Gå til innhold

Oppbevaring av tannbørste og hull i tennene

Anbefalte innlegg

Gjest grøsser ~~~~~~~~
Skrevet

Min venninne har barn som har utrolig mye hull i tennene til tross for nøye tannpuss morgen og kveld, bruk av tanntråd, streng med sukker, ikke saft, nugatti, syltetøy til hverdags.

Jeg ser at hun oppbevarer tannbørstene i en skål like ved siden av krana og håndsåpa. Jeg innbiller meg at det må komme bakterier på disse børstene og jeg grøsser ved tanken på at det kanskje ligger masse kolibakterier og koser seg i de børstene de skal putte i munnen.

Så til spørsmålet: Kan man få hull i tennene av kolibakterier og andre bakterier som er på et bad/toalett?

Skrevet

Det er vel karies som lager hull i tennene? Bakterier som gjør sukker om til syre som ødelegger tennene. Og tarmbakterier gir magesjau og evt. det som verre er, men ikke hull i tennene, det er jeg sikker på (uten å være spesialist på området).

Skrevet

Det er vel ikke uvanlig å oppbevare tannbørster i nærheten av vasken (og dermed kran / såpe) på badet?

Man kan bli dårlig i magen av uhygieniske tannbørster, og man kan "smitte seg selv" med f.eks. stadig nye halsbetennelser dersom man ikke skifter tannbørste etter å ha hatt den typen sykdom. Noen andre sammenhenger tror jeg ikke det finnes, da hadde nok tannlegene advart oss.

Jeg synes du skal passe dine egne saker.

Gjest Tannhygiene
Skrevet

''Så til spørsmålet: Kan man få hull i tennene av kolibakterier og andre bakterier som er på et bad/toalett?''

Nei.

Av ren nysgjerrighet: Hvor oppbevarer du tannbørstene?

Gjest grøsser ~~~~~~~~
Skrevet

Det er vel ikke uvanlig å oppbevare tannbørster i nærheten av vasken (og dermed kran / såpe) på badet?

Man kan bli dårlig i magen av uhygieniske tannbørster, og man kan "smitte seg selv" med f.eks. stadig nye halsbetennelser dersom man ikke skifter tannbørste etter å ha hatt den typen sykdom. Noen andre sammenhenger tror jeg ikke det finnes, da hadde nok tannlegene advart oss.

Jeg synes du skal passe dine egne saker.

''Jeg synes du skal passe dine egne saker.''

Hvorfor tar du den tonen?

Jeg forsøker å hjelpe min fortvilte venninne å finne svaret på hvorfor barna hennes har så mye hull i tennene. Så blander jeg meg ikke opp i det (ovenfor henne) hvis jeg ikke har noe fornuftig å komme med.

Jeg vet jo at hull skyldes bakterier og syre, men jeg fant ikke noe på nettet om hvilket bakterier det kan dreie seg om. Er det så utenkelig at kolibakterier produserer syre?

Gjest grøsser ~~~~~~~~
Skrevet

''Så til spørsmålet: Kan man få hull i tennene av kolibakterier og andre bakterier som er på et bad/toalett?''

Nei.

Av ren nysgjerrighet: Hvor oppbevarer du tannbørstene?

Takk for svar. :))

Jeg oppbevarer tannbørstene på innsiden av en skapdør på badet, de henger i en tannbørstholder.

Skrevet

Da oppbevarer hun vel tannbørstene lik 90 prosent av resten av landet....

Ha barna fått sjekka tennene for emaljefeil? Min niese har emaljefeil på tennene, og får på grunn av dette mange hull.

Gjest Tannhygiene
Skrevet

Takk for svar. :))

Jeg oppbevarer tannbørstene på innsiden av en skapdør på badet, de henger i en tannbørstholder.

Har du noe inni det skapet? Som hårprodukter, hårbørste, kremer eller slikt?

Skrevet

Jeg forsøker å hjelpe min fortvilte venninne å finne svaret på hvorfor barna hennes har så mye hull i tennene. Så blander jeg meg ikke opp i det (ovenfor henne) hvis jeg ikke har noe fornuftig å komme med.

Jeg vet jo at hull skyldes bakterier og syre, men jeg fant ikke noe på nettet om hvilket bakterier det kan dreie seg om. Er det så utenkelig at kolibakterier produserer syre?

Jeg reagerte på formuleringen ''Min venninne har barn som har utrolig mye hull i tennene...'' Syntes den hørte litt bedrevitersk ut, men jeg misforsto tydeligvis.

Jeg er nok litt påvirket av at hver gang en fortvilet mor forteller om tannproblemer på småbarnsforum her, kommer det noen og sabler henne ned for å forsterke skyldfølesen. Men jeg har selvsagt ingen grunn til å la det gå ut over deg. Greit at du har andre hensikter.

Jeg tror fremdeles ikke det har noe med å ha tannbørstene ved vasken å gjøre.

Gjest grøsser ~~~~~~~~
Skrevet

Har du noe inni det skapet? Som hårprodukter, hårbørste, kremer eller slikt?

Hmmm, jeg tråkket hvis på mange tær her skjønner jeg, og du er nå ute etter å "ta" meg og fortelle meg at jeg får masse bakterier på mine tannbørster selv om de henger på innsiden av en skapdør. Sant? ;))

De henger i en liten plastbeholder med lokk med små hull i så bøsten får tørke. Inni skapet oppbevarer jeg sånne holdere for tanntråd, tanntråden, tannkrem og andre tannremedier.

Å ha tannbørstene ca. 5 cm fra såpa tenker jeg er uhygienisk og ekkelt, og ikke noe jeg ville gjort.

http://www.dinside.no/351380/tannborsten-din-er-bakterie-bombe

Gjest Tannhygiene
Skrevet

Hmmm, jeg tråkket hvis på mange tær her skjønner jeg, og du er nå ute etter å "ta" meg og fortelle meg at jeg får masse bakterier på mine tannbørster selv om de henger på innsiden av en skapdør. Sant? ;))

De henger i en liten plastbeholder med lokk med små hull i så bøsten får tørke. Inni skapet oppbevarer jeg sånne holdere for tanntråd, tanntråden, tannkrem og andre tannremedier.

Å ha tannbørstene ca. 5 cm fra såpa tenker jeg er uhygienisk og ekkelt, og ikke noe jeg ville gjort.

Jeg synes du legger deg oppi ting du overhode ikke har noe med, og at du har et forstyrra forhold til bakterier.

Din måte å oppbevare tannbørste på er nok ikke vanlig, men når du synes det er best, er det helt fint. At 99,9 % av befolkningen ikke gjør det samme må du vel bare godta, uten at du nødvendigvis kan stemple oss som grisete og uhygieniske av den grunn.

Ha en fin dag.

Gjest grøsser ~~~~~~~~
Skrevet

Jeg reagerte på formuleringen ''Min venninne har barn som har utrolig mye hull i tennene...'' Syntes den hørte litt bedrevitersk ut, men jeg misforsto tydeligvis.

Jeg er nok litt påvirket av at hver gang en fortvilet mor forteller om tannproblemer på småbarnsforum her, kommer det noen og sabler henne ned for å forsterke skyldfølesen. Men jeg har selvsagt ingen grunn til å la det gå ut over deg. Greit at du har andre hensikter.

Jeg tror fremdeles ikke det har noe med å ha tannbørstene ved vasken å gjøre.

Takk for at du tror at mitt spørsmål var i beste mening. :))

Jeg tror ikke min venninne ville blitt fornærmet hvis det viste seg at mine tanker hadde noe for seg, og DA ville jeg delt min viten.

Hvordan hun ellers oppbevarer sine tannbørster eller for øvrig forvalter sitt hjem blander jeg meg ikke opp i, annet enn hvis hun spør om råd. Min viktigste leveregel er " vi er alle forskjellig og må få lov til å være det".

Gjest grøsser ~~~~~~~~
Skrevet

Jeg synes du legger deg oppi ting du overhode ikke har noe med, og at du har et forstyrra forhold til bakterier.

Din måte å oppbevare tannbørste på er nok ikke vanlig, men når du synes det er best, er det helt fint. At 99,9 % av befolkningen ikke gjør det samme må du vel bare godta, uten at du nødvendigvis kan stemple oss som grisete og uhygieniske av den grunn.

Ha en fin dag.

Jeg har ikke gått inn for å stemple noen, og beklager hvis du oppfattet mitt innlegg på den måten.

Jeg respekterer at ikke alle har samme forhold til sine tannbørster som jeg har, og jeg er helt sikker på at de beste menneskene i denne verden oppbevarer tannbørsten sin på vasken. ;))

Skrevet

Noen har rett og slett dårlige tenner samme hvor godt de tar vare på dem. Trodde alle oppbevarte tannbørstene i kopp eller skål på vasken på badet jeg?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Bruker barna fluor?

Vi oppbevarer også tannbørstene på badet, ikke så langt unna vasken. Mens det ene barnet mitt aldri har hatt hull i tennene, så har dessverre det andre noen hull i voksentennene. (Hadde ingen i melketennen til tross for samme oppbevaring av tannbørster da). De hullene han har skyldes feil på emaljen. Pga det får han hyppige timer hos tannlegen.

Skrevet

Noen har rett og slett dårlige tenner samme hvor godt de tar vare på dem. Trodde alle oppbevarte tannbørstene i kopp eller skål på vasken på badet jeg?

''Trodde alle oppbevarte tannbørstene i kopp eller skål på vasken på badet jeg?''

Det trodde jeg også. Så feil kan man ta... :-D

Skrevet

''Inni skapet oppbevarer jeg sånne holdere for tanntråd, tanntråden, tannkrem og andre tannremedier.''

Remedier som selvsagt er helt uberørt av menneskehender, ikke sant? Eller som du eller familien din aldri tar på uten at dere har skrubbet og desinfisert hendene først? Og det med plasthette med hull i, det hlres direkte uhygienisk ut. Men du tar vel ny hette hver dag formoder jeg?

Skrevet

''Så blander jeg meg ikke opp i det (ovenfor henne) hvis jeg ikke har noe fornuftig å komme med.''

Da har du forhåpentligvis holdt kjeft om teoriene dine, for makan til tullprat har jeg ikke hørt på lenge! :-)

Skrevet

Nei, man får ikke hull av kolibakterier - i verste fall vondt i magen.

Hva angår hullene så kan det være spise- eller drikkemønster, feks ved at ungene stadig småspiser eller drikker annet enn vann mellom måltidene, det kan være dårlig tannpuss, eller dårlig emalje. Selv om emaljen på melketenner er dårlig, så trenger den ikke bli det på skoletennene. Men er det først kariesangrep i munnen, så kan det selvsagt spre seg til sterke tenner også.

Din venninne bør spørre tannlege/tannpleier om råd, og huske god tannhygiene, fluortabletter mm. Så lenge tannbørstene oppbevares luftig, og ikke involveres direkte i håndvasken, så tror jeg det er lite fare for å bli syk - det er i hvert fall min egen erfaring ;)

Gjest grøsser~~~~~~
Skrevet

''Inni skapet oppbevarer jeg sånne holdere for tanntråd, tanntråden, tannkrem og andre tannremedier.''

Remedier som selvsagt er helt uberørt av menneskehender, ikke sant? Eller som du eller familien din aldri tar på uten at dere har skrubbet og desinfisert hendene først? Og det med plasthette med hull i, det hlres direkte uhygienisk ut. Men du tar vel ny hette hver dag formoder jeg?

He he, jeg skjønner ikke at du lar deg provosere sånn av hvordan andre (jeg) oppbevarer tannbørsten. :)))

Jeg velger altså å ikke få såperester, spytt, bakterier, hårspray og andre unevnelige ting på min tannbørste og oppbevarer den i et lukket skap. Hva er så ille med det?

Som jeg har sagt tidligere i denne tråden, andre må få lov til å gjøre akkurat som de vil med sine tannbørster og andre remedier, og det var slett ikke det jeg ville diskutere.

Jeg ser i ettertid at jeg kunne utelatt den første delen av mitt innlegg og bare spurt enkelt og greit ang. kolibakterier og tannhelse uten å nevne noe om min venninne og hennes vaner.

På den annen side, da hadde jeg ikke fått le så mye som jeg har gjort av denne tråden. Så takk alle hissige dol-kvinner med piggene ut - dere er i grunnen underholdende. :))))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...