg er veldig sjeldent kald. :o)

''*Vifter med tærne i varme ullsokker*''

*sjekker termometeret* - skjønner godt at du ikke fryser med ullsokker akkurat nå! *kipper svette sandaler under pulten*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...