Gå til innhold

Når er jeg alkoholiker..

Anbefalte innlegg

Gjest gråpusen
Skrevet

Jeg har drukket mye vin i kveld alene og det er en vanlig mandag. Er jeg da alkoholiker?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alkoholiker er helt gått ut av terminologien.

Nå snakker en om den mildere "skadelig bruk av alkohol" ag den alvorligere m/avhengighetssyndrom som bla omfatter tenningsreaksjon, blackout, økt toleranse, reparerig og mye tidsbruk for å skaffe seg alkohol.

Gjest gråpusen
Skrevet

Nå snakker en om den mildere "skadelig bruk av alkohol" ag den alvorligere m/avhengighetssyndrom som bla omfatter tenningsreaksjon, blackout, økt toleranse, reparerig og mye tidsbruk for å skaffe seg alkohol.

For all del kan ikke du fordype dette nærmere for oss vanlige dødelige mennesker.

Skrevet

Hvis du drikker relativt sjeldent men mye, er du bare en vanlig nordmann.

Flimmer1365381250
Skrevet

For all del kan ikke du fordype dette nærmere for oss vanlige dødelige mennesker.

Tror kanskje det som menes er at en blir "alkoholiker" når behovet for alkohol går foran andre, viktigere behov? F.eks, jobb, sosialt liv, kjøpe matvarer eller andre nødvendige ting, familieliv, egen eller andres helse, etc. Og at dette gjentar seg hyppig over et lengre tidsrom.

Å ta seg et par glass (eller ei flaske) vin i ny og ne er nok ganske langt fra skummelt, selv om det er på en mandag! Alkoholen ser ikke forskjell på dagene... Men om det blir en flaske eller tre hver kveld i uka er det nok verre.

Gjest Elextra
Skrevet

En blir ikke alkoholiker av å drikke mye vin en kveld eller to, uansett hvilke ukedager det skjer.

Skrevet

Hvilken ukedag det er spiller ingen rolle. Hyppigheten på drikkingen er en mye viktigere faktor. Hvor ofte gjør du dette?

Klokkeren1365381207
Skrevet

Når du drikker for å flykte fra hverdagen er du en alkoholiker.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Når du drikker for å flykte fra hverdagen er du en alkoholiker.

Ja, dersom en jevnlig gjør det gjennom hele døgnet- hver dag .

Jeg kan ta et glass vin eller tre om kvelden og nyte at hverdagens bekymringer dysses ned.

Men jeg er langt fra noen alkoholiker. :-)

Skrevet

''Alkoholiker er helt gått ut av terminologien.''

Akk ja. Nå er det blitt politisk ukorrekt det ordet også. Da kaller man det bare "nyansering" og unngå "stigmatiserende uttrykk", ikke "sensurerende 1984-mentalitet". Før kunne man si "neger" uten å bli stemplet som rasist...

Gjest solace
Skrevet

Akk ja. Nå er det blitt politisk ukorrekt det ordet også. Da kaller man det bare "nyansering" og unngå "stigmatiserende uttrykk", ikke "sensurerende 1984-mentalitet". Før kunne man si "neger" uten å bli stemplet som rasist...

??? Alkoholiker var før et begrep som dekket den typiske stor-drankeren. Han (ja, vanligvis en mann) som drakk alt for mye, alt for ofte, som luktet vondt og ikke kunne jobbe på grunn av drikkingen.

I den senere tid er det klart at det er mange måter man kan ha et skadelig alkoholforbruk på uten å være som beskrevet over. Den klassiske "helgefylla" kan også godt være et skadelig forbruk, eller et skadelig drikkemønster.

Mens den med avhengighet som NHD refererer til kanskje er nærmere opp til den "gode gamle alkoholikeren". Likevel er ikke bildet så entydig. Alkoholiker som begrep er derfor lite dekkende.

Jfr. hovedinnlegget i tråden. "Er jeg alkoholiker?" Drikke alene og mye, sier ingenting om avhengighet. Man har ikke behov for begrepet alkoholiker. Spørsmålet er om drikkingen er skadelig, i såfall i hvilken grad, og ikke minst om man er avhengig av alkoholen.

I dag er det mer enn en som drikker for mye, har avhengighetsproblematikk, men likevel greier å ha jobb, for eksempel

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det har ingenting med stigmatisering eller politisk ukorrekt å gjøre. Det har med at det er upresisit og ikke definert.

Eksempler på de nye begrepene

Skadlig bruk av alkohol: Du drikker en gang i året, men den ene gangen banker du partneren eller kjører i fylla. Da har du et alkoholproblem. Det samme gjelder hvis du er beruset mens du har ansvar for små barn eller farlige maskiner.

Hvis du bruker mer penger på alkohol enn familieøkonomien egentlig tåler, har du et alkoholproblem.

Om du mister venner eller partneren går fra deg fordi du er ubehagelig i fylla, har du skadelig bruk av alkohol.

Skrevet

Det har ingenting med stigmatisering eller politisk ukorrekt å gjøre. Det har med at det er upresisit og ikke definert.

Skadlig bruk av alkohol: Du drikker en gang i året, men den ene gangen banker du partneren eller kjører i fylla. Da har du et alkoholproblem. Det samme gjelder hvis du er beruset mens du har ansvar for små barn eller farlige maskiner.

Hvis du bruker mer penger på alkohol enn familieøkonomien egentlig tåler, har du et alkoholproblem.

Om du mister venner eller partneren går fra deg fordi du er ubehagelig i fylla, har du skadelig bruk av alkohol.

Det _jeg_ forbinder med begrepet alkoholiker - har egentlig ikke så mye med konsekvensene å gjøre - om de er skadelige (for omverdenen) eller ikke. (Jeg har bare et vanlig forhold til ordet - som folk flest tror jeg, uten ekstra kunnskap eller erfaringer om dette...)

Hva kaller man selve avhengigheten av alkohol - det at man kan være tørrlagt i en årrekke, og så ikke tåle å få ett glass uten å havne ut i misbruk igjen?

Gjest anonym nå,men pass på
Skrevet

Min mann drakk seg aldri full,men etter jobb(krevende stilling)tok han seg alltid 4-6 øl hver dag.For å slappe av.Dette resulterte i bukspyttkjertelbetennelse,og han lå alvorlig syk i 2 mnd på sykehuset.

Så det er ikke alltid det skal så mye til før det er skadelig!

Gjest gråpusen
Skrevet

Hvilken ukedag det er spiller ingen rolle. Hyppigheten på drikkingen er en mye viktigere faktor. Hvor ofte gjør du dette?

Jeg drikker ikke på spesielle ukedager, men jeg drikker for mye. Jeg tar vare på familie og venner, og jobben min. Ingen vet hvor mye jeg drikker når jeg sitter alene, men det styrer ikke livet mitt alene.

Jeg har råd til alkoholen jeg drikker, men kunne selvfølgelig ha brukt pengene til andre ting. Med andre ord jeg har et alkoholproblem som jeg bør ta tak i, men jeg er sannsynligvis ikke alkoholiker ifølge den terminologien som nhd bruker. jeg er ikke sikker på om det er den jeg er ute etter her.

Gjest gråpusen
Skrevet

Ifølge deg her så har jeg ikke alkoholproblem. Jeg har aldri banket partneren i fylla og økonomien min tåler dette. Jeg tror likevel at jeg drikker mer enn sunt er og burde ta tak i det.

Hva presiserer du i de svarene? At vi ikke vet hva alkoholproblemer er?

Skrevet

Jeg drikker ikke på spesielle ukedager, men jeg drikker for mye. Jeg tar vare på familie og venner, og jobben min. Ingen vet hvor mye jeg drikker når jeg sitter alene, men det styrer ikke livet mitt alene.

Jeg har råd til alkoholen jeg drikker, men kunne selvfølgelig ha brukt pengene til andre ting. Med andre ord jeg har et alkoholproblem som jeg bør ta tak i, men jeg er sannsynligvis ikke alkoholiker ifølge den terminologien som nhd bruker. jeg er ikke sikker på om det er den jeg er ute etter her.

Jeg har en mann som også drakk for mye. Og da spesielt om han var alene hjemme. Han håndterte også familie og jobb, og hadde råd til dette.

MEN det holdt allikevel på å knekke forholdet vårt.

Han klarte rett og slett ikke å styre dette (selv om han prøvde å overbevise alle om at det ikke var noe problem)

Han fikk hjelp via fastlegen. Fikk noen timer hos sosialmedisinsk poliklinikk (tror jeg det het). Det var en terapeut der som jobbet med all type rus. Meget fornuftig mann. Takket være han er vi fortsatt gift.

Så dersom DU mener at du drikker for mye, så bør du gjøre noe med det.

Lykke til. Og søk hjelp om du ikke klarer det alene. Det er en sykdom....

Gjest gråpusen
Skrevet

Jeg har en mann som også drakk for mye. Og da spesielt om han var alene hjemme. Han håndterte også familie og jobb, og hadde råd til dette.

MEN det holdt allikevel på å knekke forholdet vårt.

Han klarte rett og slett ikke å styre dette (selv om han prøvde å overbevise alle om at det ikke var noe problem)

Han fikk hjelp via fastlegen. Fikk noen timer hos sosialmedisinsk poliklinikk (tror jeg det het). Det var en terapeut der som jobbet med all type rus. Meget fornuftig mann. Takket være han er vi fortsatt gift.

Så dersom DU mener at du drikker for mye, så bør du gjøre noe med det.

Lykke til. Og søk hjelp om du ikke klarer det alene. Det er en sykdom....

Jeg er ikke enig med deg i at jeg er syk, men jeg kan sikkert søke hjelp fordi jeg drikker mer enn det som er sunt.

Jeg er ikke gift og barna mine er voksne. De har aldri tenkt på drikkingen som et problem og sier gjerne til meg at jeg skal ta meg et glass vin. De har bodd hos meg i perioder så det sier vel noe at det ikke er eller har vært et problem for dem.

Jeg er rett og slett blitt sosialt avhengig av alkohol i min ensomhet. Jeg greier ikke lenger å kose meg med et glass, det blir altfor mange glass. Spørsmålet er om jeg kan på et eller annet vis kutte ned på alkoholforbruket eller om jeg må slutte helt.

Skrevet

Jeg er ikke enig med deg i at jeg er syk, men jeg kan sikkert søke hjelp fordi jeg drikker mer enn det som er sunt.

Jeg er ikke gift og barna mine er voksne. De har aldri tenkt på drikkingen som et problem og sier gjerne til meg at jeg skal ta meg et glass vin. De har bodd hos meg i perioder så det sier vel noe at det ikke er eller har vært et problem for dem.

Jeg er rett og slett blitt sosialt avhengig av alkohol i min ensomhet. Jeg greier ikke lenger å kose meg med et glass, det blir altfor mange glass. Spørsmålet er om jeg kan på et eller annet vis kutte ned på alkoholforbruket eller om jeg må slutte helt.

Det jeg mente er at alkoholisme faktisk er en sykdom. Det tok det lang tid for meg å forstå. Jeg syntes bare gubben var dum fordi han valgte å drikke. Slik er det faktisk ikke.

Pr. i dag kan han ta seg litt innimellom. Men han må holde seg borte fra sprit. Så han tar seg vel bittelitt 1-2 ggr. pr. mnd. nå. Og jeg er superglad for at han håndterer dette så bra som han gjør nå. Og at han ser faren rundt dette:-)

Skrevet

??? Alkoholiker var før et begrep som dekket den typiske stor-drankeren. Han (ja, vanligvis en mann) som drakk alt for mye, alt for ofte, som luktet vondt og ikke kunne jobbe på grunn av drikkingen.

I den senere tid er det klart at det er mange måter man kan ha et skadelig alkoholforbruk på uten å være som beskrevet over. Den klassiske "helgefylla" kan også godt være et skadelig forbruk, eller et skadelig drikkemønster.

Mens den med avhengighet som NHD refererer til kanskje er nærmere opp til den "gode gamle alkoholikeren". Likevel er ikke bildet så entydig. Alkoholiker som begrep er derfor lite dekkende.

Jfr. hovedinnlegget i tråden. "Er jeg alkoholiker?" Drikke alene og mye, sier ingenting om avhengighet. Man har ikke behov for begrepet alkoholiker. Spørsmålet er om drikkingen er skadelig, i såfall i hvilken grad, og ikke minst om man er avhengig av alkoholen.

I dag er det mer enn en som drikker for mye, har avhengighetsproblematikk, men likevel greier å ha jobb, for eksempel

Ser ikke noe galt ved å bruke mer folkelige uttrykk så lenge det blir forstått. Før visste alle hva "åndssvak" betydde. Nå er det blitt et skjellsord. Man får knapt bruke ordet "psykopat" lenger heller. Som om det er et betydelig fremskritt å bytte ut et ord med et annet i denne sammenheng.

Derfor oppleves sånne "presiseringer" som petimeteraktig utslag, noe i nærheten av diskusjon/kverulering om dialekter/nynorsk/bokmål osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...