Gå til innhold

Ferien snart over - gudskjelov.. :-/

Anbefalte innlegg

Gjest minnah
Skrevet

Jeg må bare blåse ut litt - nå begynner jeg å få nok av ferie og familieliv. Høres litt brutalt ut kanskje, men jeg lider muligens av ME, og er svært overfølsom for lyd. Og siden ungene er sinnsykt høylytte for tida, blir det er slitsom kombinasjon......

De er 5 og 2,5 år og det meste av lek innebærer å skrike, rope, hyle, løpe og bråke noe vanvittig. -Ikke noe jeg sier bare fordi jeg er sensitiv for lyd, men herrejemini for et tempo og turbonivå de to har lagt seg på de siste månedene..... Pluss at innestemme knapt finnes i volumregisteret deres. (Bivirkning av barnehage)

Som regel er det storebror som drar i gang, han er av typen som helst skal henge fra taklampene fra morgen til kveld, og rolig lek er lite interessant. (Mistenker dog ikke ADHD, kjenner en del til dette) Men lillesøster er ikke vond å be hun heller, og det tar ikke lang tid om morgenen før de løper hylende og skrikende rundt i huset, fullstendig ville i nikkersen. Slike runder har vi uttallige av hver eneste dag, både ute og inne.

Det er faktisk ikke lett å roe dem heller, så det blir en del kjefting og roping fra vår side også, og det er overhodet ikke noe vi ønsker. Jeg har sett en del på slike nanny 911-programmer og ristet oppgitt på hodet over foreldre som er totalt clueless, men nå føler jeg at jeg sitter midt oppi det selv.

Vi kan prøve å sette i gang rolig lek, men tålmodigheten deres varer ikke lenge. Pappa er flink til å ta dem med på forskjellige ting jeg ike har overskudd til - enten sammen eller hver for seg. Og vi forsøker bevisst å rose dem når de er rolige (men avbryter ikke rolig lek for å rose!) Hadde det enda vært "latter-skrik" de kom med, kunne jeg holdt ut mer men det er lite latter, bare "hulemann-skriking". Og en del gråt siden det ofte går hardt for seg når de drar leker fra hverandre, kræsjer foten i dørstokken, osv osv ov osv. Hele tida er det noe.

Det siste jeg vil sukke litt over er storebrors konstante krav og surving. Han er i bunn og grunn en glad og nysgjerrig gutt, men nysgjerrigheten og vitebegjæret gjør ham forferdelig utålmodig. Det er sjelden nok, han vil stadig noe annet, mer, lenger, dypere, høyere, osv. Sjelden fornøyd med "der vi er". Plukker vi bær i hagen må han nesten alltid ha mer og vi må lage noe av det med en gang. F.eks. Og ønskene/kravene formidles som regel med surving. Dette har vi hatt fokus på i langt over et år, men synes vanskelig å venne ham av med.

Sukk. Noen som har orket å lese hit og har noen fornuftige svar til susehodet minnah?

Gjest man må faktisk tåle en del støy når man velger å få barn.
Skrevet

Ja, jeg leste hele innlegget ditt og angrer på det. For makan til klaging. Du burde advart oss på forhånd..

Gjest erre muli'
Skrevet

Ja, jeg leste hele innlegget ditt og angrer på det. For makan til klaging. Du burde advart oss på forhånd..

Hun kunne vel ikke akkurat advart bedre enn hun gjorde. At du likevel leste hele greia får nesten stå for din regning.

Gjest minnah
Skrevet

Man ser vanligvis hvor langt et innlegg er med en gang det er åpnet, og når det begynner med setningen "jeg må få blåse ut litt.." sier det seg selv at det inneholder klaging.. ;-)

Gjest man må faktisk tåle en del.
Skrevet

Man ser vanligvis hvor langt et innlegg er med en gang det er åpnet, og når det begynner med setningen "jeg må få blåse ut litt.." sier det seg selv at det inneholder klaging.. ;-)

Kunne jo hende at det hadde vært noe positivt i tråden. Og ja , nå har jeg lært at jeg skal holde meg unna slike tråder som begynner slik.

Gjest minnah
Skrevet

Kunne jo hende at det hadde vært noe positivt i tråden. Og ja , nå har jeg lært at jeg skal holde meg unna slike tråder som begynner slik.

Det positive er vel at man selv ser at man står fast og har vett på å be om innspill. Livet er ikke en dans på fioler, vettu ;-)

Gjest man må faktisk tåle en del.
Skrevet

Det positive er vel at man selv ser at man står fast og har vett på å be om innspill. Livet er ikke en dans på fioler, vettu ;-)

Problemet til noen folk er vel nettopp det at man ikke burde få så mange barn. Flere barn gir mer bråk. Krangel mellom søsken varer til dem flytter hjemmefra. Slik er de fleste unger. Holder man ikke ut at barn gir lyd fra seg, så burde man ha fått seg et roligere liv uten barn eller med et barn.

Trådstarter burde være kjempeglad for at hun har friske barn, livet går opp og ned, men kun å være negativ er dårlig for hele familien. Noen lyspunkter finner man alltid!

Skrevet

Det første som slår meg er at ungene må ut, ut, ut hver dag og det meste av dagen. Ut i en park, på en åker eller et annet sted de kan løpe, rope, klatre og få ut masse energi.

Ellers tror jeg det er dødfødt å prøve med rolige aktiviteter for så små barn. De vil kanskje klare det 5-10 minutter, og så er de ferdige. Barn i den alderen skal bruke kroppen sin mest mulig :)

Så jeg ville gardert meg med mannen og planlagt utedager med ungene. Pakk med næringsrik niste og godt med drikke. Ha på egnede klær. Kos dere :)

Gjest minnah
Skrevet

Problemet til noen folk er vel nettopp det at man ikke burde få så mange barn. Flere barn gir mer bråk. Krangel mellom søsken varer til dem flytter hjemmefra. Slik er de fleste unger. Holder man ikke ut at barn gir lyd fra seg, så burde man ha fått seg et roligere liv uten barn eller med et barn.

Trådstarter burde være kjempeglad for at hun har friske barn, livet går opp og ned, men kun å være negativ er dårlig for hele familien. Noen lyspunkter finner man alltid!

Jeg er trådstarter.

Og jeg har massevis å være glad for - men av og til topper det seg. Som jeg sa, livet er ingen dans på fioler, og å fornekte at en står fast iblant er mange ganger verre enn å innrømme det.

Livet er fullt av opp- og nedturer for de aller fleste.

Gjest minnah
Skrevet

Det første som slår meg er at ungene må ut, ut, ut hver dag og det meste av dagen. Ut i en park, på en åker eller et annet sted de kan løpe, rope, klatre og få ut masse energi.

Ellers tror jeg det er dødfødt å prøve med rolige aktiviteter for så små barn. De vil kanskje klare det 5-10 minutter, og så er de ferdige. Barn i den alderen skal bruke kroppen sin mest mulig :)

Så jeg ville gardert meg med mannen og planlagt utedager med ungene. Pakk med næringsrik niste og godt med drikke. Ha på egnede klær. Kos dere :)

Hehe, ja, du har rett i at de må ut! Vi har stooor hage, men det er ikke nok det heller, eldste vil heller ut i gata og løpe. Så pappan er superflink med å gå turer osv med dem.

Har snakket en del med eldste i det siste, at man må ha innestemme og prøve å være litt roligere inne, bl.a når vi er borte på besøk - og faktisk ser vi nå en endring bre de siste 2-3 dagene. Han forsøker å være rolig, men er født med lopper i blodet, så det er ikke lett... ;-)

Han får masse ros for at han prøver, og i dag satt vi faktisk en halv time(!) rolig ute i hagen og pratet og koste oss med bær, jeg og ungene. Det var koselig det!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Enig.

Unger må ut en tur hver dag for å ta ut litt energi. :-)

Gjest minnah
Skrevet

Enig.

Unger må ut en tur hver dag for å ta ut litt energi. :-)

De er MASSE ute.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...