Gå til innhold

Vaksine mot livmorhalskreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge har blitt bedt om å være forsøksland for denne vaksinen av den amerikanske produsenten. Dette fordi Norge har så god vaksinasjonsdekning.

Det er ingenting i verden som får meg til å anbefale denne vaksinen til jentene mine.

De skal slippe å være forsøkskaniner!

I tillegg beskytter den mot kun 4 av 11 typer HPV-virus som _kan_ gi kreft. Med andre ord er man absolutt ikke sikker på at man slipper livmorhalskreft selv om man er vaksinert.

At vaksinen er så og si helt ny synes jeg heller ikke er betryggende...

''At vaksinen er så og si helt ny synes jeg heller ikke er betryggende...''

Hehe, men blir vel ikke bedt om å være forsøksland for å teste ut en god gammel vaksine :-p

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

7

• jubalong70

7

• mariaflyfly

3

• fyrlykt

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Når hun er 18 år gammel er det trolig for sent. Vaksinen må taes før man har hatt samleie første gang. I motsatt fall funker den ikke.

Så vidt jeg vet har de andre nordiske landene gode erfaringer med vaksinen, så man regner den visst for å være trygg. Husker ikke hvor jeg leste det...

Jeg har også en datter som får tilbud om denne vaksinen dette skoleåret.

Vaksinen MÅ ikke tas før første samleie for å virke.... Det er jo lite sannsynlig at man blir smittet med HPV første gang man har samleie, selv om man selvsagt kan ha "så uflaks".

Også selv om man har hatt HPV før vil vaksinen virke mot de andre typene.

Men det er klart en fordel å ta den før man blir seksuelt aktiv, ja. Dersom man altså ønsker å vaksinere seg.

Vaksinen beskytter riktignok bare mot noen typer virus, men dette er de farlige typene som tilsammen representerer nesten alle krefttilfellene, slik at man tilsammen får en god beskyttelse.

Gjest Klaudia
Skrevet

Norge har blitt bedt om å være forsøksland for denne vaksinen av den amerikanske produsenten. Dette fordi Norge har så god vaksinasjonsdekning.

Det er ingenting i verden som får meg til å anbefale denne vaksinen til jentene mine.

I tillegg beskytter den mot kun 4 av 11 typer HPV-virus som _kan_ gi kreft. Med andre ord er man absolutt ikke sikker på at man slipper livmorhalskreft selv om man er vaksinert.

Ei venninne av meg ble med som forsøkskanin for HPV vaksinen før den var godkjent, for kun 4 år siden. Den gang var det snakk om at vaksinen (hvis de kom fram til at den funket) ville være klar om ca 10 år. Tror aldri det er blitt brukt så liten tid på forskning av en vaksine eller et hvilket som helst annet nytt medikament tidligere. Regner med de må ha testet nokså mange personer med denne vaksinen, siden de brukte så kort tid på å bestemme seg. Uten at dette gjør saken mindre urovekkende.

Skrevet

Har ikke fått med meg disse debattene...

hvilke aldersgrupper er det snakk om? Mener å huske et russekull som var forsøkskaniner - men jeg husker ikke om det var folk som var eldre eller yngre enn meg, Jeg var russ 90*

Deltakerne i dette prosjektet er født 1972 - 77. Vaksinen ble gitt ungdomsskoleelever og noen rekrutter.

Det er gjort en seriøs oppfølgingsstudie på påstandene. Den fant ingen sammenheng mellom ME og vaksinen. Derimot fant man en liten sammeneheng mellom ME og enkelte kraftige infeksjoner, som mononukleose. Men det vil alltid være vanskelig å finne sikre sammenehenger relatert til en sykdom som rammer færre enn 1 av 100.

Det er akkurat som barnevaksinene - når tusenvis av babyer tar den, vil det iblant forekomme et uventet dødsfall i dagene like etterpå, fordi det dessverre skjer noen få uventede dødsfall i denne gruppen. Det betyr ikke nødvendigvis at de dør av vaksinen.

Det stilles helt andre kvalitetskrav til vaksineforsøk idag enn for over 20 år siden, akkurat som vi har andre standarder for trafikksikkerhet og barnesikring.

Skrevet

Det har da vært flere debatter omkring dette emnet.

Jeg kjenner mange som har ME og alle er i den alderskategorien.

Det er jo ikke nok å være født på 70-tallet. Man må ha vært med i forsøket og fått den ekte vaksinen. En stor del av deltakerne fikk placebo. Alle på samme ungdomsskole fikk det samme.

Oppfølgingsstudien har ikke påvist noen statistisk sammenheng.

Men man vet jo ikke årsaken til at noen får ME. Det kan se ut til at sykdommen kan bli utløst en tid etter at man har hatt en kraftig infeksjon, f.eks. mononukleose. Har man "noe" liggende latent, kan det sikkert bli utløst av andre trigginger av immunforsvaret også, som f.eks. en vaksine eller den sykdommen som vaksinen skal virke mot.

Skrevet

Jeg ville i hvert fall ikke la min datter være en prøvekanin for en helt nytt vaksine.

Tenk på alle de som mener at prøve vaksinasjons prosjektet mot hjernehinnebetennelse har utløst at de senere har fått lidelsen ME.

''Tenk på alle de som mener at prøve vaksinasjons prosjektet mot hjernehinnebetennelse har utløst at de senere har fått lidelsen ME.''

Dette er blitt tilbakevist. Det er ingenting som tyder på at det er sammenheng den vaksinen og ME.

http://www.npe.no/domino/npe/cms3603no.nsf/frames/index.html?open&4=/($All)/9C9E7287ECE850EAC125750400308548?OpenDocument

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6292624

Skrevet

Datteren min er litt for gammel, men jeg hadde uten tvil anbefalt vaksinen. Men jeg er generelt positiv til det programmet som anbefales her i landet.

Jeg hadde nok ikke tvunget / presset henne hvis hun selv absolutt ikke ville.

Digresjon: Datteren min var med på et vaksineforsøk da hun selv gikk på ungdomsskolen:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article898721.ece

Det har vært mye rar debatt rundt vaksiner de siste årene, så det var vanskelig å få deltakere nok til det forsøket. Det er nok litt for lenge siden de store epidemiene av tub, difteri og polio sveipet over landet og sendte massevis av barn og ungdom i graven. Hvis ingen tar den minimale risikoen slikt utgjør, kan vaksiner aldri godkjennes for de store massene.

Skrevet

Jeg har all mulig respekt for ditt og andres standpunkt, jeg minner bare om at hvis ingen er villige til å være med på slike "forsøk", vil det heller aldri bli noen nye vaksiner klar for de store massene. Ikke bare med tanke på bivirkninger, men også fordi man ikke kan fortelle noe om beskyttelsesgraden før man har testet dem på veeeldig mange. Det blir vanskelig hvis ingen vil ha en vaksine som ikke er prøvd før og de færreste vil være med på å prøve dem...

Men alle vaksiner i programmet her i landet er helt frivillige, fra spebarnsalder og til denne nye. Derfor er også dette et _tilbud_, og det er selvsagt helt greit å takke nei.

Skrevet

Datteren min er litt for gammel, men jeg hadde uten tvil anbefalt vaksinen. Men jeg er generelt positiv til det programmet som anbefales her i landet.

Jeg hadde nok ikke tvunget / presset henne hvis hun selv absolutt ikke ville.

Digresjon: Datteren min var med på et vaksineforsøk da hun selv gikk på ungdomsskolen:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article898721.ece

Det har vært mye rar debatt rundt vaksiner de siste årene, så det var vanskelig å få deltakere nok til det forsøket. Det er nok litt for lenge siden de store epidemiene av tub, difteri og polio sveipet over landet og sendte massevis av barn og ungdom i graven. Hvis ingen tar den minimale risikoen slikt utgjør, kan vaksiner aldri godkjennes for de store massene.

Jeg er i bunn og grunn enig med deg, laban.

Skrevet

Vaksinen MÅ ikke tas før første samleie for å virke.... Det er jo lite sannsynlig at man blir smittet med HPV første gang man har samleie, selv om man selvsagt kan ha "så uflaks".

Også selv om man har hatt HPV før vil vaksinen virke mot de andre typene.

Men det er klart en fordel å ta den før man blir seksuelt aktiv, ja. Dersom man altså ønsker å vaksinere seg.

Vaksinen beskytter riktignok bare mot noen typer virus, men dette er de farlige typene som tilsammen representerer nesten alle krefttilfellene, slik at man tilsammen får en god beskyttelse.

Ok, takk for info :)

Ville du latt din datter vaksinere som tolvåring?

Skrevet

Ok, takk for info :)

Ville du latt din datter vaksinere som tolvåring?

Jeg er foreløpig litt i tenkeboksen.

Jeg tror nok vaksinen er rimelig trygg, hver gang det er snakk om vaksiner og bivirkninger har media en tendens til å drive skremselsvirksomhet. Litt på samme måte som når det dukker opp en ny sykdom som kan relateres til dyr; ex svineinfl, fugleinfl, kugalskap osv da går de helt av skaftet.

Koblingen mellom HPV og celleforandringer er udiskuterbar, og jeg føler meg rimelig sikker på at vaksinen vil være effektiv mot viruset.

På den annen side har vi ganske god screening i forhold til livmorhalskreft i Norge med jevnlige celleprøver. Kreftformen utvikler seg langsomt og har en relativt god prognose.

Jeg stiller meg derfor spørsmålet om vaksinen egentlig er nødvendig. På den annen side vil de enkeltkvinnene som dør årlig av kreftformen antagelig synes det....

Skrevet

Jeg er foreløpig litt i tenkeboksen.

Jeg tror nok vaksinen er rimelig trygg, hver gang det er snakk om vaksiner og bivirkninger har media en tendens til å drive skremselsvirksomhet. Litt på samme måte som når det dukker opp en ny sykdom som kan relateres til dyr; ex svineinfl, fugleinfl, kugalskap osv da går de helt av skaftet.

Koblingen mellom HPV og celleforandringer er udiskuterbar, og jeg føler meg rimelig sikker på at vaksinen vil være effektiv mot viruset.

På den annen side har vi ganske god screening i forhold til livmorhalskreft i Norge med jevnlige celleprøver. Kreftformen utvikler seg langsomt og har en relativt god prognose.

Jeg stiller meg derfor spørsmålet om vaksinen egentlig er nødvendig. På den annen side vil de enkeltkvinnene som dør årlig av kreftformen antagelig synes det....

Det er dette som gjør det så himla vanskelig... Hvis datteren min en gang får kreft og dette hadde vært unngått dersom hun hadde vært vaksinert, så vil jeg ikke tilgi meg selv... På samme måte kommer jeg til å føle det er grusomt dersom hun skulle få en eller annen senskade pga vaksinen...

Jeg skulle ønske jeg hadde fått minst et år til å tenke på...

Gjest høstløv
Skrevet

Det er dette som gjør det så himla vanskelig... Hvis datteren min en gang får kreft og dette hadde vært unngått dersom hun hadde vært vaksinert, så vil jeg ikke tilgi meg selv... På samme måte kommer jeg til å føle det er grusomt dersom hun skulle få en eller annen senskade pga vaksinen...

Sønnen min fikk meslinger av meslingevaksinen.

Skrevet

Jøss, men da i svak grad antar jeg?

Min eldste datter hadde kraftige bivirkninger av MMR-vaksinen. Hun fikk feberkramper og var plaget av uforklarlige epilepsilignende anfall i nesten to år etterpå. Heldigvis ingen plager nå :)

Min mor mener det er en mulighet for at jeg ble døv etter meslingevaksinen jeg tok som ettåring. Dette var et vaksineforsøk og denne vaksinen ble trukket tilbake for endringer pga mange bivirkninger. Jeg ble veldig syk etter vaksinen og først på den tiden fikk de mistanke om at jeg ikke hørte. På den annen side er det jo rundt ettårsalderen man gjerne finner slike avvik hos barna, så det er ikke godt å si...

Skrevet

Jeg tenker at livmorhalskreft lett oppdages ved en enkel prøve, og dermed går dødeligheten stadog ned. Det sto også i en eller annen artikkel at den beskytter ikke mot alle de virusene som kan forårsake kreft, så til tross for vaksine kan man få denne kreftformen.

Skrevet

Det er en ganske vanlig bivirkning at barnet får et lett tilfelle av meslinger i etterkant av vaksinasjonen. Denne varianten er imidlertid ikke smittsom.

''Bivirkninger til meslingvaksinekomponenten

•Kortvarige smerter, hevelse og rødhet på vaksinasjons­stedet

•Lette tilfeller av meslinglignende sykdom med feber og utslett opptrer 5 - 12 dager etter vaksinasjon hos om lag 1 av 20 vaksi­nerte [2]. Utslett av over ett døgns varighet og andre typiske symptomer som Kopliks flekker og konjunktivitt (meslinger), uttalte nakkeglandler (røde hunder) eller spyttkjertelhevelse (kusma) styrker sannsynligheten for at en feberepisoden skyldes vaksineinfeksjon. Selv om bildet kan være svært likt meslinger, er det ingen risiko for smitte til andre. Vaksineutløst sykdom er uvanlig ved revaksinasjon. En slik hendelse er lite alvorlig. ''

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4488:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:68700:15,4488:1:6043:16:::0:0

Skrevet

Har du en datter på 12 nå? Du kan jo uansett vente en stund og tenke deg om...

Hvis du senere bestemmer deg for å vaksinere er det bare å gjøre det selv om du kanskje må få vaksinen på resept og betale for den. Så får du den bare satt på legekontoret.

Det er en god del folk nå som vaksinerer jentene sine på eget initiativ og kjøper vaksinen selv.

Gjest høstløv
Skrevet

Jøss, men da i svak grad antar jeg?

Min eldste datter hadde kraftige bivirkninger av MMR-vaksinen. Hun fikk feberkramper og var plaget av uforklarlige epilepsilignende anfall i nesten to år etterpå. Heldigvis ingen plager nå :)

Min mor mener det er en mulighet for at jeg ble døv etter meslingevaksinen jeg tok som ettåring. Dette var et vaksineforsøk og denne vaksinen ble trukket tilbake for endringer pga mange bivirkninger. Jeg ble veldig syk etter vaksinen og først på den tiden fikk de mistanke om at jeg ikke hørte. På den annen side er det jo rundt ettårsalderen man gjerne finner slike avvik hos barna, så det er ikke godt å si...

Ekssvigermor til søsteren min og søsteren til ekssvigermoren ble begge døve som en følge av meslinger.

Skrevet

Har du en datter på 12 nå? Du kan jo uansett vente en stund og tenke deg om...

Hvis du senere bestemmer deg for å vaksinere er det bare å gjøre det selv om du kanskje må få vaksinen på resept og betale for den. Så får du den bare satt på legekontoret.

Det er en god del folk nå som vaksinerer jentene sine på eget initiativ og kjøper vaksinen selv.

Ja, hun var tolv i sommer...

Det er mulig jeg avventer og ser, ja..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...