Gå til innhold

hvordan er jobbmulighetene for fotografer?

Anbefalte innlegg

Gjest vurderer yrket
Skrevet

jeg er glad i å fotografere og tenker på å utdanne meg til fotograf. Men hvordan er jobbmulighetene for dette yrket? Jobber de fleste freelance?

Noen fotografer her som kan fortelle mer om det?

Gjest En som angrer på at jeg tenkte jobbmuligheter
Skrevet

Synes du skal drite i jobbmulighetene, og gjøre det du drømmer om. Blir du flink, får du jobb - det er jeg sikker på :)

Gjest vurderer yrket
Skrevet

Synes du skal drite i jobbmulighetene, og gjøre det du drømmer om. Blir du flink, får du jobb - det er jeg sikker på :)

Er til dels enig med deg, men hvordan vet man at man er flink nok? litt synd å betale over 100 000 kroner i året i skolepenger hvis man ender opp uten oppdrag, eller med så få oppdrag at man må jobbe andre steder for å livnære seg.

jeg er enig at man skal gå for det man vil, men litt realisme har vel aldri skadet noen? Jeg hadde feks lyst til å bli skuespiller en gang, men når jeg fant ut hvor vanskelig det var å skulle leve av det alene tenkte jeg at jeg heller kunne finne noe annet som jeg også trivdes med. Men hvis det å være skuespiller var alt jeg ville i verden hadde jeg satset på det.

Gjest hmm så dyrt?
Skrevet

Er til dels enig med deg, men hvordan vet man at man er flink nok? litt synd å betale over 100 000 kroner i året i skolepenger hvis man ender opp uten oppdrag, eller med så få oppdrag at man må jobbe andre steder for å livnære seg.

jeg er enig at man skal gå for det man vil, men litt realisme har vel aldri skadet noen? Jeg hadde feks lyst til å bli skuespiller en gang, men når jeg fant ut hvor vanskelig det var å skulle leve av det alene tenkte jeg at jeg heller kunne finne noe annet som jeg også trivdes med. Men hvis det å være skuespiller var alt jeg ville i verden hadde jeg satset på det.

Hva slags skole er det som er så dyr? Er det ikke andre veier til målet? Hva med å ta noen kurs og å praktisere noe hos gode fotografer? Tror ikke fotograf er noen beskyttet tittel..

Før i tida var fotograf et yrkesvalg på videregåendelinja tegning, form og farge,- og det er jo gratis..

Gjest mallet
Skrevet

Det er få faste stillinger. De fleste jobber freelance. Er du flink og jobber hardt går det nok bra, men du må jobbe aktivt for å selge tjenestene og bildene dine. Bygg opp en god portfolio og henvend deg til mange blader, aviser, reklamebyråer og andre publikasjoner, både små og store. Du kan også ta oppdrag med boligfotografering for meglerfirmaer osv. Det er sjelden et yrke å bli rik av, men det går an å klare seg.

Gjest En som angrer på at jeg tenkte jobbmuligheter
Skrevet

Jo det var dyre skolepenger. Jeg vurderte i min tid vanlig videregående skole. Ta kontakt med avisfotografer, fotografforretninger og høre. Også kommer det ann på hvor mye lån du har fra før kanskje.

I linken under står det jo også listet opp noen foreninger, så kan du høre om den utdanningen du tenker på er annerkjent i forhold til så mye skolepenger.

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/fotograf

Jeg tror at kunstneriske/skapende yrker vil bli verdsatt mer og mer. Samt at jeg tror det er en rekke fordeler med å starte firma for seg selv. Mye du kan avskrive på skatten, og ha bilen på firmet og slikt. Som kanskje du ikke får i en vanlig jobb.

Dessuten tror jeg at mange vil skifte yrkesretning gjennom livet. Så da kan du begynne med fotografi, og kanskje ender du opp med noe annet til slutt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...