Gå til innhold

uspiselig 4 åring

Anbefalte innlegg

Gjest Noen gode råd?
Skrevet

Min datter på 4 år har blitt helt umulig å ha med å gjøre i ferien.

Hun skriker for alt og hver gang hun ikke får det som hun vil, jamrer når hun ber om noe, og gir seg ikke før vi må nesten lempe henne på rommet for å skåne henne selv og andre som er i hennes nærvær. Da bruker hun lang tid på å roe seg ned og hun slenger ting rundt seg og skriker.

Kan legge til at i ferien har det ikke vært så mye rutiner, det har vært møte med mange nye mennesker, og senere leggetider, men nå er vi tilbake i det vante igjen, men jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal håndtere henne. Noen gode råd å komme med.

Jeg har henne for det meste av tiden alene, pappan jobber mye og er en del borte i perioder.

Skrevet

Sett grenser, tydelige grenser og gå tilbake til tydelige rutiner så går det seg nok til vil jeg tro. Hun tester vel ut om det virkelig skal være så uforutsigbart som det har vært i sommer og føler kanskje en utrygghet med det. Når tryggheten med vante grenser og rutiner kommer tilbake vil hun forhåpentligvis roe seg ned igjen.

Skrevet

Du sier det jo selv: Lite rutiner og (muligens) for lite søvn.

Det ordner seg nok når hverdagen begynner igjen.

Gjest Noen gode råd
Skrevet

Sett grenser, tydelige grenser og gå tilbake til tydelige rutiner så går det seg nok til vil jeg tro. Hun tester vel ut om det virkelig skal være så uforutsigbart som det har vært i sommer og føler kanskje en utrygghet med det. Når tryggheten med vante grenser og rutiner kommer tilbake vil hun forhåpentligvis roe seg ned igjen.

Takk for svar!

Jeg håper også at det vil gå seg til nå som rutinene kommer i gang igjen og hverdagen kommer...Prøver å være konsekvent hele tiden, men det er jammen ikke lett når vi har nye utfordringer hvert 20 min nesten. Prøver å fokusere på det positive når vi har positive øyeblikk, men det føles som vi har mest fokus på negativ oppførsel. Man prater om å fokusere på positiv atferd og mindre fokus på negativ adferd, men hvordan gjør man det når det er mye negativ adferd og mye kamp hele tiden? Hva er ok å overse, og hvor går grensen? Ikke lett synes jeg. Håper det vil gå seg til, men har lært at hun trenger mye rutiner, selv i ferien denne jenta mi.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg håper også at det vil gå seg til nå som rutinene kommer i gang igjen og hverdagen kommer...Prøver å være konsekvent hele tiden, men det er jammen ikke lett når vi har nye utfordringer hvert 20 min nesten. Prøver å fokusere på det positive når vi har positive øyeblikk, men det føles som vi har mest fokus på negativ oppførsel. Man prater om å fokusere på positiv atferd og mindre fokus på negativ adferd, men hvordan gjør man det når det er mye negativ adferd og mye kamp hele tiden? Hva er ok å overse, og hvor går grensen? Ikke lett synes jeg. Håper det vil gå seg til, men har lært at hun trenger mye rutiner, selv i ferien denne jenta mi.

''Hva er ok å overse, og hvor går grensen?''

Pick your fights. Ikke slå ned på absolutt alt, da blir det uutholdelig for dere begge. Velg noen ting som du holder knallhardt på - f.eks. tannpuss og å holde seg i sengen etter leggetid + ro ved matbordet om du synes det er viktige ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...