Gjest Jenta i røyken... Skrevet 6. august 2009 Skrevet 6. august 2009 Alene hjeme, lager middag til meg selv. Slenger noe papir inni ovnen. Det var ganske mye der, så tenner på. Går inn på kjøkkenet igjen og ser til maten. Snur meg ett øyeblikk og ser ut i stuen. Grått! Jeg forter meg å smelle igjen døra til kjøkkent på veg ut i stua. Ser gjennom glass døra på ovnen at det bare ulmer. Prøver å sette opp trekktuten litt for å se om det skulle ta mer fyr, og ikke så mye røyk. Men det hjalp jo lite.. Setter opp dører og vinduer. Prøver å ringe sambo. Ikke svar. Jeg helt fortvila. Det var så røykfult i stua at jeg begynte nesten å brekke meg. Ringer min far. Med en hikstene datter i den andre enden, skjønte han fort at her er det bare å hive seg i bilen og dra. Min far var på plass 10-12 min etter. Etter mye forsøk med å slokke flammene i ovnen, fant vi ut at her var det bare å finne en metallbøtte og begynne å ta ut aske og glør. Vi fikk tømt ovnen og satte bøtta midt på tunet, halvfull med vann i tilfelle det skulle begynne å ulme igjen. Så nå står stua til lufting.. Noen tips for å fjerne røyklukt? Det stinker endel her for å si det slik.. Vi fant forresten ut (tror vi) at noen hadde satt på "sperra" inn til pipa. Men det virker egentlig litt rart siden denne ovnen har vært i bruk i vinter + at vi fyrer stadig opp litt papir og småtteri i den. Skumelt var det i alle fall:( 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. august 2009 Skrevet 6. august 2009 Full lufting er det nok det beste. Noen har kanskje bare kommet borti spjeldet til pipa? Tett pipe gir dårlig fyr ja... ) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 6. august 2009 Skrevet 6. august 2009 Lurt å sjekke spjelet før man tenner :-). Får håpe dere får fjernet røyklukten. 0 Siter
Gjest Jenta i røyken... Skrevet 6. august 2009 Skrevet 6. august 2009 Lurt å sjekke spjelet før man tenner :-). Får håpe dere får fjernet røyklukten. Nei, det er jo ikke så dumt det. Men dette er en ovn som blir brukt ca 1 gang i uken. Det falt meg ikke inn at noen hadde satt på den. (fant ut at det var samboeren min som hadde satt den på før han dro på jobb.. ) Jeg viste ikke hvor den var. Og den lå ikke akkurat lett tilgjengelig for å si det slik. 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. august 2009 Skrevet 6. august 2009 Nei, det er jo ikke så dumt det. Men dette er en ovn som blir brukt ca 1 gang i uken. Det falt meg ikke inn at noen hadde satt på den. (fant ut at det var samboeren min som hadde satt den på før han dro på jobb.. ) Jeg viste ikke hvor den var. Og den lå ikke akkurat lett tilgjengelig for å si det slik. Hvis det er noen trøst så aner jeg ikke hvor spjeldet er på ovnen hos min kjære jeg heller. ) Men om du stenger trekken helt (både over og under døra om du har en slik ovn) så slokner det vel ganske fort? 0 Siter
sheba Skrevet 6. august 2009 Skrevet 6. august 2009 Luft godt og sett skåler med eddik i rommet. Da vil mest sannsynlig røyklukta forsvinne helt. Sikkert lurt å vaske gardiner og tørke over tekstilmøbler også med en kork eddik i vaskevannet Lykke til. 0 Siter
Gjest Jenta i røyken... Skrevet 7. august 2009 Skrevet 7. august 2009 Luft godt og sett skåler med eddik i rommet. Da vil mest sannsynlig røyklukta forsvinne helt. Sikkert lurt å vaske gardiner og tørke over tekstilmøbler også med en kork eddik i vaskevannet Lykke til. Takk for tipset. Det skal jeg gjøre:) 0 Siter
Gjest Jenta i røyken... Skrevet 7. august 2009 Skrevet 7. august 2009 Hvis det er noen trøst så aner jeg ikke hvor spjeldet er på ovnen hos min kjære jeg heller. ) Men om du stenger trekken helt (både over og under døra om du har en slik ovn) så slokner det vel ganske fort? Prøvde det også.. Men det tøyt ut røyk rundt hele topplokket på ovnen.. I tillegg til at spjeldet kunne heller ikke være heeelt tett. Vi har to ovner i huset, og det kom ut litt røyk også i den andre :/ Men det hadde nok med dårlig trekk i lufta å gjøre. 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. august 2009 Skrevet 7. august 2009 Prøvde det også.. Men det tøyt ut røyk rundt hele topplokket på ovnen.. I tillegg til at spjeldet kunne heller ikke være heeelt tett. Vi har to ovner i huset, og det kom ut litt røyk også i den andre :/ Men det hadde nok med dårlig trekk i lufta å gjøre. Uff da - sånt er kjedelig ja, men lukta forsvinner jo heldigvis. 0 Siter
Gjest Jenta i røyken... Skrevet 7. august 2009 Skrevet 7. august 2009 Uff da - sånt er kjedelig ja, men lukta forsvinner jo heldigvis. Kan ikke akkurat si det var noe gøy nei. Skal prøve ut det med eddik som sheba foreslo. Så får vi se om det blir litt mindre røyklukt.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.