Gå til innhold

Bør jeg oppsøke lege?

Anbefalte innlegg

Gjest AnnaSusanna
Skrevet

I forrige uke så ble jeg smitta av faren min, magesyke. Har vært slapp og ikke orket noen ting, lite apetitt. Nå er det gått en uke og jeg har fremdeles magesyke med diare og klarer ikke holde på all maten. Bør jeg oppsøke lege?

Sofies mamma
Skrevet

Du skal ikke spise før diarén har gitt seg. Magen sliter med å komme i rute når du gjør den mat for tidlig. Drikk farris og eplemost-blanding hele tiden, flere liter daglig, men ikke bøtt nedpå mye av gangen. Magen før ro. Når diaren er over kan du prøve litt loff, lyst knekkebrød, lite, men ganske ofte.

Gjest magemagemage
Skrevet

Du skal ikke spise før diarén har gitt seg. Magen sliter med å komme i rute når du gjør den mat for tidlig. Drikk farris og eplemost-blanding hele tiden, flere liter daglig, men ikke bøtt nedpå mye av gangen. Magen før ro. Når diaren er over kan du prøve litt loff, lyst knekkebrød, lite, men ganske ofte.

Syns det er drøyt at du råder folk til å la være å spise. Har du noe faglig belegg for påstanden om at en ikke skal spise når en har magesyke? Dama har vært syk over en uke, så å råde henne å la være å spise for en så lang periode er ganske drastisk.

Gjest magemagemage
Skrevet

"Når bør man oppsøke lege?

Ved høy feber eller økende slapphet

Ved kraftige eller økende magesmerter, da man bør utelukke andre og mer alvorlige tilstander

Ved blodig diaré

Dersom plagene ikke går over eller bedres innen noen dager til en uke.

Barn, eldre og syke bør ha lav terskel for å kontakte lege. Disse er mer disponert for uttørring, og blir lett slappe og dårlige med andre komplikasjoner. I tillegg bør ofte andre årsaker til plagene utelukkes."

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/gode_rad/fordoyelse/article54578-17170.html

http://www.lommelegen.no/321112/akutt-mage-og-tarminfeksjon

Gjest Ikke gravid en gang til
Skrevet

Når jeg var gravid(uke5) fikk jeg ikke i meg verken vått eller tørt. Alt kom opp igjen. Etter 5 dager ble jeg innlagt på sykehuset. Dem fant ut at jeg var utørket. Urinen var mere brun enn gul.

Det kan vel være lurt å ringe til legen eller legevakt å spørre dem

Lykke til

Skrevet

Syns det er drøyt at du råder folk til å la være å spise. Har du noe faglig belegg for påstanden om at en ikke skal spise når en har magesyke? Dama har vært syk over en uke, så å råde henne å la være å spise for en så lang periode er ganske drastisk.

Det viktige er å få i seg nok væske, og med en blanding av farris og eplemost får hun også i seg sukker (næring) og viktige salter.

Gjest magemagemage
Skrevet

Det viktige er å få i seg nok væske, og med en blanding av farris og eplemost får hun også i seg sukker (næring) og viktige salter.

Det er forskjell på å skrive at det vikigste er å få i seg drikke og "du skal ikke spise".

Sofies mamma
Skrevet

Beklager hvis svaret mitt var helt feil. Jeg har selv lest og fått beskjed fra spesialist i allmennmedisin om å ikke spise i det hele tatt så lenge diaré og oppkast herjer, slik blir det bedre. Siden trådstarter skrev "forrige uke så ble jeg smitta av faren min, magesyke" så tenkte jeg at det stemte og dette rådet er lurt. Dersom man ikke vet at det er en smittsom magesykdom man har så bør man jo selvsagt få det undersøkt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...