Gå til innhold

Hvordan beskytte senga mot sengevæting?

Anbefalte innlegg

Gjest Miljøterapeuten
Skrevet

Jeg jobber på en bolig for utviklingshemmede hvor det er en femten år gammel gutt som ofte tisser i senga om natta. Det innebærer at de ansatte ofte må rense hele senga, fordi han tisser tvers igjennom.

Finnes det noen spesiell madrass som man kan legge under lakenet som også er lett å rengjøre?

Fortsetter under...

Skrevet

På sykehusene har de madrasser med plasttrekk rundt, det hadde kanskje vært noe i dette tilfellet?

Skrevet

Det finnes gummilaken som legges under det vanlige lakenet. Jeg har kjøpt på Kid Interiør, de har noe stretch-laken-lignende i de fleste størrelser.

Skrevet

Det høres veldig rart ut at ikke det problemet er løst på en enkel måte tidligere!

På apoteket får man kjøpt "pustende", blå plasttrekk til å ha over madrassen. Det kan være ubehagelig å ligge direkte på madrassen, så da guttungen vente seg til å bli tørr om natta la vi en lettvaska overmadrass oppå plastikken.

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

Det høres veldig rart ut at ikke det problemet er løst på en enkel måte tidligere!

På apoteket får man kjøpt "pustende", blå plasttrekk til å ha over madrassen. Det kan være ubehagelig å ligge direkte på madrassen, så da guttungen vente seg til å bli tørr om natta la vi en lettvaska overmadrass oppå plastikken.

''Det høres veldig rart ut at ikke det problemet er løst på en enkel måte tidligere!''

Mener du sengevætingsproblemet eller madrassproblemet?

Jeg vet ikke hvorfor det ikke er løst. Mulig pga han gjør mye rart i søvne, kanskje han river opp madrassen etc? Eller at ingen av lakene passer til senga hans? Jeg jobber ikke med han i morgensituasjonen så jeg vet ikke nok om situasjonen, bare nok til å undre meg.

Gjest Miljøterapeuten
Skrevet

På sykehusene har de madrasser med plasttrekk rundt, det hadde kanskje vært noe i dette tilfellet?

Skal se om vi har noe liggende. Dette er ikke "min" unge så jeg forsøker å ikke bli for innvolvert, Men det er jo rart hvis det ikke blir brukt noe sånt.

Annonse

Skrevet

''Det høres veldig rart ut at ikke det problemet er løst på en enkel måte tidligere!''

Mener du sengevætingsproblemet eller madrassproblemet?

Jeg vet ikke hvorfor det ikke er løst. Mulig pga han gjør mye rart i søvne, kanskje han river opp madrassen etc? Eller at ingen av lakene passer til senga hans? Jeg jobber ikke med han i morgensituasjonen så jeg vet ikke nok om situasjonen, bare nok til å undre meg.

Jeg mener madrassproblemet :) Sengevæting er en ikke uvanlig problemstilling på mange institusjoner. Jeg antar det finnes mer holdbare greier enn disse plastlaknene jeg viser til også, men det bør kunne finnes ei løsning som gjør tilværelsen enklere for både bruker og personell.

Skrevet

De fleste apotek selger ulike typer tisselaken, det er bare å gå og spørre. Merkelig at ikke de ansatte der har gjort dette før, det er jo et vanlig problem (hos barn især) og lett å beskytte sengen.

Skrevet

Det kan kjøpes inkontinenstrekk til madrassen. Hvis han er i Oslo, er Plesner et sted hvor de selger denne type utstyr. Dersom han har seng fra HMS (som endel brukere på institusjon har), med madrass kan han få det som hjelpemiddel..

Gjest Miljøterapeuten
Skrevet

Det kan kjøpes inkontinenstrekk til madrassen. Hvis han er i Oslo, er Plesner et sted hvor de selger denne type utstyr. Dersom han har seng fra HMS (som endel brukere på institusjon har), med madrass kan han få det som hjelpemiddel..

Ok, takk for tips:)

Skrevet

Jeg vet.

Har en yngre sønn med samme problem.

Vi kjøpte to overmadrasser på dry.no

http://www.dry.no/dry_night.html

De koster flesk, men fungerer bra. Har vært vasket nesten annenhver dag i over et år, og fungerer bra enda. Null søl i senga:-) Bare å legge madrassen i vaskemasinen. Tørker fort.

Lykke til :)

Gjest ekstisser
Skrevet

De selger tisselaken på rull på Cellbes så jeg, de er glatte på ene siden og har frotte på andre siden, slik at lakenet sitter bra. Dette er vaskbart og kan vaskes på 60 grader tror jeg det var om det ikke var mer :D

De selger også slike laken på Princeess og lignende butikker.

Da jeg var liten var jeg sengevæter, da brukte vi en bosspose under lakenet, en håndduk over og så laken.... Ulempen var jo at bossposen knatret slik da :D

så jeg vil helelr anbefale tisselakenene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...