Gå til innhold

folk som ikke klarer å se to sier av samme sak

Anbefalte innlegg

Gjest gammel traver på DOL
Skrevet

Hva er det for noe med dem? Jeg møter iblant folk som bare klarer å se en side av en sak, aldri flere sider samtidig. Er det for komplisert for dem?

Har gått i gruppeterapi og der stusset jeg over det. I saker/historier som hadde flere sider, så et gruppemedlem alltid bare den ene, og ikke (de)n andre. Et annet gruppemedlem ble dumpet av kjæresten og selv om det var forståelig at kjæresten gjorde det slutt, så forsto vi også at det var vondt for han å bli forlatt. Men denne mannen klarte bare å identifisere seg med hun som gjorde det slutt. I alle andre saker som vi tok opp, så var det bare _en_ av sidene han tok parti for.

Er dette vanlig?

Gjest mixmaxi
Skrevet

Nei, det er uvanlig. Litt begrensede empatiske evner kanskje? Kan hende han var med i disse gruppene for å prøve å utvide horisonten litt. Jeg jobber en del med rusmisbrukere og mange av dem har alvorlige personlighetsforstyrrelser og mye av det som går igjen er svart/hvitt tenkning og begrensede muligheter til å se ting i andres perspektiv.

jasåsånnerdet
Skrevet

Ikke alle har empati. Sånn er det bare. Men har lest at empati faktisk kan trenes opp. Men enkelte mennesker er veldig sta.

Gjest gammel traver på forumet
Skrevet

Ikke alle har empati. Sånn er det bare. Men har lest at empati faktisk kan trenes opp. Men enkelte mennesker er veldig sta.

Jeg vil ikke si at han ikke hadde empati, han hadde empati for de han tok empati for. Men han kunne ikke ha empati for to sider samtidig, det tror jeg ikke han hadde kognitiv kapasitet til. Eller kanskje han bare var veldig enkel?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...