Gå til innhold

Vaksine mot livmorhalskreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.klikk.no/helse/kvinne/article488981.ece

Datteren min får tilbud om denne vaksinen nå, og jeg er så usikker på om vi skal takke ja. Den er jo enda så ny og man kan jo ikke vite om senvirkninger av den.

Vi har heller ikke noen i slekta som jeg vet om som har hatt livmorhalskreft. Har mest lyst til å si nei takk, og la henne ta avgjørelsen når hun er 18.

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

7

• jubalong70

7

• mariaflyfly

3

• fyrlykt

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest lite utprøvd
Skrevet

Det viktige er at den tas før man blir seksuellt aktiv, har jeg hørt. Så da bør hun vite om det.

Forøvrig er jeg enig med deg, veldig skeptisk...

Skrevet

Når hun er 18 år gammel er det trolig for sent. Vaksinen må taes før man har hatt samleie første gang. I motsatt fall funker den ikke.

Så vidt jeg vet har de andre nordiske landene gode erfaringer med vaksinen, så man regner den visst for å være trygg. Husker ikke hvor jeg leste det...

Jeg har også en datter som får tilbud om denne vaksinen dette skoleåret.

Skrevet

Når hun er 18 år gammel er det trolig for sent. Vaksinen må taes før man har hatt samleie første gang. I motsatt fall funker den ikke.

Så vidt jeg vet har de andre nordiske landene gode erfaringer med vaksinen, så man regner den visst for å være trygg. Husker ikke hvor jeg leste det...

''Når hun er 18 år gammel er det trolig for sent. Vaksinen må taes før man har hatt samleie første gang. I motsatt fall funker den ikke.''

Nå finnes det vel ganske mange som ikke har samleie før de er 18 år også, da :)

Gjest høstløv
Skrevet

Sitat: "Så vidt jeg vet har de andre nordiske landene gode erfaringer med vaksinen, så man regner den visst for å være trygg."

Danmark har ikke lang erfaring med vaksinasjonsprogrammet, for det ble innført 1. januar i dette året.

http://www.stophpv.dk/hvem-kan-blive-gratis-vaccineret

Skrevet

''Når hun er 18 år gammel er det trolig for sent. Vaksinen må taes før man har hatt samleie første gang. I motsatt fall funker den ikke.''

Nå finnes det vel ganske mange som ikke har samleie før de er 18 år også, da :)

Klart det, men slike ting er det ikke alltid like greit for oss foreldre å ha kontroll på ;)

Jeg hadde iallefall ikke fått min tolvåring til å love å utsette sexdebuten til hun hadde fått vaksinen som 18-åring ;)

Skrevet

Sitat: "Så vidt jeg vet har de andre nordiske landene gode erfaringer med vaksinen, så man regner den visst for å være trygg."

Danmark har ikke lang erfaring med vaksinasjonsprogrammet, for det ble innført 1. januar i dette året.

http://www.stophpv.dk/hvem-kan-blive-gratis-vaccineret

Ok, jeg kan ikke huske hvilke(t) land som hadde brukt denne i noen år allerede.... Vaksinen er iallefall utprøvd i store internasjonale undersøkelser: http://www.fhi.no/dav/a778025c0a.pdf

Gjest høstløv
Skrevet

Ok, jeg kan ikke huske hvilke(t) land som hadde brukt denne i noen år allerede.... Vaksinen er iallefall utprøvd i store internasjonale undersøkelser: http://www.fhi.no/dav/a778025c0a.pdf

Sverige innfører ikke vaksinasjonsprogrammet før i år 2010.

I denne brosjyren, du henviser til, sies det at det vil ta 20 - 30 år før vaksinasjonens forebyggende effekt på livmorhalskreft endelig kan bekreftes. Så jeg vil ikke kalle dette å være en trygg vaksinasjon.

Skrevet

Sverige innfører ikke vaksinasjonsprogrammet før i år 2010.

I denne brosjyren, du henviser til, sies det at det vil ta 20 - 30 år før vaksinasjonens forebyggende effekt på livmorhalskreft endelig kan bekreftes. Så jeg vil ikke kalle dette å være en trygg vaksinasjon.

Nei, jeg ser det nå... Har lest litt mer om det... Huff, at man skal bli så usikker på hva som er riktig å gjøre!

Gjest høstløv
Skrevet

Nei, jeg ser det nå... Har lest litt mer om det... Huff, at man skal bli så usikker på hva som er riktig å gjøre!

Jeg ville i hvert fall ikke la min datter være en prøvekanin for en helt nytt vaksine.

Tenk på alle de som mener at prøve vaksinasjons prosjektet mot hjernehinnebetennelse har utløst at de senere har fått lidelsen ME.

Skrevet

Jeg ville i hvert fall ikke la min datter være en prøvekanin for en helt nytt vaksine.

Tenk på alle de som mener at prøve vaksinasjons prosjektet mot hjernehinnebetennelse har utløst at de senere har fått lidelsen ME.

Ja, det er skummelt :-(

Skrevet

Norge har blitt bedt om å være forsøksland for denne vaksinen av den amerikanske produsenten. Dette fordi Norge har så god vaksinasjonsdekning.

Det er ingenting i verden som får meg til å anbefale denne vaksinen til jentene mine.

De skal slippe å være forsøkskaniner!

I tillegg beskytter den mot kun 4 av 11 typer HPV-virus som _kan_ gi kreft. Med andre ord er man absolutt ikke sikker på at man slipper livmorhalskreft selv om man er vaksinert.

At vaksinen er så og si helt ny synes jeg heller ikke er betryggende...

Skrevet

Norge har blitt bedt om å være forsøksland for denne vaksinen av den amerikanske produsenten. Dette fordi Norge har så god vaksinasjonsdekning.

Det er ingenting i verden som får meg til å anbefale denne vaksinen til jentene mine.

I tillegg beskytter den mot kun 4 av 11 typer HPV-virus som _kan_ gi kreft. Med andre ord er man absolutt ikke sikker på at man slipper livmorhalskreft selv om man er vaksinert.

Det du sier der tror jeg er utslagsgivende for at vi dropper vaksinen her hjemme....

Skrevet

Takk for disse opplysningene, Juba, da vet jeg at det skal sjekkes grundig for nye opplysninger om Snuppemor her blir tilbudt denne vaksinen om noen år.

Skrevet

Det du sier der tror jeg er utslagsgivende for at vi dropper vaksinen her hjemme....

Jeg er glad jeg slippeer å ta stilling til dette.

Men de er interessant, og ikke overraskende, å se at debatten i Norge er en helt annen enn i USA. Ihvertfall etter Oprah-show å dømme.

Her legger man vekt på om vaksinen er trygg, god nok utprøvd osv, mens mødrene som snakket på Oprah var mest bekymret for at det å vaksinere døtrene sine var det samme som å gi dem en blankofullmakt til sex fra så ung alder og med så mange gutter/menn de bare kunne klare å få unna.....

Skrevet

Jeg er glad jeg slippeer å ta stilling til dette.

Men de er interessant, og ikke overraskende, å se at debatten i Norge er en helt annen enn i USA. Ihvertfall etter Oprah-show å dømme.

Her legger man vekt på om vaksinen er trygg, god nok utprøvd osv, mens mødrene som snakket på Oprah var mest bekymret for at det å vaksinere døtrene sine var det samme som å gi dem en blankofullmakt til sex fra så ung alder og med så mange gutter/menn de bare kunne klare å få unna.....

Amerikanerne er noe for seg selv... *himle*

Skrevet

''Tenk på alle de som mener at prøve vaksinasjons prosjektet mot hjernehinnebetennelse har utløst at de senere har fått lidelsen ME.''

Uff - dette har jeg ikke fått med meg :-( Er det virkelig belegg for å tro at det er en sammenheng her?

Gjest høstløv
Skrevet

''Tenk på alle de som mener at prøve vaksinasjons prosjektet mot hjernehinnebetennelse har utløst at de senere har fått lidelsen ME.''

Uff - dette har jeg ikke fått med meg :-( Er det virkelig belegg for å tro at det er en sammenheng her?

Det har da vært flere debatter omkring dette emnet.

Jeg kjenner mange som har ME og alle er i den alderskategorien.

Skrevet

Det har da vært flere debatter omkring dette emnet.

Jeg kjenner mange som har ME og alle er i den alderskategorien.

Har ikke fått med meg disse debattene...

hvilke aldersgrupper er det snakk om? Mener å huske et russekull som var forsøkskaniner - men jeg husker ikke om det var folk som var eldre eller yngre enn meg, Jeg var russ 90*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...