Gå til innhold

År 1000- SMIR

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Mulig noen kvinner hadde det bedre da, men kvinner flest hadde det ikke greit i noen århundre....

hidi, the scorpion
Skrevet

Kvinner hadde det nok verre i år 1000 ja, enn nå, overalt i verden. Enig der.

Men hvis du ser på kristendommen så var den veldig mannsdominert. Hvis du derimot ser på en naturreligion så ble ofte det kvinnelige dyrket. Du har sikkert sett slike fruktbarhetsstatuetter. Sier ikke at alt var bra, det kan det umulig ha vært, men den filosofiske tankegangen tyder på at det kanskje var bedre enn kristendom.

Mulig, men jeg tror ikke helt på det....I år 670 e. Kr. var begraving av levende jentebarn vanlig, og enker måtte tigge til seg mat. Et vanlig syn i Mekka f.eks.

Og selv om fruktbarhet ble dyrket, så er ikke det ensbetydende med at kvinner var opphøyet. De var i nesten alle kulturer de laveste på rangstigen.

Tilogmed i dag, så liker mange kvinnelige ledere, men menns lederskap gir mye høyere lønn. Hvor er logikken da?

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, si det. Det har vel en forklaring. Kulturen er jo slik at kvinner får mindre lønn, og da gidder jo ikke arbeidsgiver bryte dette, bare for å tape penger...

Så da finnes det fremdeles kvinneundertrykkelse i _vår_ tid....?

Du kan neppe forklare dette med at kristendommen er så sterk...

Ja, religion har ødelagt mange menneskers liv, i mine øyne må disse menn svare for seg selv, da de helt klart ikke oppfylte kristendommens bud. Av de tre store religioner, jødedom, islamisme og kristendom, så er det bare NT som beskriver at kvinner skal behandles med kjærlighet.

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, jeg kan selvsagt ikke forklare det med at kristendommen er så sterk (for det er den jo ikke), men det betyr ikke at kristendommen ikke er kvinnefiendtlig. (En slik slutning er ikke logisk korrekt.)

Hva som står i NT har ikke alltid henget så godt sammen med den religiøse praksis.

(Jeg har imidlertid stor respekt for Jesus sitt ideal.)

Teologer har i alle år blandet GT og NT i skjønn forening, skjønt ikke så godt for oss kvinner...(

Og for meg er Jesus den absolutte autoritet. GT forteller kun historien til Israels folk, og utover noen få profeter, så hadde de ingen aning om Jesu sitt komme.

Menn har til alle tider vært de mest maktsyke i verden, så ikke rart at Jesus demonstrerte sin tilbakekomst fra de døde foran kvinner;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tror menn har vært så maktsyke fordi det er de som har hatt anledning til makt. :-)

Likestilling er likestilling. :-)

Menn har tilrøvet seg den makten, ved å holde kvinner undertrykt i alle kulturer! I de kulturer hvor det har vært matriarki, så har det som regel vært mangel på menn...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Er det vikingekvinnene du tenker på? Husfruen var respektert og mektig. Det var hun som gikk med nøklene i beltet og hadde kontroll på forsyningene.

Dessuten var det hun som styrte alt når mannen var ute i viking. Så disse kvinnene hadde det ikke vondt.

Gjest lalala land
Skrevet

Er det vikingekvinnene du tenker på? Husfruen var respektert og mektig. Det var hun som gikk med nøklene i beltet og hadde kontroll på forsyningene.

Dessuten var det hun som styrte alt når mannen var ute i viking. Så disse kvinnene hadde det ikke vondt.

Bare når de ble voldtatt og drept av andre vikinger.

Skrevet

Bare når de ble voldtatt og drept av andre vikinger.

Mens mennene koste seg under lange og spennende havreiser med innlagt slankekur og adventure-innslag, og når de kom frem fikk heldiggrisene sloss og kjempe. Så gøy å få armen kuttet av eller bli fanget og torturet - jippi:-) Det var nok ikke lett å være menneske i vikingtida..

Skrevet

Teologer har i alle år blandet GT og NT i skjønn forening, skjønt ikke så godt for oss kvinner...(

Og for meg er Jesus den absolutte autoritet. GT forteller kun historien til Israels folk, og utover noen få profeter, så hadde de ingen aning om Jesu sitt komme.

Menn har til alle tider vært de mest maktsyke i verden, så ikke rart at Jesus demonstrerte sin tilbakekomst fra de døde foran kvinner;)

Sist gang jeg bladde i bibelen, så var det da i NT Paulus hørte hjemme? Veldig mange kvinne- og andre fiendtlige sitater er hentet fra ham - ergo fra NT.

Skrevet

Menn har tilrøvet seg den makten, ved å holde kvinner undertrykt i alle kulturer! I de kulturer hvor det har vært matriarki, så har det som regel vært mangel på menn...

''Jeg tror menn har vært så maktsyke fordi det er de som har hatt anledning til makt. :-) – SMIR''

Er "mulighet" forklaringen? Maktsyke henger sammen med personlighetssvikt. De som har den naturen, vil bruke alle tilgjengelige midler for å skaffe seg makt selv om der ikke ser ut til å være noen mulighet eller plass for sånne folk i utgangspunktet. Ca 6 % av en normalbefolkning regnes for å ha slik personlighetssvikt, og det store flertallet av disse er menn.

''I de kulturer hvor det har vært matriarki, så har det som regel vært mangel på menn... – hidi, the scorpion''

Vanligvis ja. Norden har ikke mangel på menn, men har klodens mest femi pregede kultur og er ikke langt unna matriarki i mange sammenhenger. Kvinner legger mange ganger oftere premisser i sosiale sammenhenger enn menn. Antar det har mer med sekularisering å gjøre enn religion.

''Menn har til alle tider vært de mest maktsyke i verden, ... – hidi, the scorpion''

Av de få som har maktsyke, er de fleste menn - noen få kvinner finnes også. I den sammenheng burde man mistenke Margareth Thatcher og Gro Brundtland.

Skrevet

Så da finnes det fremdeles kvinneundertrykkelse i _vår_ tid....?

Du kan neppe forklare dette med at kristendommen er så sterk...

Ja, religion har ødelagt mange menneskers liv, i mine øyne må disse menn svare for seg selv, da de helt klart ikke oppfylte kristendommens bud. Av de tre store religioner, jødedom, islamisme og kristendom, så er det bare NT som beskriver at kvinner skal behandles med kjærlighet.

''Av de tre store religioner, jødedom, islamisme og kristendom, så er det bare NT som beskriver at kvinner skal behandles med kjærlighet.''

Trodde Salomos høysang i GT som jødedommen har felles med kristendom, gav inntrykk av det motsatte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...