Gå til innhold

Er det sannsynlig at NAV vil hjelpe??

Anbefalte innlegg

Gjest NAV-bruker
Skrevet

Jeg sliter med å være lite attraktiv på arbeidsmarkedet. Jeg har en fireårig universitetsutdanning innen samfunnsvitenskap. Denne utdanningen som jeg i sin tid trodde skulle sikre meg jobb, viser seg å være lite anvendelig. Jeg faller mellom alle stoler!! Arbeidsgivere vil enten ha noen med høyskoleutdanning, eller noen med mastergrad. Prøver jeg meg på litt lavere nivå, vil de ikke ha meg der heller, for da har jeg FOR GOD og kanskje "fin" utdanning. Jeg har slitt i årevis med å få meg en skikkelig fast jobb, men alt jeg har endt opp med er vikariater som tar slutt. Og lange perioder med arbeidsledighet. Har tenkt at jeg burde bli student igjen og ta mastergrad, at det ville forandre livet mitt, men jeg kan bare finansiere ett år med studielån. Mastergraden tar to år... Har så langt ikke vært på NAV for å diskutere muligheten for at de skal hjelpe meg her, for jeg regner med å få avslag på grått papir...

Er det noen DOL'ere som har hørt om noen som har fått finansiert en såpass høy utdanning helt eller delvis gjennom NAV??

Jeg er jo veldig motivert for å bli student igjen, selv om jeg nå er godt voksen, men jeg kan jo ikke finansiere det da...!

Skrevet

De vil nok ikke hjelpe deg med å finaniere en master med det først, nei. Da skal dn fireårige utdanningen du har ikke kunne brukes av deg i det hele tatt. Men meld deg arbeidsledig, og gi beskjed om at du ønsker bistand, så kanskje de kan hjelpe deg på annen måte med hvordan du kan komme deg ut i jobb. Evt at dere sammen finnr ut etterhvert at en master er det eneste som kan hjelpe deg. Jeg skal jo ikke si at det ikke er tilfellet, men du bør nok ikke komme til nav og be om støtte til masterutdanning sånn uten videre. Det er mange som kunne tenke seg en master som ikke har råd, så det må være noe annet som gjør at du virklig trenger den utdanningen.

Skrevet

Forøvrig må jeg bare få føye på at det er slett ikke lett å få seg en relevant jobb med en master i et samfunnsvitenskapelig fag heller.

Gjest master i voksne år
Skrevet

Jeg har fått en mastergrad gjennom NAV. Jeg ble utbrendt i den tidligere jobben min og gikk inn i et relativt langt attføringsløp. Nå vet jeg at de har blitt en del strengere på hvor mange år de sponser og hvor "nyttig" utdannelsen er i forhold til å komme ut i arbeidslivet.

Selv har jeg også en master innen et samfunnsfag og det er ikke særlig lett å komme inn på et arbeidsmarked når en ikke har noe som er profesjonsrettet. Jeg sliter i alle fall selv.

Jeg håper at du har en god fastlege du kan diskutere med og evt. en god konsulent/samarbeidspartner på NAV. Det kan antagelig argumenteres for at det er samfunnsøkonomisk å få deg ut i jobb etter et 2års studie helelr enn å gå på trygd i fremtiden.

Jeg ønsker deg all lykke til :o)

Gjest best wishes
Skrevet

Prøv å komme deg inn på attføring. Da tror jeg at de i hvertfall vil finansiere ett år for deg. Er det noe spesielt masterstudium som kan gjøre deg spesielt attraktiv på arbeidsmarkedet?

Skrevet

Prøv å komme deg inn på attføring. Da tror jeg at de i hvertfall vil finansiere ett år for deg. Er det noe spesielt masterstudium som kan gjøre deg spesielt attraktiv på arbeidsmarkedet?

Vedkommende er jo ikke arbeidsufør eller har noen problemer med å utføre yrket, h*n får jo bare ikke jobb. Hvordan mener du at det skal være mulig å få attføringsvilkår da?

Gjest best wishes
Skrevet

Vedkommende er jo ikke arbeidsufør eller har noen problemer med å utføre yrket, h*n får jo bare ikke jobb. Hvordan mener du at det skal være mulig å få attføringsvilkår da?

Du har helt rett. jeg tenkte litt fort.

Den eneste veien til attføring hvis man ser kynisk på det, er at vedkommende får seg en stor psykisk knekk av å gå arbeidsledig, havner på rehabiliteringspenger og siden på attføring for å komme inn i arbeidslivet igjen.

Skrevet

Du har helt rett. jeg tenkte litt fort.

Den eneste veien til attføring hvis man ser kynisk på det, er at vedkommende får seg en stor psykisk knekk av å gå arbeidsledig, havner på rehabiliteringspenger og siden på attføring for å komme inn i arbeidslivet igjen.

Mener du seriøst at alle som har mer eller mindre problemer på arbeidsmarkedet skal få dekket av staten en masterutdannnelse som det ikke er sikkert vil gi dem noe bedre muligheter på arbeidsmarkedet engang?

Gjest NAV-bruker
Skrevet

Mener du seriøst at alle som har mer eller mindre problemer på arbeidsmarkedet skal få dekket av staten en masterutdannnelse som det ikke er sikkert vil gi dem noe bedre muligheter på arbeidsmarkedet engang?

Nei, det er kanskje urimelig at staten skal finansiere deler av en master... På den annen side, de betaler ut dagpenger for at jeg bare skal gå her å kaste bort tiden på arbeidsledighet!! Jeg er rimelig oppgitt over situasjonen! Har ved flere anledninger nå fått høre av arbeidsgivere at en mastergrad ville gjort en forskjell, men går jeg i gang med dette, som jeg har veldig lyst til, vil jeg bare være halvveis i løpet, og så stå uten inntekt. Det går bare ikke! Ingen klarer seg uten inntekt!

Gjest best wishes
Skrevet

Hvis du leser innlegget mitt en gang til, så tror jeg du forstår hva jeg mente.

Skrevet

Nei, det er kanskje urimelig at staten skal finansiere deler av en master... På den annen side, de betaler ut dagpenger for at jeg bare skal gå her å kaste bort tiden på arbeidsledighet!! Jeg er rimelig oppgitt over situasjonen! Har ved flere anledninger nå fått høre av arbeidsgivere at en mastergrad ville gjort en forskjell, men går jeg i gang med dette, som jeg har veldig lyst til, vil jeg bare være halvveis i løpet, og så stå uten inntekt. Det går bare ikke! Ingen klarer seg uten inntekt!

Det er mye lettere å få arbeid om man har førerkort også. Allikevel kan ikke nav dekke førerkort til alle som ikke har jobb og som mener de vil få jobb om de får førerkort. Noen får - av spesielle hensyn, akkurat som noen får dekket en master - av spesielle hensyn.

Ta en prat med saksbehandleren din på nav og hør hva de kan bidra med. Hva har du å tape på det? Jeg tror imidlertid ikke du kan regne med å få dekket en master sånn uten videre.

Gjest best wishes
Skrevet

Er det noen mulighet for at du kan ta deg en annen jobb hvor de trenger folk, og så ta masteren på deltid? Vet ikke hva du trives med å jobbe med, men i mange omsorgsyrker trenger de folk.

Gjest NAV-bruker
Skrevet

Er det noen mulighet for at du kan ta deg en annen jobb hvor de trenger folk, og så ta masteren på deltid? Vet ikke hva du trives med å jobbe med, men i mange omsorgsyrker trenger de folk.

Sant og si har jeg prøvd å få meg vakter på lokale sykehjem for å tjene litt penger. De trengte ikke folk. Jeg har også prøvd meg på det lokale hotellet. Spurte om de trengte folk. De ba meg sende cv'en min og sa de ville ta kontakt hvis de skulle få behov for meg. Har ikke hørt noe. Men det er ikke moro og være så velutdannet og måtte fallby arbeidskraften sin på den måten!

Men, ved siden av krevende studier, og familieliv, tviler jeg på om jeg hadde hatt overskudd til jobbing i tillegg...

Gjest best wishes
Skrevet

Sant og si har jeg prøvd å få meg vakter på lokale sykehjem for å tjene litt penger. De trengte ikke folk. Jeg har også prøvd meg på det lokale hotellet. Spurte om de trengte folk. De ba meg sende cv'en min og sa de ville ta kontakt hvis de skulle få behov for meg. Har ikke hørt noe. Men det er ikke moro og være så velutdannet og måtte fallby arbeidskraften sin på den måten!

Men, ved siden av krevende studier, og familieliv, tviler jeg på om jeg hadde hatt overskudd til jobbing i tillegg...

rart de ikke har behov for deg på et sykehjem, men det kan jo være at pga innstramninger så er det ikke så mange på vakt av gangen og da foretrekker de faglærte.

Vet ikke om du bor i oslo men i barneboliger og andre institusjoner for psykisk utviklingshemmede trenger de ofte mange folk. Flere brukere har to til en bemanning, der jeg jobber er vi ofte for lite folk. Om du setter deg opp på ekstravakter får du mye å gjøre. Men hvor stor stillingsprosent du kan få uten fagutdanning og erfaring er jeg ikke sikker på.

Skrevet

Jeg brukte seks år på å få innvilget attføring. Det er noe man får innvilget fordi man ikke kan fortsette i jobben man har pga sykdom, skade eller lyte. Tror ikke feil yrkesvalg inngår i det, gitt.

Gjest xbellax
Skrevet

Helt på sidelinjen her men har du sjekket legathåndboken?

Gjest navert
Skrevet

Kanskje du kan komme inn på arbeidsmarkedet ved at NAV betaler lønnstilskudd en periode? Ellers er det jo helt i NAVs ånd at folk ikke skal passivt motta ytelser, men være aktive for å komme tilbake til arbeidslivet, så jeg syns absolutt at du bør ta kontakt med NAV for en samtale med en rådgiver der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...