Gå til innhold

svineinfluensa - smitte

Anbefalte innlegg

Gjest snart frisk!
Skrevet

Hei,

Jeg har hatt svineinfluensaen siden mandag og legen sa at jeg skulle være hjemme tiljeg var symptomfri. Begynner nå å bli bedre etter 3 dager med tamiflu. Hvis jeg er helt symptomfri i helga, kan jeg da være i basseng på mandag (babysvømming)? Får ikke tak i legen min. Vil ikke smitte noen andre, så vil være helt på den sikre siden.

Skrevet

Babysvømming og små barn og gravide hadde jeg holdt meg langt unna. Men du kan jo høre med legen din om du er i tvil.

Skrevet

Sakset fra folkehelseinstituttet:

''Spm: I hvor lang tid kan en smittet person smitte andre?

Svar: Personer med influensa A(H1N1) anses som smittsomme så lenge de har influensasymptomer, og inntil 7 dager etter at sykdommen startet.

Spm: Hvor lang tid går det fra man blir smittet til man blir syk?

Vanligvis går det 1-3 dager fra man blir smittet til man blir syk (inkubasjonstiden). I enkelte tilfeller kan det ta opptil 8 dager.''

Jeg synes ikke du skal gå i bassenget kommende mandag.

Gjest snart frisk!
Skrevet

Babysvømming og små barn og gravide hadde jeg holdt meg langt unna. Men du kan jo høre med legen din om du er i tvil.

Takk for svar! Da unngår jeg basseng iallefall. Ingen vits i å ta sjansen på å smitte noen. Alle sier så forskjellig når jeg spør, men best å være på den sikre siden. Takk igjen for synspunkter.

Gjest iigtyg
Skrevet

Takk for svar! Da unngår jeg basseng iallefall. Ingen vits i å ta sjansen på å smitte noen. Alle sier så forskjellig når jeg spør, men best å være på den sikre siden. Takk igjen for synspunkter.

Jeg synes heller ikke at du skal risikere å smitte andre. Det er svært mange som ikke BØR få smitten der ute. Og å vente en dag eller to, evt ei uke ekstra med det man har lyst til å gjøre, bør være greit å "ofre".

Så takk for at du tenker på andre. Det er det ikke alle som gjør.

Skrevet

Ja vi er forhåpentligvis litt hysteriske nå i Norge, men det er bedre å være på den sikre siden, da vi ikke vet hvordan dette utvikler seg. Og småbarn og ufødte(gravide) er vel de med lavest immunforsvar.

Men jeg tenker at det er sjelden at Norge gir vaksine til alle for noe, så de må jo være ganske engstelige. Men om det er for de store konsekvensene, eller for at folk ikke kommer seg på jobb de er bekymret for aner jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...