Gå til innhold

Vaksine mot livmorhalskreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ekssvigermor til søsteren min og søsteren til ekssvigermoren ble begge døve som en følge av meslinger.

Jøss! Da har det kanskje en sammenheng da....

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

7

• jubalong70

7

• mariaflyfly

3

• fyrlykt

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv
Skrevet

Jøss! Da har det kanskje en sammenheng da....

Ja, det skal du ikke se bort ifra.

En mor vil som oftest oppdage om barnet ikke hører lenge før det fyller ett år. Barnet snur seg etter lyd, reagere på tilsnakk og mange andre ting.

Skrevet

Ja, det skal du ikke se bort ifra.

En mor vil som oftest oppdage om barnet ikke hører lenge før det fyller ett år. Barnet snur seg etter lyd, reagere på tilsnakk og mange andre ting.

Det er sant..og mamma og pappa synes jo det er rart de ikke merka noe før jeg var et år gammel. Jeg var deres første barn og fikk selvsagt utrolig mye oppmerksomhet ;)

Legene hadde ingen annen forklaring enn surstoffmangel under fødselen fordi fødselen var hard og trakk ut i tid.

Jeg har også usedvanlig godt talespråk for å være døv, så jeg har noe ganger tenkt at jeg kanskje hørte det første leveåret? Vanskelig å si...

Gjest interessert leser
Skrevet

Norge har blitt bedt om å være forsøksland for denne vaksinen av den amerikanske produsenten. Dette fordi Norge har så god vaksinasjonsdekning.

Det er ingenting i verden som får meg til å anbefale denne vaksinen til jentene mine.

De skal slippe å være forsøkskaniner!

I tillegg beskytter den mot kun 4 av 11 typer HPV-virus som _kan_ gi kreft. Med andre ord er man absolutt ikke sikker på at man slipper livmorhalskreft selv om man er vaksinert.

At vaksinen er så og si helt ny synes jeg heller ikke er betryggende...

Var nettopp i UK en tur hvor denne vaksninen (tror jeg da) var en del av en tv-kampanje. Der anbefalte de alle jenter i en viss alder å ta den. Så skjønner ikke helt at Norge er et forsøksland, som noen skriver lenger nede. Noen som har en link eller noe å vise til?

Gjest høstløv
Skrevet

Det er sant..og mamma og pappa synes jo det er rart de ikke merka noe før jeg var et år gammel. Jeg var deres første barn og fikk selvsagt utrolig mye oppmerksomhet ;)

Legene hadde ingen annen forklaring enn surstoffmangel under fødselen fordi fødselen var hard og trakk ut i tid.

Jeg har også usedvanlig godt talespråk for å være døv, så jeg har noe ganger tenkt at jeg kanskje hørte det første leveåret? Vanskelig å si...

De to, jeg nevnte tidligere, taler godt dansk på en grei og lettforståelig måte, selv om de ikke hører selv. De er jo selvfølgelig fra mitt fedreland og taler mitt morsmål.

Skrevet

De to, jeg nevnte tidligere, taler godt dansk på en grei og lettforståelig måte, selv om de ikke hører selv. De er jo selvfølgelig fra mitt fedreland og taler mitt morsmål.

Jeg skjønner ikke at danske døve klarer å munnavlese. Danskene prater langt inni munnen ;)

Min stesvigerfar er dansk, så jeg sleit litt i starten, men nå er han lett å forstå (har bodd i Norge i 25 år da ;-))

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg skjønner ikke at danske døve klarer å munnavlese. Danskene prater langt inni munnen ;)

Min stesvigerfar er dansk, så jeg sleit litt i starten, men nå er han lett å forstå (har bodd i Norge i 25 år da ;-))

Det blir vel en vane, de to, er flinke til å munnavlese, og det går fint an å snakke med de,uten å måtte bruke fakter. Ekssvigermoren er den som er best, søsteren er ikke helt så flink.

Skrevet

Stesvigerfar....?

Den ble for dyp for meg...

Skrevet

Stesvigerfar....?

Den ble for dyp for meg...

*hehe*

Min manns foreldre er skilte og etablerte med ny partner på begge sider. Min svigermors mann omtaler jeg da som stesvigerfar og min svigerfars samboer kalles stesvigermor ;)

Skrevet

*hehe*

Min manns foreldre er skilte og etablerte med ny partner på begge sider. Min svigermors mann omtaler jeg da som stesvigerfar og min svigerfars samboer kalles stesvigermor ;)

Nå skjønte jeg det!

Måtte visst ha det inn med teskje.... ;-)

Skrevet

Nå skjønte jeg det!

Måtte visst ha det inn med teskje.... ;-)

Godt du skjønte det tilslutt da ;-P

Skrevet

''At vaksinen er så og si helt ny synes jeg heller ikke er betryggende...''

Hehe, men blir vel ikke bedt om å være forsøksland for å teste ut en god gammel vaksine :-p

Selvsagt ikke :)

Men jeg har ikke lyst til at jentene mine skal være forsøkskaniner for noe vi langt fra vet hvordan vil virke inn på dem.

At vaksinen markedsføres som en vaksine mot livmorhalskreft, når den faktisk bare beskytter mot under 40% av virusene som kan forårsake livmorhalskreft - så blir jeg skeptisk.

Når jeg vet holdningene til Folkehelsa vedrørende vaksiner og vaksineskader generelt, blir jeg skeptisk.

Skrevet

Ei venninne av meg ble med som forsøkskanin for HPV vaksinen før den var godkjent, for kun 4 år siden. Den gang var det snakk om at vaksinen (hvis de kom fram til at den funket) ville være klar om ca 10 år. Tror aldri det er blitt brukt så liten tid på forskning av en vaksine eller et hvilket som helst annet nytt medikament tidligere. Regner med de må ha testet nokså mange personer med denne vaksinen, siden de brukte så kort tid på å bestemme seg. Uten at dette gjør saken mindre urovekkende.

Det visste jeg ikke. Uff, skremmende!!!

Skrevet

Jeg har all mulig respekt for ditt og andres standpunkt, jeg minner bare om at hvis ingen er villige til å være med på slike "forsøk", vil det heller aldri bli noen nye vaksiner klar for de store massene. Ikke bare med tanke på bivirkninger, men også fordi man ikke kan fortelle noe om beskyttelsesgraden før man har testet dem på veeeldig mange. Det blir vanskelig hvis ingen vil ha en vaksine som ikke er prøvd før og de færreste vil være med på å prøve dem...

Men alle vaksiner i programmet her i landet er helt frivillige, fra spebarnsalder og til denne nye. Derfor er også dette et _tilbud_, og det er selvsagt helt greit å takke nei.

Du har helt rett. Og likevel har jeg veldig god samvittighet når jeg ikke gambler med mine barns helse :)

Skrevet

Var nettopp i UK en tur hvor denne vaksninen (tror jeg da) var en del av en tv-kampanje. Der anbefalte de alle jenter i en viss alder å ta den. Så skjønner ikke helt at Norge er et forsøksland, som noen skriver lenger nede. Noen som har en link eller noe å vise til?

http://www.bion.no/uttalelser/2009_14-03_brev%20til%20HOD%20HPV-vaksine.pdf

Her er link til en uttalelse fra Bioteknologinemnda som sier sitt...

Folkehelsa har (hvis jeg husker riktig - har ikke anledning til å lete opp alle linker nå) fått penger for å få flest mulig av unge norske jenter til å vaksinere seg.

Det er flere land som tilbyr denne vaksinen nå - så et forsøksprosjekt med bare Norge er absolutt ikke snakk om.

Det det er snakk om er en vaksine som absolutt ikke er utprøvd noe særlig. Som har vist seg å gi alvorlige bivirkninger (leddgikt bl.a.). Og som markedsføres slik at det blir gitt inntrykk av at den er en vaksine mot livmorhalskreft generelt, når den kun beskytter mot noen få typer av den krefttypen.

Skrevet

Du har helt rett. Og likevel har jeg veldig god samvittighet når jeg ikke gambler med mine barns helse :)

Jeg synes alle skal ta den avgjørelsen de selv synes er riktig, uten det minste dårlig samvittighet. Vi er egentlig heldige som er i den situasjonen.

Skrevet

Ei venninne av meg ble med som forsøkskanin for HPV vaksinen før den var godkjent, for kun 4 år siden. Den gang var det snakk om at vaksinen (hvis de kom fram til at den funket) ville være klar om ca 10 år. Tror aldri det er blitt brukt så liten tid på forskning av en vaksine eller et hvilket som helst annet nytt medikament tidligere. Regner med de må ha testet nokså mange personer med denne vaksinen, siden de brukte så kort tid på å bestemme seg. Uten at dette gjør saken mindre urovekkende.

''Tror aldri det er blitt brukt så liten tid på forskning av en vaksine eller et hvilket som helst annet nytt medikament tidligere. ''

Akkurat det stemmer antakelig ikke, siden kravene er til det som må gjøres av forsøk og dokumentasjone i forkant, bare har øk (og godt er det)t. Men det kan godt hende at tidsbruken ligger i "nedre sjikt" til våre dager å være.

Skrevet

Det skulle selvfølgelig stå "...bare har økt (og godt er det)".

Gjest interessert leser
Skrevet

http://www.bion.no/uttalelser/2009_14-03_brev%20til%20HOD%20HPV-vaksine.pdf

Her er link til en uttalelse fra Bioteknologinemnda som sier sitt...

Folkehelsa har (hvis jeg husker riktig - har ikke anledning til å lete opp alle linker nå) fått penger for å få flest mulig av unge norske jenter til å vaksinere seg.

Det er flere land som tilbyr denne vaksinen nå - så et forsøksprosjekt med bare Norge er absolutt ikke snakk om.

Det det er snakk om er en vaksine som absolutt ikke er utprøvd noe særlig. Som har vist seg å gi alvorlige bivirkninger (leddgikt bl.a.). Og som markedsføres slik at det blir gitt inntrykk av at den er en vaksine mot livmorhalskreft generelt, når den kun beskytter mot noen få typer av den krefttypen.

Tusen takk for link og utførlig svar. Det satte jeg stor pris på :)

Dette var veldig informativt.

Mvh

Skrevet

Jeg synes alle skal ta den avgjørelsen de selv synes er riktig, uten det minste dårlig samvittighet. Vi er egentlig heldige som er i den situasjonen.

Du har så inderlig rett :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...