Gå til innhold

Stipend, forskjeller.

Gjest lurer jeg på nå før skolestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

En gutt får vel 12 tusen i stipend i høst og 9 tusen i stipend til våren.

En jente får ingen kroner i stipend.

Begge bor med et yngre søsken og eneste forskjellen er at guttens foreldre er biologisk mor og stefar med flere års samboerskap (ikke gifte) og at jentas foreldre er begge (gifte) biologiske.

Er det dette med biologisk som utgjør forskjellen med at ungdommene får stipend eller det at paret er gift eller ikke?

Når en ungdom bor hjemme og får dekket sine behov der, hva er da stipend påtenkt brukt til? (Det utbetales pr. mnd)

Gjest lov om barn og foreldre
Skrevet

Forskjllen er nok foreldrenes inntekt, tenker jeg. Lov om barn og foreldre sier at barnet har krav på stønad så lenge den holder på med slik skolegang som må reknast som vanleg (husker ikke ordrett akkurat) så dersom foreldrene har høy nok inntekt/formue, så får ikke barnet stipend.

Skrevet

Forskjllen er nok foreldrenes inntekt, tenker jeg. Lov om barn og foreldre sier at barnet har krav på stønad så lenge den holder på med slik skolegang som må reknast som vanleg (husker ikke ordrett akkurat) så dersom foreldrene har høy nok inntekt/formue, så får ikke barnet stipend.

Nei, det kan ikke stemme.

Det har ikke vært spørsmål om inntekt, da har det i såfall vært sjekket utenom ungdommens papirer for der sto det ikke noe om det.

Gjest Tatjana
Skrevet

Sakset fra Lånekassens nettsider:

''Alle elever kan få stipend til utstyr

E lever som må bo borte under utdanningen, kan få bostipend og eventuelt

reisestipend, uansett hva foreldrene tjener

E lever som har foreldre med lav inntekt og formue, kan få grunnstipend og lån''

Og foreldrenes inntekt har noe å si:

''Grunnstipend og lån er avhengig av inntekten og formuen til foreldrene dine, selv om

du har fylt 18 år. Vi bruker likningen fra 2007, som vi får direkte fra skatteetaten. På

www.lanekassen.no finner du en oversikt som viser hvor mye stipend og lån du kan få,

avhengig av foreldrenes inntekt og formue. Har du søsken under 19 år, kan dette gi rett

til mer stipend og/eller lån.

Har foreldrene dine en vesentlig lavere inntekt i skoleåret 2009−2010 enn i 2007, kan

Lånekassen ta hensyn til det. Du må i så fall dokumentere foreldrenes nåværende

brutto månedsinntekt.

Egen inntekt

Det spiller ingen rolle om du tjener egne penger eller har egen formue. Har du derimot

lærlinglønn, trygd eller pensjon, får du mindre i stipend. For hver krone du har i slik

inntekt, får du 60 øre mindre i stipend. Les mer på www.lanekassen.no.''

Det står mye om stipend og lån her:

http://www.lanekassen.no/upload/PDF-brosjyrer/2009/Stipend_laan_vgs_2009_2010.pdf

Skrevet

Ja forskjellen her er at gutten ikke bor sammen med sin biologiske far, mens jenta gjør det Hadde moren og stefaren derimot giftet seg, hadde han ikke fått noe.

Vi opplever det samme med sønnen vår og hans venn. Samlet sett har familiene våre den samme inntekten, men vennen har skilte foreldre og mor lever med ny samboer. Han får ca 1500 i mnd, mens vår sønn ikke får noen ting.

Det kan virke urettferdig, men slik er nå engang bare reglene.

Gjest majas mamma
Skrevet

Ja forskjellen her er at gutten ikke bor sammen med sin biologiske far, mens jenta gjør det Hadde moren og stefaren derimot giftet seg, hadde han ikke fått noe.

Vi opplever det samme med sønnen vår og hans venn. Samlet sett har familiene våre den samme inntekten, men vennen har skilte foreldre og mor lever med ny samboer. Han får ca 1500 i mnd, mens vår sønn ikke får noen ting.

Det kan virke urettferdig, men slik er nå engang bare reglene.

"Ja forskjellen her er at gutten ikke bor sammen med sin biologiske far, mens jenta gjør det Hadde moren og stefaren derimot giftet seg, hadde han ikke fått noe."

Hvis ikke reglene er blitt forandret de to siste årene stemmer ikke dette. Min sønn fikk like mye stipend alle tre årene på vgs, selv om jeg (bio mor) giftet meg på nytt (stefar) underveis i hans utdanningsløp på vgs. Det som gjelder her er om gutten bor sammen med bio mor og bio far, gifte eller ugifte. En venninnes datter i samme klasse fikk ikke stipend fordi datteren bodde sammen med begge biologiske forelder, og de var ikke gift.

Gjest mwmwmw
Skrevet

Nei, det kan ikke stemme.

Det har ikke vært spørsmål om inntekt, da har det i såfall vært sjekket utenom ungdommens papirer for der sto det ikke noe om det.

Lånekassa henter opplysninger om foreldrenes inntekt direkte fra skatteetaten.

http://www.lanekassen.no/upload/PDF-brosjyrer/2009/Stipend_laan_vgs_2009_2010.pdf

Det tas utgangspunkt i inntekten til den barnet bor hos samt at det tas hensyn til om det bor flere barn der. (Dette er mitt inntryk av reglene etter å ha lest denne brosjyren: http://www.lanekassen.no/upload/PDF-brosjyrer/2009/Stipend_laan_vgs_2009_2010.pdf )

Det er derfor mest sannsynlig at barnet får stipend dersom mor og far er registrert på forskjellig adresse. Det har ikke noe å si om det er noen nye steforeldre/kjærester inne i bildet da disse ikke har forsørgelsesplikt for ungen.

Skrevet

"Ja forskjellen her er at gutten ikke bor sammen med sin biologiske far, mens jenta gjør det Hadde moren og stefaren derimot giftet seg, hadde han ikke fått noe."

Hvis ikke reglene er blitt forandret de to siste årene stemmer ikke dette. Min sønn fikk like mye stipend alle tre årene på vgs, selv om jeg (bio mor) giftet meg på nytt (stefar) underveis i hans utdanningsløp på vgs. Det som gjelder her er om gutten bor sammen med bio mor og bio far, gifte eller ugifte. En venninnes datter i samme klasse fikk ikke stipend fordi datteren bodde sammen med begge biologiske forelder, og de var ikke gift.

Jeg kan bare referere til hva en saksbehandler hos lånekassen sa da jeg ringte for en ungdom som var kastet ut hjemmefra, og det var at siden dennes mor hadde giftet seg med samboeren sin, ville han regnes som forsørger og dermed tas med når inntekten skulle beregnes. Hadde mor derimot ikke giftet seg, hadde stipendet kun blitt beregnet etter hva moren tjente.

http://app.lanekassen.no/stottekalk/help/Hjelp-foreldreinntekt.html

Skrevet

Lånekassa henter opplysninger om foreldrenes inntekt direkte fra skatteetaten.

Det tas utgangspunkt i inntekten til den barnet bor hos samt at det tas hensyn til om det bor flere barn der. (Dette er mitt inntryk av reglene etter å ha lest denne brosjyren: http://www.lanekassen.no/upload/PDF-brosjyrer/2009/Stipend_laan_vgs_2009_2010.pdf )

Det er derfor mest sannsynlig at barnet får stipend dersom mor og far er registrert på forskjellig adresse. Det har ikke noe å si om det er noen nye steforeldre/kjærester inne i bildet da disse ikke har forsørgelsesplikt for ungen.

Steforeldre har forsørgelsesplikt hvis man er gift.

Gjest mxmxmx
Skrevet

Steforeldre har forsørgelsesplikt hvis man er gift.

Har de forsørgelsesplikt for barn som ikke er adopterte/deres egne? Rart.

Skrevet

Jepp i følge lånekassen har de det. Men nå er det noen pussige regler som gjelder derinne noen ganger, etter min mening.

Skrevet

Fant forresten hele forskriften her:

http://www.lanekassen.no/Toppmeny/Forskrifter/2008-2009/Annen-del--Stotte-til-soker-som-har-rett-til-videregaende-opplaring-/

Sakser ut dette:

§ 21-1 Behovsprøving av stipend

Grunnstipend og læremiddelstipend etter kapittel 16 blir redusert ved behovsprøving etter den samlede inntekten og formuen til forsørgerne (foreldre og steforeldre). Når fradraget skal regnes ut, bruker Lånekassen alminnelig inntekt og nettoformue ved skattelikningen for 2006. Inntekt og formue i utlandet eller på Svalbard, som ikke er med i likningen, skal også regnes med. Se § 21-8.

Det ses bort fra formue og inntekt som består av erstatnings- og forsikringsutbetaling som følge av personskade på forsørger. Søkeren må dokumentere inntekts- og formuesforholdet.

Vis merknader

Skjul merknader

Merknad

Dersom forsørgerne ikke har vært liknet til Norge, eller det ikke kan skaffes dokumentasjon på annen måte, blir den nåværende inntekten lagt til grunn.

Merknad

Steforeldre regnes som forsørgere så lenge de er gift med søkerens biologiske mor eller far. Dersom søkerens foreldre er døde og andre familiemedlemmer er tilkjent foreldreansvaret, behovsprøves ikke støtten mot deres økonomi.

Merknad

Samboer til søkers far eller mor regnes ikke som forsørger (steforelder) etter dette punktet, selv om de har felles barn.

Gjest majas mamma
Skrevet

Jeg kan bare referere til hva en saksbehandler hos lånekassen sa da jeg ringte for en ungdom som var kastet ut hjemmefra, og det var at siden dennes mor hadde giftet seg med samboeren sin, ville han regnes som forsørger og dermed tas med når inntekten skulle beregnes. Hadde mor derimot ikke giftet seg, hadde stipendet kun blitt beregnet etter hva moren tjente.

http://app.lanekassen.no/stottekalk/help/Hjelp-foreldreinntekt.html

Da har de nok forandret reglene. Men det er jo mulig at min sønn fikk fordi stefar betalte bidrag til tre egne barn. Det har jo noe med inntekt å gjøre også. Og reglene forandres stadig vekk, så det er ikke lett å flge helt med.

Skrevet

Ja, forskjellen er at jentas foreldre er hennes biologiske foreldre. Stipendet regnes ut fra forsørgers inntekt, dvs den som eleven bor sammen med. Samboer eller stefar regnes ikke som forsørger i denne sammenhengen dersom han ikke er biologisk far eller mor, eller har adoptert barnet sånn at han har forsørgeransvar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...